  • Data: 2018-08-09 13:19:20
    Temat: Płytka z MOS6502 niestabilna do czasu dotknięcia masy
    Od: Atlantis <m...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Kontynuuję swoją zabawę z antycznym procesorem.
    Wytrawiłem i złożyłem płytkę zawierającą CPU, pamięci i parę innych
    układów. W dekoderze adresów i układzie przełączania banków pracują
    układy z serii HCT i LS. Szyna adresowa jest podłączona bezpośrednio do
    pamięci i wejść dekodera - bufory (74HCT245) dałem dopiero przed
    złączem, do którego w przyszłości zamierzam podłączyć inne moduły.
    Płytka jest jednostronna, więc sporo sygnałów musiałem puścić mostkami,
    gdzieniegdzie masa i zasilanie zostały puszczone w ten sam sposób.

    Wszystkie połączenia sprawdziłem wiele razy. Wygląda jednak na to, że
    urządzenie nie działa prawidłowo. To znaczy działa wybitnie niestabilnie.

    Odpaliłem prosty program migający dwiema diodami podłączonymi do
    74LS373. Działał on jako tako w momencie, gdy program był prostą pętlą,
    niekorzystającą z żadnych wywołań funkcji (taka zmiana skutkowała
    zupełnie chaotycznym zachowaniem LED-ów). Jedyne co zaobserwowałem, to
    zauważalne zwalnianie tempa migani po położeniu palca na jednym z
    układów 74HCT00 (układ generujący sygnały WR i RD + jedna bramka w roli
    inwertera wykorzystywanego w dekoderze adresów).

    Wylutowałem ten układ i zastąpiłem go gniazdkiem. Próbowałem podmienić
    go na inne egzemplarze. Na wersji LS i zwykłym UCY7400 w ogóle nie
    działa (diody nie migają).

    Dziwne jest jednak to, że po włożeniu w podstawkę 74HCT00 układ nie
    zaczął się zachowywać tak, jak na początku. Diody co prawda migają, ale
    dużo wolniej i nieregularnie, nieraz "przeskakując" swoją kolejkę.

    Sytuacja znacznie poprawia się po dotknięciu masy palcem albo
    podłączeniu oscyloskopu do masy.

    Ktoś orientuje się co może odpowiadać za takie zachowanie? Jak to
    zdebugować?

    Próbowałem już poprawić "podejrzane" mostki masy, zastępując je
    izolowanymi przewodami, podłączonymi bliżej gniazdka zasilana.

    Może mieć znaczenie fakt, że pole masy tworzy "pierścień na obrzeżu płytki?