  • 41. Data: 2018-07-11 04:37:58
    Temat: Re: Osłonięcie zaokiennego czujnika temperatury
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-11, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    eld-InfraRed-Non-Contact-Thermometer#

    > To już co innego. To jest procesor sygnałowy który analizuje sygnał z
    > całej matrycy termopar. Z pojedynczej termopary nie dojdziesz jaka
    > jest temperatura obiektu jeśli nie znasz wielu parametrów pomiaru.
    > Musiałbyś poczynić wiele założeń, które wykluczyłyby w praktyce
    > zastosowanie jej do uniwersalnego urządzenia.

    Nie zmienia to faktu, że jest tam termopara :) JF, pijesz!

> [...]
    > to widzisz czego nie dotykać, bo może być gorące. A w szklanej
    > powierzchni takiego placka nie widzisz, więc to szkło nie może się
    > rozgrzewać bez opamiętania. Z tego wynika na przykład że to szkło
    > (właściwie kompozyt szklano-ceramiczny) ma bardzo kiepską przewodność
    > cieplną. A jednocześnie zerową rozszerzalność cieplną w dość szerokim
    > zakresie temperatury. A jednocześnie określone własności optyczne.
    > Uwierz mi, oni zainwestowali olbrzymi szmal w opracowanie składu tych
    > materiałów, technologię ich wytwarzania, urządzenia do masowej

    Miałem kuchenke na bazie płyty Schotta, chyba nawet Amica, z tym, że nie
    było pod spodem palników gazowych a ogrzewanie oporowe. Cos takiego:
    https://img01-olxpl.akamaized.net/img-olxpl/73613916
    1_1_261x203_amica-kuchenka-elektryczna-z-plyta-ceram
    iczna-srebrna-slupsk.jpg

    Sygnalizacja gorącej płyty była lampkami, bo w końcu nawet jak
    ogrzewanie nie działało to całość się i tak przecież w obrebie pól
    grzewczych nagrzewała. Poza tym te pola są oznaczane.

    --
    Marcin

  • 42. Data: 2018-07-11 08:18:05
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-07-11 o 03:49, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Stal nie ma, bo jest chłodzona wodą. A sam płomień jest bardziej gorący. Jedyny
    powód do ograniczania temperatury płomienia to restrykcje środowiskowe (wytwarzanie
    tlenków azotu).

    > A temperatura już nie?

    > Nie ograniczaj się. Taka supernowa jest duża. Jakby ją skupić na mniejszym punkcie,
    to temperatura pójdzie wyżej.

    Zapominacie o strumieniu mocy na jednostkę powierzchni, który zależy od
    odległości x między odbiorem i nadawcą.

    Q = E/(4*pi*x^2)

    WM

  • 43. Data: 2018-07-11 11:25:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    eld-InfraRed-Non-Contact-Thermometer#

    >To już co innego.
    >To jest procesor sygnałowy który analizuje sygnał z całej matrycy
    >termopar.

    Raptem dwie. Z czego jedna do pomiaru temperatury otoczenia, jesli
    dobrze rozumiem.

    >Z pojedynczej termopary nie dojdziesz jaka jest temperatura obiektu
    >jeśli nie znasz wielu parametrów pomiaru.
    >Musiałbyś poczynić wiele założeń, które wykluczyłyby w praktyce
    >zastosowanie jej do uniwersalnego urządzenia.

    Ano niestety.
    Ciekawe wiec jak sie takie chinskie mierniczki za 25 zl sprawuja ...
    albo i porzadne, za 2025 ...

> [...]
    >Z tego wynika na przykład że to szkło (właściwie kompozyt
    >szklano-ceramiczny) ma bardzo kiepską przewodność cieplną.

    I mowisz, ze mimo plomienia pod spodem, to jest na tyle chlodne, ze
    mozna dotykac ?

> [...]
    >zainwestowali olbrzymi szmal w opracowanie składu tych materiałów,
    >technologię ich wytwarzania, urządzenia do masowej rodukcji itd.

