  • 91. Data: 2014-10-25 14:02:46
    Temat: Re: Nowy sterownik do Windows dla FTDI blokuje podróbki
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > O nie nie, niestety u nas już też. Poszukaj sobie historii pewnego
    > polskiego zakładu fryzjerskiego, którego właściciel podpadł ZAIKSowi za
    > to, że "nielegalnie rozpowszechniał" muzykę puszczając radio, którego
    > słuchali tego klienci. Sytuacja jest totalnie kuriozalna, bo ów fryzjer
    > każe teraz swoim klientom zakładać stopery do uszu. W tv to nawet
    > pokazywali.

    Całkiem niedawno fryzjer wygrał z ZAIKSem, a sąd stwierdził, że klienci
    nie przychodzą posłuchać muzyki, a ściąć włosy i ZAIKS może się cmoknąć.
    Przem

  • 92. Data: 2014-10-25 14:10:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Przemek" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Całkiem niedawno fryzjer wygrał z ZAIKSem, a sąd stwierdził, że klienci
    > nie przychodzą posłuchać muzyki, a ściąć włosy i ZAIKS może się cmoknąć.
    > Przem

    To może by też uznał, że CD służy do backupowania danych a nie nagrywania
    muzyki.
    P.G.

  • 93. Data: 2014-10-25 15:27:22
    Temat: Re: Nowy sterownik do Windows dla FTDI blokuje podr?bki
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Dla blaszakow nie problem, dla innych tak.
    > W laptopie mam trzy, niby mam wszystko w srodku i nie potrzebuje,
    > ale BT (w srodku nie ma), myszka, i juz sie trzeba zastanowic jak
    > skopiowac miedzy dwoma zewnetrznymi pamieciami :-)

    Nigdy nie miałem laptopa, ale wydaje mi się, że z tyłu powinno się zmieścić
    mnóstwo złącz typu USB (lub mini). Co tam oprócz okrągłej dziurki na
    zasilacz one mają z tyłu?

    > Nie mowie nie, ale to zla realizacja, a nie pomysl.
    > Pare innych rzeczy mnie w PnP wkurza.
    >
    > Tylko czy proponujesz lepsza ? Kochanie, tyle razy ci mowilem, aparat
    > do lewej dziurki, a drukarke do prawej. W trzecim rzedzie.

    Nie widzę problemu w przeszukaniu przez program wszystkich portów w
    poszukiwaniu "swojego" urządzenia, a nawet w sytuacji gdy znajdzie dwa
    "swoje".
    Oczywiście jakby urządzeń podłączanych do tych złącz było mnóstwo to każdy
    by zrobił dokładniejszą identyfikację niż robiliśmy to z COMami.
    Gdyby moje urządzenia na moje pytanie odpowiadały "Polska.MicroMade typ.X.Y"
    to nie wierzę, aby jakieś inne na świecie jakby już ktoś wymyślił to samo
    pytanie i z tą samą prędkością w takiej samej ramce aby dokładnie tak się
    przedstawiło, a jakby nawet to skoro to prawdziwe jest w innej dziurce to
    program by dopytał (ale to jest absolutnie sporadyczny przypadek).

    Natomiast owszem to nie rozwiązuje problemów typu mnóstwo różnych drukarek,
    skanerów itp., a wszystkie obsługiwane przez wszystkie programy. Bez
    driverów chyba się nie obejdzie. Ale jak da się ustalić jeden wspólny
    protokół komunikacji programu z driverem to chyba można by tę wspólność
    protokołu przenieść o stopień niżej do interfejsu i odpowiednik drivera
    byłby po prostu wbudowywany w urządzenie.

    > Oj ... jestes jedynym ktory PnP na RS232 chwali ?

    W trochę innym sensie użyłem tu określenia PnP :)
    RS232 w małym złączu 4 piny (TXD,RXD,GND,+5V) byłby bardzo fajnym
    rozwiązaniem (oczywiście nie do podłączenia HDD).
    Jeszcze lepsze byłoby 485 zamiast TXD,RXD. Przy łączności jeden do jeden
    większość typowych problemów RS485 znika. Przy kilkunastu metrach kabla
    chyba do 10M by było.

    Jeszcze przed pojawieniem się USB zrobiliśmy sobie coś w rodzaju huba RS232.
    Zasila się to z RS232 i ma 10 portów pętli prądowych (daje prąd do jednej
    wybranej pętli). Każda pętla chodzi do 115200 na 100m kabelka, izolacja w
    urządzeniach. Na produkcji urządzeń (programator, tester) podłączanych do
    tego używamy do tej pory (choć nowych pod to już nie robimy)

    > Jak juz myslisz o PnP, to przestaje byc prosto. Trzeba jakis protokol
    > komunikacji, wszyscy musza go respektowac, wszystkim musi pasowac, w
    > zasadzie musi byc sprzetowo wspomagany, i smiem twierdzic ze koncepcja
    > hubow niewiele to juz komplikuje.
    > A w sumie ... po co wymyslac, ethernet juz byl :-)
    Ale bez PoE chyba wtedy. Obecnie komputery chyba PoE też nie dają.

