  • 21. Data: 2016-09-21 14:14:56
    Temat: Re: Przedluzenie kabla antenowego
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Pawel" <ppf9@USUN_TOpoczta.fm> napisał w wiadomości
    news:57e16606$0$646$65785112@news.neostrada.pl...
    > A skoro mowa o wzmacniaczu, to ten wzmacniacz jest ciekawy
    > http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_sygnalu_
    dvb-t_ac18_5v_B2512.htm

    Przynajmniej jakoś wygląda.

    > Tylko ciekawe, czy te parametry sa ok i czy nadawaloby sie do tego co chce
    > zrobic (w razie slabszego sygnalu).

    Niestety, widać, ze to jest szerokopasmowe. I być może ma jakiś filtr, a
    podawane wzmocnienie nie przeraża, jednak nie zapomnijmy, że taki dynks
    wzmocni absolutnie wszystko, co do niego trafi. Jako, że to małe, to i na
    siłę filtra nie liczyłbym, a w okolicy dołu zakresu jest od ciężkiej cholery
    rozmaitych sygnałów, które na pewno będą wzmacniane, to sygnały takie jak
    najbardziej mogą urządzonko przesterować, a skutki tego mogą być nieciekawe.
    Lepiej podnieść i zwizować antenę.

    > Poza tym, zastanawiam sie jak tam sie podlacza zasilanie? Na tych dwoch

    Odbiornik daje, ma odpowiednią opcję w menu. Zasilanie idzie po kablu
    antenowym. Wzmacniacz, bardzo wskazane, jest5 umieścić jak najbliżej anteny,
    by już w początek kabla szło wzmocnione. Uniknie się tym także skutków
    przenikania obcych sygnałów z zewnątrz.

    > zdjeciach nie widac zadnego wtyku od zasilacza. Czy to mozliwe, ze
    > zasilanie moze brac z samego kabla koncentrycznego?

    Jak najbardziej, tak, jak konwerter z satelity.

    > Z teego o wiem, to jest tam tylko sygnal RTV, ale patrzac na gniazdo, to
    > wyglada na to, ze moze tez tam isc sygnal sat. Gniazdo sklada sie z trzech
    > gniazdek (R, TV i SAT).

    W najbanalniejszych gniazdkach filtry są wyszarpane i na sztywno spięte 3
    wyjścia. W ciut bardziej "prizornych" są tam małe oporniczki, dopiero w
    njajlepszych rzeczywiście można spotkać zwrotnice sygnału.

    > A wydawalo mi sie, ze jak sie zlaczy dwie anteny skierowane w ta sama
    > strone, to beda jakies zaklocenia.

    Trzeba by było je sfazować, a to nie jest takie hop-siup, choć dostępne dla
    każdego, trzeba mieć cierpliwość i liczyć sie z ograniczeniami, które są
    wprowadzane przez takie podejście. Dla różnych częstotliwości, różnie wypada
    faza, więc chyba najlepiej tak dobrać długości kabli przy ich łączeniu, aby
    dla każdego multipleksu, ilość ćwiartek odpowiednio się zgadzała. Pamiętajmy
    o współczynniku skrócenia.
    Zakłóceń nie powinno być, ale źle sfazowane anteny po prostu nie muszą
    okazać się lepsze. Podwojenie liczby anten zwiększa zysk zestawi o 3 dB.

    > Tak sobie glosno mysle, ze skoro polaczenie anten daloby mocniejszy
    > sygnal, to ciekawe jakby majac dwa zrodla sygnalu rtv z centralki w klatce
    > ei polaczyc takie cos, czy by tez to wzmacnialo.
    > A moze w centralce eby sie cos zjaralo, gdyby sie odwrotnie polaczylo.