    Raczej caly czas inwestowali w badania, az pojawilo sie masowe
    zastosowanie.
    Szkiel do filtrow optycznych maja cale mnostwo.
    Moze ktos bedzie potrzebowal, chocby do termometru.

    J.

  • 44. Data: 2018-07-11 11:47:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Stal nie ma, bo jest chłodzona wodą. A sam płomień jest bardziej
    >gorący.

    Jakos tak zeby stal pospawac, to ciagle trzeba butli z acetylenem i
    tlenem,
    nie wystarczy gaz z rury, czy propan-butan z butli ...

    >Jedyny powód do ograniczania temperatury płomienia to restrykcje
    >środowiskowe (wytwarzanie tlenków azotu).

    No , w domowych piecach nie masz powodu, aby podnoscic temperature.
    Ba - im wyzsza temperatura, tym wiecej strat w komin leci.

    W piecu elektrowni tez nie masz, skoro para wodna dobrze pracuje
    gdzies do 500C.

    Jedynie w silniku spalinowym chcesz jak najwieksza ...

    >A temperatura już nie?

    Gestosc promieniowania cieplnego ciala scisle zwiazana z temperaturą.

    A jak chcemy skupic swiatlo z supernowej, to swiatlo i IR (no i UV)
    nas interesuje, a nie jakies predkosci.

    Wiec o jakiej predkosci piszesz ?

    Tym niemniej supernowa mocna jest, i z odpowiednim zwierciadlem mozna
    Ziemie usmazyc...

    >Nie ograniczaj się. Taka supernowa jest duża. Jakby ją skupić na
    >mniejszym punkcie, to temperatura pójdzie wyżej.

    No wlasnie widzisz - termodynamika zabrania, aby temperatura poszla
    wyzej, z czego wniosek ... zabrania tez skupienia na mniejszym
    punkcie.
    Tzn mozna, ale wtedy i obiektyw musi miec mniejsza srednice, bo tak na
    prawde to zabrania osiagniecia w skupieniu wiekszej gestosci mocy niz
    u zrodla.

    Ale nie ograniczaj sie - sprobuj skupic swiatlo slonca lepiej.
    Moze ci sie uda, wtedy osobiscie napisze petycje zeby Nobla Ci
    przyznali.
    (powaznie obiecuje - nie jestem przekonany co do prawdziwosci tego
    twierdzenia termodynamiki, ale na razie sie sprawdza)

    Przy okazji - ta zasada uniemozliwa konstrukcje ukladu luster, ktory
    by skupil swiatlo na ogniwach slonecznych i nie wymagal obracania za
    Sloncem.
    Tzn - troche skupic moze, ale nie za duzo.

    J.

  • 45. Data: 2018-07-11 11:51:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2018-07-11 o 03:49, Konrad Anikiel pisze:
    [...]

    >Zapominacie o strumieniu mocy na jednostkę powierzchni, który zależy
    >od odległości x między odbiorem i nadawcą.

    >Q = E/(4*pi*x^2)

    No wlasnie o to chodzi - tego strumienia nie da sie skupic tak, zeby
    przekroczyl gęstość z którą był emitowany u nadawcy.

    Termodynamika zabrania.

    J.

  • 46. Data: 2018-07-11 12:23:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ano niestety.
    > Ciekawe wiec jak sie takie chinskie mierniczki za 25 zl sprawuja ...
    > albo i porzadne, za 2025 ...

    Dość dobrze. Tzn. życia bym im nie zawierzył, ale przy odległościach do
    tych paru metrów, nie różnią się odczytami od bardziej wypasionych
    więcej niż te 0.2-0.5C.

    --
    Marcin

  • 47. Data: 2018-07-11 14:03:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-07-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Dość dobrze. Tzn. życia bym im nie zawierzył,

    A za 75zl mozna miec miernik temperatury ciala, gdzie roznica 39-41 C
    moze decydowac o zyciu ...

