    From: KS <b...@b...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Naskórkowość dobór materiału
    Date: Mon, 23 Feb 2015 21:09:43 +0100

    Witam,

    W pewnym urządzeniu uszkodzeniu uległ styk (kawałek kolorowej blaszki).
    Oryginalnie blaszka była wykonana z jakiegoś żółtawego metalu i
    pozłocona. Jest pożądane aby styk był sprężysty no i wiadomo dobrze
    przewodził prąd.
    Próbowałem dobrać materiał ale nie udało mi się znaleźć nic tak
    sprężystego jak oryginał a przy tym podobnego barwą (a tym samym
    przewodnością). Zarówno mosiądz jak i brąz np. B6Z6 są znacznie mniej
    sprężyste.
    Może to jakiś brąz berylowy którego nie mogę nigdzie znaleźć w postaci
    blachy 0,2 mm w niewielkich ilościach.
    Wpadł mi w ręce kawałek stali nierdzewnej o bardzo dobrej sprężystości.
    Rezystancje to ma coś koło 20 razy gorszą od CU, ale u mnie ma to
    przewodzić 100MHz.
    W związku z tym zastanawiam się jakie znaczenie będzie miała zmiana
    materiału na stal o około 20 x większej rezystywności przy czym styk jak
    oryginał byłby pokryty kilkoma um złota.
    Blaszka ma grubośc 0,2 mm.
    przekrój mojego styku miałby 0,2mm x5mm przy długości około 20mm.
    Przy powyższym wychodzi mi ze przy 5 um złota rezystancja stali da około
    0,01 ohm a rezystancja zlotej powłoki to około 0,02ohm więc
    porównywalnie. Pytanie jak na całość wpłynie naskórkowość przy 100Mhz.
    Dodac mogę że nie jestem w stanie zmierzyć prądów płynących przez styk.
    Wiem tylko ze są stosunkowo duże bo oryginalne się upalają po kilku latach.

    Pozdrawiam
    K.S.