  • 21. Data: 2019-03-17 09:02:18
    Temat: Re: Mój pomysł na płyty następcę płyt DVD/bluRay
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 16 Mar 2019 20:55:34 +0100, B.G wrote:
    > Współczesne tape - to np.

    Ale przecież dyskusja nie jest o tym co jest "teraz", tylko o tym czego
    używać by za 30-50-100 lat dało się odczytać. Kolega "ń" zauważa, że to
    co było fajne 30 lat temu (VHS, FDD 5.25..) dziś - nawet zakładając dobry
    stan nośnika - nie da się odczytać. A że historia lubi się powtarzać...

    Mateusz

  • 22. Data: 2019-03-17 09:18:39
    Od: ń <k...@t...sie>

    Pamiętam z lat 90-tych jak w komputerze w firmie był streamer na kasetki - jaki to
    był standard i czy jeszcze aktualny?
    Tam nawet chyba codziennie zrzucano księgowość, taki ówczesny back-up na wypadek
    awarii komputera IMHO.

    -----
    > Ale przecież dyskusja nie jest o tym co jest "teraz", tylko o tym czego używać by
    za 30-50-100 lat dało się odczytać.
    > to co było fajne 30 lat temu dziś - nawet zakładając dobry stan nośnika - nie da
    się odczytać.

  • 23. Data: 2019-03-17 13:34:06
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-03-17 o 08:06, ń pisze:

    > I dyskietki 5,25'' / 3,5'' też?

    Też.
    Pod warunkiem że były poprawnie przechowywane, formatowane
    na pojemność przewidzianą przez producenta i nie były
    najtańszymi nonejmami w pobliskim sklepiku.

    Dyskietki 5,25 do małego atari z lat 80 działają, dyskietki
    do amigi z lat 90 te które sprawdzałem też działają.
    Płytki CD z połowy lat 90 z nagranym softem na amigę i maca
    działają. Płyty CD z końca lat 90 z MP3 nagrane na nonejmach
    nie działają.

    Pozdrawiam

  • 24. Data: 2019-03-17 13:36:21
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Ale przecież dyskusja nie jest o tym co jest "teraz", tylko o tym czego
    > używać by za 30-50-100 lat dało się odczytać. Kolega "ń" zauważa, że to
    > co było fajne 30 lat temu (VHS, FDD 5.25..) dziś - nawet zakładając dobry

    Naprawdę nie da się dziś odczytać kasety VHS czy dyskietki 5.25"? Nowe
    magnetowidy czy tam odtwarzacze VHS produkowane były jeszcze w tej
    dekadzie, stacje dyskietek 5.25" pewnie już nie, ale to nigdy nie był
    standard do archiwizacji, a jako nośnik wymienny został wyparty przez
    lepszy standard 3.5" ponad 20 lat temu. Stację dyskietek 3.5" kupisz
    nową do dziś, także w wersji dla komputerów które już nie mają natywnego
    kontrolera dla tych stacji. Jak ktoś 20 lat temu sobie danych z
    dyskietek 5.25" nie przerzucił na 3.5" to pewnie i tak tych danych dano
    nie ma.

    > stan nośnika - nie da się odczytać. A że historia lubi się powtarzać...

    Tymczasem nawet najnowszy standard nośników optycznych czyli Bluray
    ciągle odczytuje płyty CD-R, a te nośniki jak już wcześniej ustaliliśmy,
    jeśli były poprawnie wykonane i przechowywane, mają się świetnie do
    dziś. Żaden też problem podłączyć do współczesnego komputera nawet ponad
    20-letni napęd CD-R, przez przejściówkę do SATA albo USB.

  • 25. Data: 2019-03-17 23:17:21
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Sun, 17 Mar 2019 13:36:21 +0100, w <q6lf0b$bke$1@node1.news.atman.pl>, knrdz
    <x...@t...cy> napisał(-a):

    > Naprawdę nie da się dziś odczytać kasety VHS czy dyskietki 5.25"? Nowe
    > magnetowidy czy tam odtwarzacze VHS produkowane były jeszcze w tej
    > dekadzie,

    W zeszłym roku przestała działać ostatnia fabryka produkująca VHS.
    A produkowali tego w dziesiątkach czy setkach tysięcy rocznie.

    Kasetę VHS spokojnie da się odczytać ze 100% skutecznością.