    > ale przy odległościach do
    >tych paru metrów, nie różnią się odczytami od bardziej wypasionych
    >więcej niż te 0.2-0.5C.

    A porownania z jakims kontaktowym termometrem nie masz ?

    Rozbieznosci na emisyjnosci roznych powierzchni sa chyba duze, a one
    tak sobie mierza wszystko bez kalibracji ?

    Czy uzywaja tych samych czujnikow, wiec nie dziwne, ze pokazuja to
    samo co i drogie ...

    J.

  • 48. Data: 2018-07-11 14:31:54
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Marcin Debowski" napisał w wiadomości grup

    > A za 75zl mozna miec miernik temperatury ciala, gdzie roznica 39-41 C
    > moze decydowac o zyciu ...

    Nie ufam tańszym, bezkontaktowym do temperatury ciała. Co najwyżej do
    wstępnej "diagnozy". Tam jest MZ problem choćby z tym, że nie sposób
    okreslić wpływu potu.

    > A porownania z jakims kontaktowym termometrem nie masz ?

    Mogę sprawdzić z Fluką z pracy (o ile nie zapomnę).

    > Rozbieznosci na emisyjnosci roznych powierzchni sa chyba duze, a one
    > tak sobie mierza wszystko bez kalibracji ?

    Tak duże nie są, o ile nie są to wspomniane np. powierzchnie metalu.

    Taki termometr można zresztą dość łatwo zweryfikować mierząc temperaturę
    wody - zarówno ciekła jak i lód ma 0.97 zdolności emisyjnej. (czy jak
    się tam to nazywa)

    Jak będę miał chwilkę to sprawdzę.

    --
    Marcin

  • 49. Data: 2018-07-11 15:07:02
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-07-11, Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> wrote:
    > Taki termometr można zresztą dość łatwo zweryfikować mierząc temperaturę
    > wody - zarówno ciekła jak i lód ma 0.97 zdolności emisyjnej. (czy jak
    > się tam to nazywa)
    >
    > Jak będę miał chwilkę to sprawdzę.

    No więc taki okaz:
    https://www.aliexpress.com/item/New-GM320-Infrared-T
    hermometer-Non-contact-Temperature-Tester-LCD-Displa
    y-IR-Laser-Point-Gun-Diagnostic-tool/32846071737.htm

    Wodę z lodem pokazuje w granicach 0.0-0.7C, a gotujący wrzątek 98.5-99.5C.
    One mają emisyjność ustawioną zdaje się na 0.95.

    --
    Marcin

  • 50. Data: 2018-07-11 15:09:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-07-11, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Nie ufam tańszym, bezkontaktowym do temperatury ciała.

    tanszym kontaktowym tez nie ufam, skoro chinskie, a czasem trzeba
    zycie zawierzyc ...

    >Co najwyżej do
    >wstępnej "diagnozy". Tam jest MZ problem choćby z tym, że nie sposób
    >okreslić wpływu potu.

    A czarnoskorego Murzyna dobrze mierzy ?

    >Tak duże nie są, o ile nie są to wspomniane np. powierzchnie metalu.

    A jest w nich wzmianka, ze do metalu sie nie nadaja ?
    Pewnie tez sie nie nadaja do materialow uzywanych w nich na optyke :-)

    >Taki termometr można zresztą dość łatwo zweryfikować mierząc
    >temperaturę
    >wody - zarówno ciekła jak i lód ma 0.97 zdolności emisyjnej. (czy jak
    >się tam to nazywa)

    Jest to jakis pomysl, zeby sprawdzic czy skalibrowane na wode, czy
    jakos bardziej "uniwersalnie".
    I moze drugi - zabrac nad morze, i sprawdzac temperature wody.

    Ale tak ogolnie to ja bym pewnie "do wszystkiego" uzywal, a do wody to
    akurat najmniej :-)

    J.