  • 11. Data: 2020-04-07 19:30:58
    Temat: Re: [NTG]Potrzebna łączność radiowa.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Apr 2020 19:05:23 +0200, nadir napisał(a):

    > Wsie leżą po obu stronach wzniesienia

    To ja cienko widzę aby jakieś ręczniaki dały radę. Na dobitkę pewnie
    wzniesienie lesiste, co pogarsza sytuację. Radziłbym tak jak heby,
    zadbać o GSM.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2020-04-07 19:35:14
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 7 Apr 2020 19:23:46 +0200, nadir napisał(a):

    > Na podrasowanie czegokolwiek nie ma za bardzo czasu, chłop wraca w
    > piątek i od soboty siedzi na dupie.

    No można kupić ręczniaki i dogadać się ze sprzedawcą na zwrot w razie
    porażki. Radziłbym coś na pasmo obywatelskie (CB) bo jak odludzie to
    zakłóceń nie będzie a propagacja lepsza niż na setkach MHz. No i widzę
    problem wywołania. Radio będzie musiało być praktycznie cały czas
    włączone. Baterie bedą się wyczerpywać, jak aku to częste doładowywanie.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 13. Data: 2020-04-07 19:37:04
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.04.2020 19:09, Trefniś wrote:

    > T-1 zadał ci kilka pytań które dowodzą, że łączność radiowa nie jest
    > jakoś szczególnie uprzywilejowana. Problemy są identyczne, jak te z GSM
    > - skoro nie ma zasięgu, to trudno będzie zapewnić łączność radiową z
    > dokładnie tych samych powodów.

    Wiesz, jest jednak kilka istotnych czynników, które robią różnicę:
    1) Telefonia komórkowa pracuje przynajmniej na 900 MHZ (CDMA na 450 MHz
    już chyba wyłączyli), a w praktyce jeszcze wyżej. A generalna zasada
    mówi, że im krótsza fala, tym większe znaczenie mają przeszkody
    terenowe. Pasmo 2m ma szansę poradzić sobie nieco lepiej. A stare, dobre
    CB radio może okazać się rozwiązaniem.
    2) W przypadku niektórych rodzajów łączności radiowej można uzyskać
    większą moc wychodzącą z nadajnika.
    3) Analogowa modulacja radzi sobie lepiej od cyfrowych transmisji,
    zwłaszcza przy słabych sygnałach. Człowiek jeszcze wyłapie rozmówcę z
    szumów, a komputer będzie gubił co drugi pakiet, nie będąc w stanie
    prawidłowo zdekodować strumienia.

    Chociaż zgadzam się, że chyba najlepszym wyjściem dla kogoś niemającego
    pojęcie o radiu będzie bramka GSM z zewnętrzną anteną kierunkową.

  • 14. Data: 2020-04-07 19:41:11
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 07.04.2020 19:35, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > problem wywołania. Radio będzie musiało być praktycznie cały czas
    > włączone. Baterie bedą się wyczerpywać, jak aku to częste doładowywanie.

    Dlatego jednak lepiej nie ręczniak, tylko stacjonarne/samochodowe CB z
    porządną anteną na dachu. Sprawność tych antenek w ręcznych CB byłą
    mizerna. Pasmo właściwie nieużywane, jeszcze tylko na 19 kogoś słychać,
    jeśli w okolicy jest jakaś uczęszczana trasa. Tak wiec kanałów do wyboru.

    Sam ostatnio z ciekawości odpaliłem Alana 38 i wołałem przez chwilę na
    19, ale odzewu żadnego nie było...

    Szansa, że ktoś się będzie przysłuchiwał rozmowom też niewielka. Mało
    kto jeszcze trzyma ten sprzęt w domu, a kierowcy rzadko wyglądają poza
    dziewiętnastkę...

  • 15. Data: 2020-04-07 20:04:34
    Od: Trefniś <t...@m...com>

    W dniu .04.2020 o 19:37 Atlantis <m...@w...pl> pisze:

> [...]
    > zwłaszcza przy słabych sygnałach. Człowiek jeszcze wyłapie rozmówcę z
    > szumów, a komputer będzie gubił co drugi pakiet, nie będąc w stanie

    Na powyższe zgoda - ale to niuanse w sytuacji kiedy wiemy, że zasięg GSM
    bywa dostępny od czasu do czasu.

    > Chociaż zgadzam się, że chyba najlepszym wyjściem dla kogoś niemającego
    > pojęcie o radiu będzie bramka GSM z zewnętrzną anteną kierunkową.

