  • 1. Data: 2016-11-22 22:37:11
    Temat: [pr] 895500124 - kolejny numer do wyłudzania pieniędzy?
    Od: Grzexs <g...@u...pl>

    wp.pl donosi:
    .... .... ....

    W skrzynkach listowych mieszkańcy Gdyni znajdują kartki z odręcznie
    napisaną prośbą o kontakt i numerem telefonu 895 500 124. Wygląda na to,
    że oszuści telefoniczni znaleźli kolejny sposób na wyłudzenie pieniędzy
    od niczego niepodejrzewających osób.

    Życie oszustów w dzisiejszych czasach nie jest zbyt łatwe. Media na
    prawo i lewo ostrzegają, a to przed metodą na wnuczka czy innego
    pociotka, a to przed złośliwym oprogramowaniem czy ukrytymi w
    wiadomościach od znajomych wirusami. Nie można zapominać również o
    podchwytliwych SMS-ach premium czy nawet krótkich połączeniach, aby
    sprowokować oddzwonienie - wszystko po to, by zmusić niczego
    niepodejrzewających ludzi do samowolnego oddania własnych pieniędzy.

    Mimo to cały czas pojawiają się nowe sposoby wyłudzania pieniędzy.
    Wyobraźcie sobie, że w waszej skrzynce na listy znajdujecie kartkę z
    odręcznie spisaną wiadomością: Proszę o pilny kontakt pod numerem
    telefonu 895 500 124 WAŻNE!!! I co robicie? Jeśli jesteście
    użytkownikami w miarę obeznanymi z zagrożeniami tego typu, wiadomość
    wzbudzi podejrzenia i zapewne trafi do kosza. Zwłaszcza że po bliższych
    oględzinach okazuje się, że wiadomość wcale nie jest odręczna, a
    powielona na kserokopiarce.

    Tymczasem takie właśnie wiadomości trafiały w ciągu ostatnich dni do
    skrzynek pocztowych mieszkańców Gdyni. O ile większość z nich zapewne
    wylądowała w koszu, to kilka znalazło się na stole jakiejś starszej bądź
    mniej obeznanej z zagrożeniami dzisiejszego świata osoby. Zapewne chwyci
    za słuchawkę telefonu i oddzwoni pod wskazany numer. Komentarze na
    stronie numernet.pl (na której można sprawdzić, kto do nas dzwonił), są
    jednoznaczne. Użytkownicy skarżą się, że to oszustwo.

    My również sprawdziliśmy, co się może stać po wykręceniu, z pozoru
    niewinnego, numeru komórkowego.

    Jednak już po wybraniu numeru na klawiaturze mogą pojawić się pierwsze
    wątpliwości. Otóż zapis numery, który jednoznacznie kojarzy się z
    telefonami komórkowymi, w czasie wpisywania do telefonu zamienia swój
    zapis na numer stacjonarny z kierunkowym 89 - czyli dawnego województwa
    olsztyńskiego. Naciskamy słuchawkę i co? Już po jednym sygnale
    połączenie zostaje zerwane. Kolejna próba i jest efekt - mimo braku
    jakiegokolwiek sygnału, czas połączenia jest liczony, a więc i
    prawdopodobnie koszty. Podobne spostrzeżenie miała użytkowniczka jednego
    z portali ostrzegających przed nieznanymi numerami. Jak sama pisze w
    komentarzu: dzwoniłam na ten nr z karty i nikt nie odbierał, a z konta
    zniknęły pieniądze.

    Jak udało nam się ustalić numer należy do wirtualnego operatora LoVo sp.
    z o.o. i jest traktowany jako usługa premium. W odpowiedzi na pytania
    czy jest to usługa premium oraz czy numer należy do operatora,
    otrzymaliśmy jedynie wymijającą odpowiedź: Niestety nie możemy udzielić
    Panu takich informacji. Obowiązuje nas tajemnica telekomunikacyjna,
    takie informacje udzielane są tylko uprawnionym podmiotom.

    Zgłosiliśmy się również z zapytaniem do Urzędu Komunikacji
    Elektronicznej, który sprawuje pieczę nad przestrzeganiem prawa
    komunikacyjnego oraz zajmuje się między innymi regulacją i kontrolą
    rynku telekomunikacyjnego. Czekamy na odpowiedź, czy numer należy do
    polskiego operatora i czy możliwe jest wyłudzenie pieniędzy za jego
    pomocą. Zanim jednak otrzymamy odpowiedź, radzimy nie oddzwaniać na
    numer 895 500 124. Radzimy również ostrzec swoich znajomych oraz
    bliskich - zwłaszcza osoby starsze, które zapewne są celem całego
    zamieszania.

