  • 11. Data: 2019-03-16 07:45:25
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: ń <k...@t...sie>

    Posługując się taką logiką to ja też mam jedno stuletnie zdjęcie nienadpalone i
    nierozerwane.
    Dla mnie przewagą płyt jest, ze nie dobiorą się do nich wirusy, szczególnie po tym
    gdy wirus pochlastał mi masę zdjęć na dysku.
    Na dobra sprawę w dyskach (i w pendrajwach) brakuje sprzętowego "prztyczka"
    uniemożliwiającego zmianę zapisu.
    Na ile pewny (przeciw wirusom) jest "prztyczek" w kartach SD?

    -----

  • 12. Data: 2019-03-16 10:38:44
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-16 o 07:45, ń pisze:
> [...]
    uniemożliwiającego zmianę zapisu.
    > Na ile pewny (przeciw wirusom) jest "prztyczek" w kartach SD?

    Wrzuciłem skan najstarszej płyty którą mam pod ręką. W tym samym biurku
    jest około 200 innych płyt CD i DVD które "wypaliłem" w ciągu ostatnich
    ponad 20 lat i wszystkie się czytają. W szufladach w innym pomieszczeniu
    mam takich płyt kilka tysięcy. Też kiedykolwiek czegoś z nich
    potrzebuję, nigdy problemów z dostępem do plików nie mam (jedyna wada to
    "czas wyszukiwania", czyli spowodowana niską pojemnością pojedynczej
    płyty konieczność jakiegoś katalogowania zawartości). Dlatego śmiechem
    reaguję na sugestie, że nośniki optyczne są awaryjne. Nie są, jeśli się
    przyłoży minimum wysiłku do ich przygotowania (przyzwoita nagrywarka,
    markowe nośniki z przetestowanej partii, wypalanie z optymalną
    prędkością) i przechowywania. Znacznie mniej groźne są dla nich także
    sytuacje awaryjne - zdarzyło mi się parę razy upuścić całe pudełko płyt,
    rozsypały się, część się trochę porysowała, odczytują się wszystkie,
    przy takim samym wypadku z dyskiem twardym mogłoby być znacznie gorzej,
    z całkowitą utratą dostępu do wszystkich danych włącznie. Masz jeszcze
    jakieś pytania?

  • 13. Data: 2019-03-16 14:55:21
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    W dniu 2019-03-16 o 10:38, knrdz pisze:
> [...]

    Prawdziwa archiwizacja - tylko na nośnikach oderwanych od mechanizmów
    czytająco-zapisujących.
    Zdecydowanie większe szanse są na to, że po latach nie "zatrybi"
    elektronika, niż to, że dane ulegną znacznemu zatarciu.
    Nawet jeśli dane na CDR/DVDR/TAPE - wraz z czasem nieco się zatrą - to
    można liczyć na to, że nowe mechanizmy do ich odczytu - daczą radę.
    Stąd taśmy mają się bardzo dobrze; a i płytki CDR/DVDR wg mnie - wciąż
    nie mają sensownej w domowych warunkach - konkurencji. Zakładam że nie
    rozważamy chmury.
    Patrząc bardziej mroczno-przyszłościowo warto pamiętać, że jakiś
    intensywny impuls elektromagnetyczny elektronikę może uceglić - ale dane
    zapisane na CDR i podobnych nośnikach - nie.
    Też nie mam problemów z odczytem dawno nagranych CD czy DVD. Podstawa to
    przechowywanie bez dostępu światła i w warunkach umiarkowanej temperatury.

    --
    B.G

  • 14. Data: 2019-03-16 15:42:23
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 16 Mar 2019 14:55:21 +0100, B.G wrote:
    > Patrząc bardziej mroczno-przyszłościowo warto pamiętać, że jakiś
    > intensywny impuls elektromagnetyczny elektronikę może uceglić - ale dane
    > zapisane na CDR i podobnych nośnikach - nie.

    Ostatnio interesowałem się tym właśnie tematem, opisałem pokrótce moje
    przemyślenia poniżej.
    https://bit.ly/2ufh3n7

    Krótko mówiąc: papier.
    http://ronja.twibright.com/optar/

    Mateusz

  • 15. Data: 2019-03-16 19:31:54
    Od: ń <k...@t...sie>

    Gdzie się teraz kupuje nowy odtwarzacz kaset wideo (Video2000, Betamax, VHS)?

    -----

  • 16. Data: 2019-03-16 19:40:30
    Od: ń <k...@t...sie>

    Moją poprawką byłoby uwzględnienie miejsc, które w arkuszach papieru niszczą się
    najszybciej: naroża, brzegi, zgięcie w pół.
    Tak swoją drogą ryza papieru to 500 kartek czyli 1000 stron (jeśli drukować
    dwustronnie).
    1000 stron to wg tych stron 1000 x 200 kB = 200 MB
    Pudełko papieru to 5 ryz czyli 1GB danych
    Dla porównania strona papieru zapisana pismem maszynowym to standardowo 2000 znaków
    czyli ok. 2 kB (ciekawe, jak to się ma do
    azjatyckiego pisma obrazkowego?).

    -----

  • 17. Data: 2019-03-16 19:43:02
    Od: ń <k...@t...sie>

    Wiesz co to jest indukcja niezupełna?

    -----

  • 18. Data: 2019-03-16 19:55:14
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-16 o 19:43, ń pisze:

> [...]

    Jeśli masz przykład uszkodzonej płyty, to "patrz punkt pierwszy" -
    "jeśli się przyłoży minimum wysiłku do ich przygotowania (przyzwoita
    nagrywarka, markowe nośniki z przetestowanej partii, wypalanie z
    optymalną prędkością) i przechowywania".
    Jeśli ktoś jest idiotą i mu się dane z płyt CD/DVD nie odczytują, to nie
    wina typu nośnika, tylko samego idioty.

  • 19. Data: 2019-03-16 20:55:34
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    W dniu 2019-03-16 o 19:31, ń pisze:
    > Gdzie się teraz kupuje nowy odtwarzacz kaset wideo (Video2000, Betamax,
    > VHS)?

    A kto archiwizuje dziś dane informatyczne na VHS?
    Video backup system - ostatnio widziałem wraz z maszyną Amiga.
    Współczesne tape - to np.
    https://diskus.pl/katalog-produktow/kategoria/38/lto
    -ultrium/1
    plus cała masa nowych "magnetowidów" do tego.

    --
    B.G

  • 20. Data: 2019-03-17 08:06:04
    Od: ń <k...@t...sie>