    > Tez mi sie tak wydawalo, ale moze mysleli przyszlosciowo i tak im
    > wyszlo.

    Jakby było każde złącze osobno to nie byłoby problemów z przepustowością tam
    gdzie wszystko się zbiega w jednym kabelku.
    W komputerach które używam mam po 6 złącz USB i jak na razie nigdy mi nie
    zabrakło (nie musiałem używać huba). Jakby USB nie przewidywało hubów to
    każdy miałby więcej tych złącz i każdemu powinno starczyć.

    > Bylyby te same. Dlaczego do mojego telefonu nie moge podlaczyc
    > zewnetrznego dysku i nagrywarki ?

    Może racja.

    > Az tak wiele sie nie pomyliliscie, jest zasilanie i ... RS485 chyba
    > nie podaje dokladnych napiec, wiec USB sie miesci.
    > Tylko dochodzi sygnalizacja jednodrutowa ...

    USB nie jest całkiem symetryczne. Nie rozumiem dlaczego. Nie mogę na linie
    D+, D- dać solidnego dławika CM aby mieć problem ewentualnych zakłóceń
    załatwiony raz na amen tylko zawsze muszę pamiętać, że jest też common mode
    którego nie wolno mi za bardzo wytłumić. Jakby był RS485 w sensie EMC byłoby
    znacznie prościej.
    Akurat szukaliśmy cieniutkiego kabelka USB. Znaleźliśmy. Się okazuje, że nie
    ma ekranu (druty izolowane od siebie tylko emalią). No i mam dylemat czy z
    EMC nie będzie zgrzytu.
    P.G.

  • 94. Data: 2014-10-25 15:55:22
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 25 Oct 2014 04:27:19 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:
    > No ale do czego skoro już jest coraz mniej komputerów z RS232?

    Do debug'a. Ale na pewno nie do poważnych, produkcyjnych rzeczy.

    --
    Marek

  • 95. Data: 2014-10-25 16:28:02
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-10-25 o 15:55, Marek pisze:

    > Do debug'a.

    Ale do czego podłączysz skoro komputer na którym debugujesz nie ma
    RS232? Ja debuguję poprzez USB pracujący jako port wirtualny. Po co mam
    na płytce kłaść MAX3232 i potem używać przejściówki RS232/USB skoro mogę
    od razu dać FT230 i podłączać do komputera.

    > Ale na pewno nie do poważnych, produkcyjnych rzeczy.

    Czyli przejściówki są dla dłubaczy z 10 letnim laptopem, nie
    traktujących elektroniki zarobkowo. I dlatego jest dla nich istotne czy
    przejściówka kosztuje 5 zł czy 25.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 96. Data: 2014-10-25 17:34:57
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 25 Oct 2014 16:28:02 +0200, Mario <m...@...pl> wrote:
    > Ale do czego podłączysz skoro komputer na którym debugujesz nie ma
    > RS232? Ja debuguję poprzez USB pracujący jako port wirtualny. Po co
    mam

    Nie rozumiem po co RS232? W kompie usb wystarczy, mówimy o
    przejściówkach uart<->usb serial

    --
    Marek

  • 97. Data: 2014-10-25 18:05:35
    Od: Przemek <r...@o...pl>

    > To może by też uznał, że CD służy do backupowania danych a nie
    > nagrywania muzyki.

    O tym, że nie zdecydowały polskie pOsły.
    Przem

  • 98. Data: 2014-10-25 20:52:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 25 Oct 2014 15:27:22 +0200, Piotr Gałka napisał(a):

    > Nigdy nie miałem laptopa, ale wydaje mi się, że z tyłu powinno się zmieścić
    > mnóstwo złącz typu USB (lub mini). Co tam oprócz okrągłej dziurki na
    > zasilacz one mają z tyłu?

    Roznie bywa, niektore ... nic. W ten region zachodzi im ekran przy
    otwieraniu. W innych wystawala bateria.

    I musze przyznac ze to wygodne - potrzeba zajrzec pod notebooka, to
    sie go przewraca :-)

    Poza tym tych zlaczy w notebookach sporo, boki sa za krotkie :-)
    A tablety ?

    > Nie widzę problemu w przeszukaniu przez program wszystkich portów w
    > poszukiwaniu "swojego" urządzenia, a nawet w sytuacji gdy znajdzie dwa
    > "swoje".

    Zaraz zaraz - sam robiles urzadzenia, i co one zrobia, jak
    przypadkowym programem zaczniesz port obslugiwac ?

> [...]
    > przedstawiło, a jakby nawet to skoro to prawdziwe jest w innej dziurce to
    > program by dopytał (ale to jest absolutnie sporadyczny przypadek).

    Zaraz zaraz - to musisz najpierw ustalic jednolity protokol
    komunikacji, a przynajmniej odpowiedzi na pytanie "co tam".
    Predkosc ... a wiesz ze jak jeden bedzie pytal na jednej predkosci a
    drugi sluchal na innej, to cuda moga wyjsc ?

> [...]
    > protokołu przenieść o stopień niżej do interfejsu i odpowiednik drivera
    > byłby po prostu wbudowywany w urządzenie.