    .... .... ....

    Źródło:
    <http://tech.wp.pl/895500124-kolejny-numer-do-wyludz
    ania-pieniedzy-6061327362798721a>
    = skrót: <http://gg.gg/4915v>

    --
    Grzexs

  • 2. Data: 2016-11-23 11:39:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Grzexs za wp.pl donosi:

> [...]
    > komórkowymi, w czasie wpisywania do telefonu zamienia swój zapis
    > na numer stacjonarny z kierunkowym 89 - czyli dawnego województwa
    [...]
    > Jak udało nam się ustalić numer należy do wirtualnego operatora
    > LoVo sp. z o.o. i jest traktowany jako usługa premium.

    Na jakiej zasadzie jest "traktowany"? Wiadomo, że istnieją "numery
    premium", ale nie ma "linii premium". To znaczy, że gdy ktoś wybierze
    numer, dajmy na to, 700-HOT-SEX, to dzwoni gdzieś telefon podłączony
    do najzwyklejszej linii PSTN, u operatora VoIP albo komórkowego.
    W dodatku ma on też swój zwyczajny numer. Opłata premium pobierana
    jest za połączenie *z numerem premium* (i przekierowanie), a nie za
    połączenie z konkretną linią czy telefonem.

    Wydaje mi się, że istotnym elementem prowadzenia takiego biznesu
    jest utajnienie głównego numeru. Bo jak ktoś go zna i zadzwoni,
    to połączenie będzie zrealizowane w normalny sposób, po normalnych
    stawkach, a właściciel figę za to dostanie.

    Jeśli nie jest to próba wyłudzenia pieniędzy, to co w takim razie?
    Może walka jednych oszustów z drugimi? Ktoś celowo publikuje numer
    do konkurencji, by ci z uciechą odbierali i myśleli, że coś na tym
    zarabiają?

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2016-11-23 14:51:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan Grzexs za wp.pl donosi:
    [...]

> [...]
    >jest za połączenie *z numerem premium* (i przekierowanie), a nie za
    >połączenie z konkretną linią czy telefonem.

    Mniejsza o to - jeszcze jakos musza operatorzy ze soba ustalic, ze za
    takie polaczenie nalezy sie wyzsza taryfa od abonenta.

    O ile dla numerow 700-* to leci z automatu, wewnetrznie operator moze
    sobie naliczac dowolnie dla dowolnych, to tu jakas wyzsza kombinacja
    chyba musi byc.
    Numer trzeba zglosic do UKE ... nie znajduje
    http://uke.gov.pl/tablice/NumerUpo-list.do

    Zaraz - mam chyba gdzies jeszcze neizarejestrowanego prepaida :-)

> [...]
    >to połączenie będzie zrealizowane w normalny sposób, po normalnych
    >stawkach, a właściciel figę za to dostanie.

    Niby tak, ale raczej istotne jest namowienie klientow, aby chcieli
    dzwonic na te drogie.
    No chyba, ze jakies naprawde cenne uslugi, seksowne panienki np :-)

> [...]
    >Może walka jednych oszustów z drugimi? Ktoś celowo publikuje numer
    >do konkurencji, by ci z uciechą odbierali i myśleli, że coś na tym

    A ja bym podejrzewal zemste jakiegos obywatela. Moze to np numer do
    komornika ? :-)

    J.

  • 4. Data: 2016-11-23 15:12:13
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > [...]
    >
    > Mniejsza o to - jeszcze jakos musza operatorzy ze soba ustalic, ze
    > za takie polaczenie nalezy sie wyzsza taryfa od abonenta.

    O ile mnie pamięć nie myli, ustala to Plan Numeracji Krajowej.
    Łącznie ze stawkami, które można wydedukować na podstawie numeru.

    > O ile dla numerow 700-* to leci z automatu, wewnetrznie operator
    > moze sobie naliczac dowolnie dla dowolnych, to tu jakas wyzsza
    > kombinacja chyba musi byc.

    Nie tak dowolnie, bo stawki musi mieć w cenniku.

    > Numer trzeba zglosic do UKE ... nie znajduje
    > http://uke.gov.pl/tablice/NumerUpo-list.do

    Jest tam trochę numerów wyglądających dziwnie, zbytnie to wszystko
    zostało zabałaganione, ale jednak nie jest tak, że można zgłosić
    zwykły numer geograficzny z Olsztyna.

