  • 31. Data: 2018-07-07 09:56:34
    Temat: Re: Osłonięcie zaokiennego czujnika temperatury
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 7 lipca 2018 01:06:39 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Szkoda, że dyskusja nie zaczęła się 2 tyg temu bo wywaliłem jeden do
    > śmieci jak zaczał ostro przekłamywać. Chińskie cacko za dwadziescia parę
    > zł.

    > Chyba stawiasz.
    > Googlnij np. MLX90614 thermopile detector
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Thermopile

    To jest do urządzeń które mierzą temperaturę ze znanej odległości. Nie do
    pistoletowych pirometrów ogólnego zastosowania.

    > Swoją drogą, czujnik czujnikiem, ale mnie bardziej interesuje co tam są
    > za soczewki. Materiałów słabo absorbujących w tym zakresie za dużo nie
    > ma i za tanie nie są. Wygląda na jakiś "plastik". to co mam w pracy
    > (Fluka), i termometr i kamera, wydają się mieć optykę Ge.

    Wiele tanich materiałów ma wysokie tłumienie dla szerokiego spektrum poza wąską
    szparą. Przypuszczam że nawet napylenie warstwą określonego metalu daje taki efekt.
    Oglądałem kiedyś charakterystyki szkieł Schotta na kuchenki takie pod którymi pali
    się gaz na katalizatorze, a na wierzchu stawiasz garnki. To było tanie szkło do
    szerokiego zastosowania (chociaż cały pomysł poległ w konkurencji z indukcją). Tam
    takie wąskie szpary występowały w jednym albo w dwóch miejscach.

  • 32. Data: 2018-07-07 10:00:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 7 lipca 2018 00:37:45 UTC+2 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Przy wyżej wymienionych obiektach akurat można olać. Gorzej jakby
    > zmierzyć np. niepomalowany, obity błyszczącą blachą dach.

    Samochody ciekawie wyglądają. Gorące, ale odbija się w nich zimne niebo. Odbicie
    zależy od kąta patrzenia. Wychodzi impresjonizm podczerwony.

  • 33. Data: 2018-07-09 11:12:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu sobota, 7 lipca 2018 01:22:51 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Jak skierujesz na supernową gdzieś na niebie, to stopisz kulę
    >ziemską.

    A zebys wiedzial. Tylko:
    -trzeba odpowiednio duzego zwierciadla, tak z grubsza mysle, ze cos
    wielkosci orbity Ziemii :-)
    -zewnetrze warstwy supernowej sa takie gorace ?
    Bo nasze Slonce ma raptem 6000K, i w odpowiednio duzym piecu
    slonecznym gdzies tyle sie osiaga.

    J.

  • 34. Data: 2018-07-09 11:25:26
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 18:12:07 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > wielkosci orbity Ziemii :-)
    > -zewnetrze warstwy supernowej sa takie gorace ?
    > Bo nasze Slonce ma raptem 6000K, i w odpowiednio duzym piecu

    Niewiele mniej się osiąga w bele jakim domowym kotle gazowym. Elektrony w takim
    płomieniu poruszają się z prędkościami porównywalnymi do ułamka procenta c.
    Supernowa to prędkości grubo powyżej 1/4 c.

  • 35. Data: 2018-07-09 11:45:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

> [...]
    > ma i za tanie nie są. Wygląda na jakiś "plastik". to co mam w pracy
    > (Fluka), i termometr i kamera, wydają się mieć optykę Ge.

    Przypomniało mi się że za dawnych czasów pierwsze przecinarki laserowe miały soczewkę
    z monokryształu soli kuchennej. Tanie były, ale niepraktyczne, więc zostały wyparte
    przez pozłacane lustra wklęsłe z chłodzeniem wodnym.

  • 36. Data: 2018-07-09 12:29:37
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu sobota, 7 lipca 2018 06:07:19 UTC+9 użytkownik WM napisał:

> [...]
    >typów czujników każdy z inną zasadą działania.

    >Dżejefowi stawiam piwo Hite jak znajdzie tam gdzieś małą termoparę.

    Teraz nie moge znalezc, ale kiedys bylo sporo czujnikow wygladajacych
    z grubsza tak
    https://www.calex.co.uk/product/temperature-measurem
    ent/infrared-temperature-sensors/pyrocouple/

    Tylko - ten ma wbudowana elektronike, tamte mialy dwa druty wyjsciowe.
    Ten ma w opcji "output Type J" czy K, tamte tez.
    Tylko ze ten wymaga zasilania, a tamte nie wymagaly.

    miernik "Type J/K" mierzy napiecie wyprodukowane przez czujnik.
    Wyprodukowac bez zasilania trudno.
    W dodatku bardzo malego ... no najprosciej byłoby, aby w srodku byla
    termopara.
    Ale musialaby byc swietnie sprzężona z otoczeniem, zeby jej
    temperatura odpowiadala mierzonej.

    Moze połowa temperatury i dwie termopary ? Ale to nie takie proste w
    termoparach.

    Powyzszy ma nawet w nazwie "couple", ten z kolei "thermopile"
    https://pl.rs-online.com/web/p/czujniki-temperatury-
    ir/7858474/

    ten chyba tez - choc on chyba do innych celow
    https://www.tme.eu/pl/details/ira-e700st0/czujniki-t
    emperatury-rezystancyjne/murata/?brutto=1

    Ale moze dobrze mi sie wydawalo, ze to nie moze dobrze dzialac, i
    dlatego takich juz nie ma, sa z wbudowana elektronika, skalibrowane.