    No, drukarki moga byc rozne, skanery tez. Niby drukarki moga byc
    postscriptowe i wszystkich zadowolic ...

    > W trochę innym sensie użyłem tu określenia PnP :)

    Ale to naprawde zrobiono. I moze nawet byloby dobre, gdyby wprowadzono
    od poczatku, a nie po latach, gdy bylo pelno niekompatybilnych
    urzadzen. I potem miales problemy ze komputer przy starcie sie
    wylacza, bo tak reaguje UPS na probe poszukiwania myszki przez port
    szeregowy.

    Czy programisci zechca to sensownie oprogramowac, zeby nie bylo
    problemow jak bedziesz mial dwie takie same drukarki, zeby dalo sie
    wydruk skierowac na konkretna z nich, zeby mozna bylo uszkodzona
    zastapic ... no ale USB ma te same problemy.

    > RS232 w małym złączu 4 piny (TXD,RXD,GND,+5V) byłby bardzo fajnym
    > rozwiązaniem (oczywiście nie do podłączenia HDD).

    Czemu nie, w koncu na to zeszlismy. Kwestia tylko predkosci.
    No i protokolu ... co zrobic, zeby po drgnieciu wtyczki nie odebrano
    falszywej komendy ... no i wychodzi takie usb :-)

> [...]
    > urządzeniach. Na produkcji urządzeń (programator, tester) podłączanych do
    > tego używamy do tej pory (choć nowych pod to już nie robimy)

    I Ty ganisz USB ? :-)

    > Ale bez PoE chyba wtedy. Obecnie komputery chyba PoE też nie dają.

    No to wymyslec PoE, albo zasilanie wsadzic na nieuzywane pary.

    > Jakby było każde złącze osobno to nie byłoby problemów z przepustowością tam
    > gdzie wszystko się zbiega w jednym kabelku.

    Ale w zasadzie tych problemow nie ma.

    > W komputerach które używam mam po 6 złącz USB i jak na razie nigdy mi nie
    > zabrakło (nie musiałem używać huba). Jakby USB nie przewidywało hubów to
    > każdy miałby więcej tych złącz i każdemu powinno starczyć.

    Ale mnie sie wydaje ze te wspolczesne to maja w srodku huby wlasnie.
    Wiec gniazdek 6, a kontrolerow np 2 ..

    > USB nie jest całkiem symetryczne. Nie rozumiem dlaczego.

    Potrzebowali troche sygnalizacji ... dziwnie to rozwiazali, no ale
    tak. A moze nie chcieli, zeby sie dalo uzyc dostepne drivery :-)

> [...]
    > którego nie wolno mi za bardzo wytłumić. Jakby był RS485 w sensie EMC byłoby

    Hm, a jest z tym problem i dlawik by to rozwiazal ?

    > Akurat szukaliśmy cieniutkiego kabelka USB. Znaleźliśmy. Się okazuje, że nie
    > ma ekranu (druty izolowane od siebie tylko emalią). No i mam dylemat czy z
    > EMC nie będzie zgrzytu.

    Dla siebie, czy dla certyfikatu ?
    Bo certyfikowac mozna z grubym :-)

    J.

  • 99. Data: 2014-10-25 22:42:14
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2014-10-25 o 17:34, Marek pisze:
    > mam
    >
    > Nie rozumiem po co RS232? W kompie usb wystarczy, mówimy o
    > przejściówkach uart<->usb serial

    OK, zakręciłem się, bo jednocześnie dyskutuję o MAX232. Tak czy inaczej,
    przy debugowaniu własnych płytek nie potrzebuję przejściówek bo nie daję
    konwerterów UART/RS232 jak MAX232 tylko UART/USB. Dlatego cenie FTDI, za
    to, że można łatwo i tanio kupić ich układy.
    A jeśli chodzi o obce urządzenia, to częściej potrzebuję konwerterów
    RS485/USB, a te już nie są za kilka złotych. Chociaż jakiś czas temu
    kupiłem tanio na Aliexpress konwertery RS485/USB na układzie HL-340.
    Tylko walczyłem kilka dni, żeby znaleźć działające sterowniki.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 100. Data: 2014-10-26 08:53:10
    Od: Zbych <z...@o...pl>

    On 25.10.2014 10:39, J.F. wrote:

    > Przychodza nowe czasy ... albo przejsciowka, albo przekonstruowujemy
    > urzadzenie. Zatrudniajac paru nowych specjalistow - od USB w
    > urzadzeniu, od drivera na windows, na drugie windows, na trzecie, na
    > mac, na androida ...

    Jak nie masz dziwnych wymagań, to driver na system nie jest ci
    potrzebny. Stos USB w urządzeniu? Producenci uC dostarczają zazwyczaj
    gotowce (czasami lepsze, czasami gorsze, czy wręcz niedziałające jak ST
    w swoim generatorze Cube MX). Program na komputer/smartfon i tak musisz
    napisać, chociaż ostatnio wpadło mi w oko, że chrome dorobił się obsługi
    HID. Jeśli to się przyjmie, to może się okazać, że niedługo będzie można
    napisać jedną aplikację w html5/js.

    https://developer.chrome.com/apps/hid