    > Zaraz - mam chyba gdzies jeszcze neizarejestrowanego prepaida :-)

    Gdyby był zarejestrowany jako premium -- to by dopiero było znalezisko!

    > Niby tak, ale raczej istotne jest namowienie klientow, aby chcieli
    > dzwonic na te drogie.
    > No chyba, ze jakies naprawde cenne uslugi, seksowne panienki np :-)

    Namawianie na drogie połączenia jest oczywiste, ale gdyby wyciekł
    numer związany z usługą premium, w której automat na przykład zasila
    jakieś inne konto realnymi pieniędzmi, to by była klęska biznesu.

    > A ja bym podejrzewal zemste jakiegos obywatela. Moze to np numer do
    > komornika ? :-)

    Też możliwe. Pomyślałem jeszcze o budowaniu bazy danych z jeleniami.
    Jeśli ktoś dał się nabrać na ten numer, to można próbować go doić na
    inne sposoby.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2016-11-23 17:26:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Namawianie na drogie połączenia jest oczywiste, ale gdyby wyciekł
    >numer związany z usługą premium, w której automat na przykład zasila
    >jakieś inne konto realnymi pieniędzmi, to by była klęska biznesu.

    Nie wydaje mi sie, abym dzwonil do wrozki, bo ktos mi podal tani
    numer.
    No ale niektorzy dzwonia, to troche mozna stracic. Tylko u nich sie
    raczej tak szybko nie rozpropaguje taki numer.

    A wykryja w ciagu miesiaca i numer zmienia ?

    Nie wiem jak to technicznie zorganizowane - ale chyba juz przy ISDN
    wiadomo na jaki numer przychodzi rozmowa, to tych "darmowych" mozna
    nie odbierac.

    >Też możliwe. Pomyślałem jeszcze o budowaniu bazy danych z jeleniami.
    >Jeśli ktoś dał się nabrać na ten numer, to można próbować go doić na
    >inne sposoby.

    Tylko nikt tam nie odbiera.
    Zarzut z internetu jest bodajze taki, ze niby nikt nie odbiera i
    slychac "sygnal dzwonienia", a kasa leci.

    Jesli kasa jak za zwykla rozmowe - w zasadzie nie bylo tematu.
    Pozostaje tylko ciekawosc po co ktos taka "pulapke" zalozyl, bo
    pieniedzy to ja w tym nie widze.
    Moze po prostu kolejny blad sygnalizacji.

    J.

  • 6. Data: 2016-11-23 18:57:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Nie wydaje mi sie, abym dzwonil do wrozki, bo ktos mi podal tani
    > numer.
    > No ale niektorzy dzwonia, to troche mozna stracic. Tylko u nich sie
    > raczej tak szybko nie rozpropaguje taki numer.

    Do wróżki też bym nawet za darmo nie dzwonił. Na "700" raz tylko
    dzwoniłem -- był to bowiązkowy punkt przy wydawaniu amerykańskiej
    wizy. Wieśniactwo i buractwo dla mnie tak nie pojęte, że słów mi
    brakuje.

    > A wykryja w ciagu miesiaca i numer zmienia ?

    To se przez miesiąc będą darmo wróżyć.

    > Nie wiem jak to technicznie zorganizowane - ale chyba juz przy ISDN
    > wiadomo na jaki numer przychodzi rozmowa, to tych "darmowych" mozna
    > nie odbierac.

    To co innego. W ISDN operator daje więcej numerów niż linii i przekazuje
    abonentowi sygnalizację, by mógł sobie to wewnętrznie rozdzielić na
    swoje telefony. Od numerów premium są osbni operatorzy, niezwiązani
    z operatorem posiadanego łącza. Oni robia przekierowanie rozmowy.

    > Tylko nikt tam nie odbiera.

    Ale numery dzwoniących mogą rejestrować.

    > Zarzut z internetu jest bodajze taki, ze niby nikt nie odbiera i
    > slychac "sygnal dzwonienia", a kasa leci.

    Wcale nie taki absurdalny. Jest taki przekręt, że automat odbiera
    natychmiast, a potem puszcza w słuchawkę sygnał dzwonienia. Ktoś
    czeka, aż druga strona odbierze, a kasa leci. Często po stawkach
    premium. Potem dzwoni jeszcze drugi raz, i trzeci...