    Tamte czujniki co pamietam to nawet niedrogie byly.
    A i tak tansze od wspolczesnego chinskiego miernika, co to ponizej
    30zl potrafi byc.

    Tak czy inaczej - nadal pozostaje pytanie jak Chinczyki to dzis
    zrobily, choc oczywiscie mozliwosci jest teraz duzo, skoro juz nie
    musimy sie trzymac termopary.

    J.

  • 37. Data: 2018-07-09 16:28:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Niewiele mniej się osiąga w bele jakim domowym kotle gazowym.

    No, nie az tak niewiele mniej. Stali tam nie topi, 1500C nie ma.

    >Elektrony w takim płomieniu poruszają się z prędkościami
    >porównywalnymi do ułamka procenta c.
    >Supernowa to prędkości grubo powyżej 1/4 c.

    Ale o predkosci czego piszesz ?

    Bo mnie interesuje gestosc mocy promieniowania.
    Jesli promieniuje cialo, np doskonale czarne, ale moze byc tez gaz, to
    zalezy od temperatury tego ciała/gazu.
    No i fotosfera gwiazd ma ledwo tysiace stopni, mimo ze w jądrach sa
    miliardy.
    Adekwatna do tej temperatury jest predkosc ... protonow, jąder,
    elektronów, atomów.

    Jednolita predkosc po wybuchu supernowej swieci jakos inaczej, tym
    niemniej gestosc promieniowania gwiazdy jest wysoka.
    Odpowiednie skupienie i mozna uzyskac w ognisku niewiele mniejsza
    gestosc promieniowania - ale nie wiekszą niż u źródła.

    J.

  • 38. Data: 2018-07-11 02:24:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-07, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

    > To jest do urządzeń które mierzą temperaturę ze znanej odległości. Nie
    > do pistoletowych pirometrów ogólnego zastosowania.

    Ehem.
    https://www.melexis.com/en/product/Thermometer/Handh
    eld-InfraRed-Non-Contact-Thermometer#
    "Handheld infrared (IR) non-contact thermometer [..] this technology is
    available in the MLX90614 as an integrated digital non-contact
    thermometer in a small TO-39 can.

> [...]
    > zastosowania (chociaż cały pomysł poległ w konkurencji z indukcją).
    > Tam takie wąskie szpary występowały w jednym albo w dwóch miejscach.

    Wydaje mi sie, że pies jest własnie pogrzebany w tym co i ile tłumi a na
    ile mozna sobie pozwolić. Czasem, jak np. w przykładzie z kuchenką to
    nie musi byc duzy problem, bo wtedy płyta tez działa jako kontaktowy
    grzejnik.

    --
    Marcin

  • 39. Data: 2018-07-11 03:40:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 11 lipca 2018 09:24:11 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > "Handheld infrared (IR) non-contact thermometer [..] this technology is
    > available in the MLX90614 as an integrated digital non-contact

    To już co innego. To jest procesor sygnałowy który analizuje sygnał z całej matrycy
    termopar. Z pojedynczej termopary nie dojdziesz jaka jest temperatura obiektu jeśli
    nie znasz wielu parametrów pomiaru. Musiałbyś poczynić wiele założeń, które
    wykluczyłyby w praktyce zastosowanie jej do uniwersalnego urządzenia.

> [...]
    > ile mozna sobie pozwolić. Czasem, jak np. w przykładzie z kuchenką to
    > nie musi byc duzy problem, bo wtedy płyta tez działa jako kontaktowy

    Nie może działać jako kontaktowy grzejnik. Te płyty muszą spełniać wymagania
    przepisów. Jak masz kuchenkę z gorącymi żeliwnymi plackami, to widzisz czego nie
    dotykać, bo może być gorące. A w szklanej powierzchni takiego placka nie widzisz,
    więc to szkło nie może się rozgrzewać bez opamiętania. Z tego wynika na przykład że
    to szkło (właściwie kompozyt szklano-ceramiczny) ma bardzo kiepską przewodność
    cieplną. A jednocześnie zerową rozszerzalność cieplną w dość szerokim zakresie
    temperatury. A jednocześnie określone własności optyczne. Uwierz mi, oni
    zainwestowali olbrzymi szmal w opracowanie składu tych materiałów, technologię ich
    wytwarzania, urządzenia do masowej rodukcji itd.

  • 40. Data: 2018-07-11 03:49:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 23:28:32 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > No, nie az tak niewiele mniej. Stali tam nie topi, 1500C nie ma.

    Stal nie ma, bo jest chłodzona wodą. A sam płomień jest bardziej gorący. Jedyny powód
    do ograniczania temperatury płomienia to restrykcje środowiskowe (wytwarzanie tlenków
    azotu).

    > Ale o predkosci czego piszesz ?
    >
    > Bo mnie interesuje gestosc mocy promieniowania.

    A temperatura już nie?

> [...]
    > Odpowiednie skupienie i mozna uzyskac w ognisku niewiele mniejsza
    > gestosc promieniowania - ale nie wiekszą niż u źródła.

    Nie ograniczaj się. Taka supernowa jest duża. Jakby ją skupić na mniejszym punkcie,
    to temperatura pójdzie wyżej.