    Oczywiście, starałem się odwieść wątkotwórcę od pomysłu inwestowania
    pieniędzy i czasu w nierozpoznany obszar :)

    Dokładnie to samo można wykonać dla GSM (wydać pieniądze i zainwestować
    czas), przy czym przydatność znacznie większa i nie tylko na czas
    kwarantanny.

    Na początek powinno się też sprawdzić, czy nie ma jakichś
    uprzywilejowanych miejsc w budynkach w dostępiw GSM - strych, przy którymś
    oknie itp.
    Telefony komórkowe jako urządzenia nie leżą w zakresie moich
    zainteresowań, ale pewnie niektóre są bardziej sprawne w łączności z
    BTSami, a niektóre (stare?) urządzenia mają wymienne anteny, co może pomóc
    w dobraniu odpowiedniego lekarstwa.

    --
    Trefniś

  • 16. Data: 2020-04-07 20:27:18
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 07.04.2020 o 19:41, Atlantis pisze:
> [...]

    > mizerna. Pasmo właściwie nieużywane, jeszcze tylko na 19 kogoś słychać,
    > jeśli w okolicy jest jakaś uczęszczana trasa. Tak wiec kanałów do wyboru.

    Kiedyś gadałem na ręczniaku z anteny dachowej, podłączyć można, ale
    niewygodnie.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 17. Data: 2020-04-07 21:12:05
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 19:30, Atlantis pisze:

    > Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.

    Na 8 km zasięgu nie musi być jakaś *porządna* antena, wystarczy 1/2 fali.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 18. Data: 2020-04-07 21:21:52
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 19:05, nadir pisze:

    > Wsie leżą po obu stronach wzniesienia, wokół praktycznie same lasy.
    > Zdaję sobie sprawę, że do sąsiedniej wsi może być problem z sygnałem,
    > ale sąsiedzi we wsi(kilkaset metrów w miarę płaskiego terenu) kumpla
    > powinni go raczej spokojnie odbierać.

    Do sąsiada w tej samej wsi sięgnie CB radio lub nawet nie z najtańszych
    modeli PMR.
    CB z selektywnym wywołaniem będzie dużo droższym rozwiązaniem.
    A wszystko jest raczej niewygodne.
    Skoro jest czasem słaby zasięg GSM to istnieje rozwiązanie, chociaż nie
    bardzo legalne. Nazywa się "wzmacniacz GSM" sprzedają na allegro za
    kilkaset (ok.250) zł.
    Jest to silna antena zewnętrzna, którą umieszcza się na maszcie na dachu
    budynku celując na BTS, kabel koncentryczny i pudełko wewnętrzne z małą
    anteną. Telefon dostaje silniejszy sygnał i działa jak należy.
    Trzeba jednak uważać, bo gdy się wzbudzi potrafi zakłócać łączność w
    okolicy i jest tępione przez operatora.
    No i nie wiemy czy tam jest jeszcze stosowane pasmo GSM, które mieli
    zlikwidować.
    Istnieją też wzmacniacze LTE trochę droższe.
    Zgodne z prawem by było zastosowanie samej anteny zewnętrznej
    podłączonej do telefonu komórkowego.
    Ale obecne wejścia antenowego nie mają.
    Może jakiś stary model znajdzie się wśród znajomych?

  • 19. Data: 2020-04-07 21:35:47
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2020-04-07 o 19:30, Atlantis pisze:
    > Moja propozycja? Stare, dobre CB radio, z porządną stacjonarną anteną.
    Też przychylam się do tego zdania Atlantisa. Skoro moje samochodowe CB z
    helikalem 130cm pozwala nawet na kilkanaście km łączności, to spokojnie
    da radę. A potem przy da się w samochodzie. Kanały 19 do powiedzmy 22
    "zarezerwowane" dla kierowców, 9 - ratunkowy, ale na całej reszcie cisza
    (szum), więc jest w czym wybierać.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 20. Data: 2020-04-07 21:37:38
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 07.04.2020 21:21, t-1 wrote:

    > Zgodne z prawem by było zastosowanie samej anteny zewnętrznej
    > podłączonej do telefonu komórkowego.
    > Ale obecne wejścia antenowego nie mają.

    A czy ktoś testował: antena zewnętrzna, kabel niskostratny i druga
    antena w pobliżu telefonu?

    --
    Mirek.