    > Jesli kasa jak za zwykla rozmowe - w zasadzie nie bylo tematu.
    > Pozostaje tylko ciekawosc po co ktos taka "pulapke" zalozyl, bo
    > pieniedzy to ja w tym nie widze.

    Po to, co wyżej.

    > Moze po prostu kolejny blad sygnalizacji.

    Te kartki w skrzynkach to też "błąd sygnalizacji"?

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2016-11-23 21:36:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" napisał w wiadomości
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >czeka, aż druga strona odbierze, a kasa leci. Często po stawkach
    >premium. Potem dzwoni jeszcze drugi raz, i trzeci...

    Przekret bardzo dobry ... ale po stawkach premium.

    >Po to, co wyżej.

    Same numery telefonow przychodzacych ?
    Malo przydatne.

    No chyba ze wlaczyc jakis abonament, 3 zl dziennie, a potem "przeciez
    zadwonil pan i zamowil, o prosze, na billingu rozmowa, w ktorej pan
    zamowil".
    Krotkie nogi ma.

    >Te kartki w skrzynkach to też "błąd sygnalizacji"?

    Kartki moze swoj cel maja, ale pracujemy do 16-tej, potem nikt nie
    odbiera, ton "dzwonienia" jest prawidlowy, ale w/g sygnalizacji
    centrala dzwoniacego mysli "jest rozmowa". I nalicza.

    Bo teraz FTR jakie - zero czy pare groszy ?
    Dla paru groszy raczej nie ma sensu takich kartek roznosic.

    J.

  • 8. Data: 2016-11-23 21:52:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Same numery telefonow przychodzacych ?
    > Malo przydatne.

    Zbójectwo, to ciężki kawałek chleba. Nawet za listę numerów z podanym
    wiekiem właściciela trzeba sporo płacić. A tu mamy wprost podanych
    takich, co to oddzwaniają gdy tylko znajdą w skrzynce pocztowej odbitą
    na ksero kartkę z nieznanym numerem telefonu. Żyła złota.

    > No chyba ze wlaczyc jakis abonament, 3 zl dziennie, a potem "przeciez
    > zadwonil pan i zamowil, o prosze, na billingu rozmowa, w ktorej pan
    > zamowil".

    Jest zapewne mnóstwo sposobów na wnuczka, szwagra, matkę, żonę, i kochankę,
    o których nie mam pojęcia. Nic, tulko dzwonić.

    > Krotkie nogi ma.

    Nieraz ci z którtkimi nogami potrafią narobić najwięcej szkody.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2016-11-24 19:43:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

> [...]
    >odbitą
    >na ksero kartkę z nieznanym numerem telefonu. Żyła złota.

    Jest to jakis pomysl ... ale sa i koszta - ksero, roznosiciel ..

    >Jest zapewne mnóstwo sposobów na wnuczka, szwagra, matkę, żonę, i
    >kochankę,
    >o których nie mam pojęcia. Nic, tulko dzwonić.

    Moze i jest, ale w praktyce to sie ich na szczescie nie spotyka.
    Raczej na naiwnego czekaja, co nieopatrznie wysle sms i zarejestruje
    sie do platnego serwisu.

    >Nieraz ci z którtkimi nogami potrafią narobić najwięcej szkody.

    Tylko ze sporo ryzykuja, jak sie prokuratorowi nie spodoba.

    Nawiasem mowiac, juz wczoraj w nocy numer zrobil sie "polaczenie nie
    moze byc zrealizowane".
    Wczesniejsze polaczenie zataryfikowalo normalnie, mimo, ze slyszalem
    "sygnal dzwonienia".
    No ale na "normalnie" to oni nie zarobili.

    Trzeba by rano zadzwonic - moze by ktos pracowal, a moze akcja
    odniosla skutek i nr naprawde wylaczony :-)

    J.

  • 10. Data: 2016-11-24 19:58:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Moze i jest, ale w praktyce to sie ich na szczescie nie spotyka.

    Dzwonią choćby po to, by zaprosić na bezpłatny pokaz garnków
    wełnianych albo kołder nierdzewnych. Tacy przyjdą chętniej niż
    przeciętna, chętniej też kupią coś, gdy tylko im się powie,
    że tak trzeba.

    > Raczej na naiwnego czekaja, co nieopatrznie wysle sms i zarejestruje
    > sie do platnego serwisu.

    SMS też można im wysłać -- żeby odpowiedzieli i coś potwierdzili.

    --
    Jarek