    Nie polecam takiego łączenia źródeł sygnału, a jeśli już, to lepiej z
    wykorzystaniem zwrotnicy, lub elementu równoważnego w działaniu. Inaczej po
    prostu fala stojąca może załatwić cały przekaz na amen i żadne wzmacniacze,
    zestawy synfazowe, itp, gówno dadzą. Pamiętajmy, przekaz DVB-T także jest
    wrażliwy na niekorzystne zjawiska falowe, jedynie, gdy wprowadzona przez nie
    stopa błędów nie przekroczy wartości maksymalnej przewidzianej, to (raczej)
    nie zostanie to zauważone. Od pewnego momentu szybko polecą piksele i tyle z
    odbioru.
    Zasada jest taka, że daleko korzystniej jest dać lepszą antenę, wyżej,
    lepiej zwizowaną, a dopiero, jak w mojej stopce z zajączkiem, którego
    "wszystkie sposoby ratunku upadły", zastosować wzmacnianie sygnału. Liczyc
    się trzeba też z tym, że niekiedy może być korzystniejsze (rzecz często
    spotykana w terenie górzystym), że lepiej poprawi się odbiór ODKRĘCAJĄC się
    anteną OD OSI do nadajnika, nawet zupełnie w bok, a nawet tyłem!, do prawie
    zaniku sygnału, gdyż tym zabiegiem można np. zbić niekorzystne wiązki
    sygnału wynikłe z propagacji wielodrożnej, lub wstrzelić się w jedną z nich,
    odcinając pozostałe dzięki charakterystyce anteny. W rezultacie, mimo dużo
    słabszego, a nawet niekiedy mniej stabilnego jeśli chodzi o poziom, sygnału
    w kablu, można osiagnąć znacznie lepszy odbiór, może nawet bez wzmacniacza?
    Jako krótkofalowiec (każdy zresztą krótkofalowiec) od ponad ćwierć wieku,
    muszę to wiedzieć (zresztą pytają na egzaminie na świadectwo radiooperatora
    amatora), choć nie jestem inżynierem od tych spraw...
    Nie zawsze lepsza, zyskowniejsza antena, jest lepsza, na przykład, jadąc
    samochodem często korzystniej jest mieć antenę 1/4 fali, niż
    (wielokrotność)5/8... Kto odpowie, dlaczego? I nie o wytrzymałość
    mechaniczną chodzi...

    --
    Gdy więc wszystkie sposoby ratunku upadły,
    Wśród SERDECZNYCH PRZYJACIÓŁ, psy zająca zjadły. - I.Krasicki "Przyjaciele"

  • 22. Data: 2016-09-22 21:49:30
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

> [...]
    >>

    > Wzmacniacze są projektowane na określony maksymalny poziom napięcia
    > wejściowego. Po przekroczeniu tego napięcia maksymalnego na wejściu, w
    > sygnale wyjściowym pojawiają się znaczące zakłócenia, tzw.
    > przesterowanie wzmacniacza.
    > W kablówce jest przesyłanych około 60 nośnych z programami TV, z anteny
    > naziemnej odbiera się teraz zwykle od 3 do kilkunastu nośnych (z czego
    > zwykle 3 mają duży poziom, a reszta jest o wiele słabsza). Pojawienie
    > się każdego dodatkowego sygnału nośnej powoduje zwiększenie amplitudy
    > napięcia wejściowego, aż do przesterowania wzmacniacza.
    To powiedz jak sie powinno wybierac odpowieedni wzmacniacz? Na co trzeba
    zwracac uwage?
    Chodzi mi o rozne przypadki, np sama tv naziemna i z satelita.

    > Pisałeś wcześniej, że w Twojej instalacji jest tylko RTV, bez SAT.

    Bo nic mi nie ewiadomo, aby miala byc jakas satelita, tymbardziej, ze
    nie widze na bloku zadnej anteeny sat.

    Zeerknij sobie ena ta strone
    http://www.instalacjeteletechniczne.pl/zbiorcze-inst
    alacje-antenowe/
    i popczytaj sobie jakie sa wymagania do instalacji antenowych w nowych
    blokach.

  • 23. Data: 2016-09-22 22:00:13
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    W dniu 21.09.2016 o 14:14, HF5BS pisze:

> [...]
    > anteny, by już w początek kabla szło wzmocnione. Uniknie się tym także
    > skutków przenikania obcych sygnałów z zewnątrz.

    Tak jak wspomnialem, niee mam dostepu do anteny, tylko do kabla z
    centralki. Co do opcji w odbiorniku, to moglbys cos wiecej na ten temat
    napisac? Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale czy mpwisz, ze np tv powinien
    miec jakas opcje do puszczania zasilania na kabel?

  • 24. Data: 2016-09-22 22:14:53
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-09-22 o 21:49, Pawel pisze:

    > To powiedz jak sie powinno wybierac odpowieedni wzmacniacz? Na co trzeba
    > zwracac uwage?
    > Chodzi mi o rozne przypadki, np sama tv naziemna i z satelita.

    Do takich zastosowań nie nadaje się "wzmaczniacz" za 5 zł. kupiony w
    jakimś sklepie sprzedającym marchewki typu Tesco.