  • 26. Data: 2019-03-17 23:28:46
    Od: ń <k...@t...sie>

    To Ty sobie ustaliłeś.

    -----

  • 27. Data: 2019-03-18 00:48:12
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-15, ń <k...@t...sie> wrote:
    > Jeden BD wystarczy do dobrego filmu 4k UHD?

    Nie wiem. Nie mam takiego odtwarzacza/tv, ale widzę sporą różnicę
    pomiędzy np. 25GB lib264 z BD, a 8GB plikiem po konwersji. 8GB to wciąż
    kupa bps.

    Mam jeden BD 4k i plik głównego tytułu zajmuje prawie 50GB. Normalny ca
    25-30GB, 3D 34-36GB. Od tego trzeba odjąć ściezki dzwiękowe - zwykle
    2-6GB. Podejrzewam, że proporcjonalnie, 4k jest "gorszy" bo to 4x więcej
    informacji wideo, a miejsca niecałe 2x. Może dla tych co bardziej
    wymagających dają 3-4 warstwowe BD, co tanie raczej by nie było.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2019-03-18 01:16:22
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-17, knrdz <x...@t...cy> wrote:
> [...]
    > dziś. Żaden też problem podłączyć do współczesnego komputera nawet ponad
    > 20-letni napęd CD-R, przez przejściówkę do SATA albo USB.

    Ale juz rzadko który np. SACD, format raczej niszowy, nawet te 15 lat
    temu, ale jednak ludzie kupowali płyty.

    Problem nie jest wbrew pozorom wydumany i może jeszcze nie manifestuje
    się na poziomie nosników DVD do danych, ale już do filmów tak. Kiedyś
    mozna było przebierac w odtwarzaczach DVD "region free" (lub łatwo
    konwertowalnych), teraz, o wiele o takie trudniej. Jest to prostą
    konsekwencją spadku popularności nośnika. Tym samym jest brak czytników
    takich nosników na pokładzie coraz większej ilości współczesnych
    komputerów. Dokładnie tak samo wyglądało to najpier z 5.25 a potem 3.5.
    Jest więc czego się bać tym bardziej, że jedyna alternatywa to dyski.

    Inne cyfrowe formaty popularnie jeszcze te 10 lat temu to np. DV o HDV.
    Uzywane kamery jeszcze się do tego da kupic, ale jest już kiepściutko.
    Jak ktoś nie zrzucił swojej kolekcji, póki miał jeszcze własną i sprawną
    to czeka go wydatek.

    A w przypadku sprzetu, to nie jest MZ takie trywialne, że kupię sobie na
    zapas parę napędów i będę trzymał w lodówko-suszarce pod azotem lub
    helem. To może nie wystarczyć.

    --
    Marcin

  • 29. Data: 2019-03-18 02:04:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-16, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Ostatnio interesowałem się tym właśnie tematem, opisałem pokrótce moje
    > przemyślenia poniżej.
    > https://bit.ly/2ufh3n7
    >
    > Krótko mówiąc: papier.
    > http://ronja.twibright.com/optar/

    Istnieje spore ryzyko, że uzyjesz tuszu, który nie przetrwa jednak tych
    kilkudziesięciu lat, a ryzyko zawsze zwiększa się z gęstością
    upakowania. Albo tonera, który wyblaknie albo sklei kartki po 5ciu
    latach przechowywania w formie stosu. Znalezienie dla czegos takiego
    dobrego kompromisu może być MZ trudne.

    To może nie wyważać otwartych drzwi i po prostu ulepszyć taśmy/karty
    perforowane? Moznaby tez uzyć innego materiału, nie tak łatwo
    (bio)degradowalnego jak papier, o lepszej strukturze (gładki) i zrobić
    gęściej te dziurki? W porównaniu z dowolną formą wydruku można toto w
    dodatku odczytać czysto mechanicznie.

    Rozumiem, ze idea tego projektu polega też na uzyciu domowych sprzetów
    bez ich modyfikacji, ale przy de facto braku kontroli materiałów,
    których się używa, nie jestem pewien czy to ma sens.

    --
    Marcin

  • 30. Data: 2019-03-18 08:03:57
    Od: ń <k...@t...sie>

    Mam gdzieś napęd "superdyskietek" formatu bodajże "LS" 3,5'', właściwie już
    zapomnianego.

    -----