    Tutaj masz przykłady wzmacniaczy:

    http://www.dipol.com.pl/budynkowy_wzmacniacz_szeroko
    pasmowy_dla_sieci_kablowych_ba203u_R82410.htm

    http://www.dipol.com.pl/wielowejsciowy_wzmacniacz_fm
    -vhf-uhf_ma400_terra_R82520.htm

    ewentualnie:
    http://www.dipol.com.pl/wzmacniacz_antenowy_wewnetrz
    ny_aws-1036_silverline_1-wejscie_4_wyjscia_regulowan
    e_B11587.htm

    Coś do lektury:
    http://www.dipol.com.pl/instalacje-domowe,6204

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 25. Data: 2016-09-22 22:16:14
    Od: "re" <r...@r...invalid>

    Użytkownik "Pawel"

> [...]

    alacje-antenowe/
    i popczytaj sobie jakie sa wymagania do instalacji antenowych w nowych
    ---
    Niezłe

    "3) światłowodowa infrastruktura telekomunikacyjna budynku, w tym kable
    światłowodowe, wraz z osprzętem instalacyjnym i urządzeniami
    telekomunikacyjnymi, począwszy od przełącznicy światłowodowej zlokalizowanej
    w punkcie połączenia z publiczną siecią telekomunikacyjną do zakończeń kabli
    w każdej telekomunikacyjnej skrzynce mieszkaniowej;"

    a ja tu nie widzę (nie zagłębiam się) że to dotyczy tylko nowych budynków

  • 26. Data: 2016-09-23 00:18:53
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    > To powiedz jak sie powinno wybierac odpowieedni wzmacniacz? Na co trzeba
    > zwracac uwage?
    > Chodzi mi o rozne przypadki, np sama tv naziemna i z satelita.

    Po pierwsze to zakres przenoszonych częstotliwości. TV naziemna + UKF jest
    od 87 do 862 MHz. W kablówce dochodzi jeszcze kanał zwrotny od 5 do 65 MHz
    (wykorzystywany do modemów internetowych). TV SAT to 950 - 2400 MHz.

    W zalezności, co chcemy osiągnąć: czy trochę wzmocnić kilka słabych sygnałów
    czy też bardzo wzmocnić dużo silnych sygnałów, aby je rozdzielić na wiele
    odbiorników - wybiera się wzmacniacz pod względem parametrów: współczynnik
    szumów, wzmocnienie, maksymalny poziom wyjściowy dla określonej ilości
    zniekształceń.

> [...]
    alacje-antenowe/
    > i popczytaj sobie jakie sa wymagania do instalacji antenowych w nowych

    Papier wszystko przyjmie, a nas interesuje jaką rzeczywistą instalację masz
    w swoim budynku.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 27. Data: 2016-09-23 19:31:52
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    > napisac? Nie wiem czy dobrze rozumiem, ale czy mpwisz, ze np tv powinien
    > miec jakas opcje do puszczania zasilania na kabel?

    W rzeczy samej. Kilka lat temu, w ramach przełączania się na DVBt, w Tesco
    kupiłem dla sąsiadki urządzenie Manta, za niezałe 100 PLN chyba. W opcjach
    ma puszczanie zasilania na kabel.
    Dla przykładu (inny model, niż ww)
    ftp://ftp.manta.com.pl/Instrukcje%20Obslugi/DVB-T/DV
    BT010s%20manual.pdf
    strona 4 - zasilanie anteny, jak widać, jest taka opcja.
    Więc pewnie i OTV powinien mieć taką opcję.

  • 28. Data: 2016-09-23 19:55:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup

    >W rzeczy samej. Kilka lat temu, w ramach przełączania się na DVBt, w
    >Tesco kupiłem dla sąsiadki urządzenie Manta, za niezałe 100 PLN
    >chyba. W opcjach ma puszczanie zasilania na kabel.

    A jak nie ma
    http://www.dipol.com.pl/zasilacz_wzmacniaczy_antenow
    ych_zs_12v_100ma_D0010.htm
    http://www.dipol.com.pl/zasilacz_wzmacniaczy_antenow
    ych_2wzs_12v-100ma_z_separatorem_-gniazdo_f-_D0013.h
    tm

    J.

  • 29. Data: 2016-09-23 20:28:52
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

> [...]
    ych_zs_12v_100ma_D0010.htm
    > http://www.dipol.com.pl/zasilacz_wzmacniaczy_antenow
    ych_2wzs_12v-100ma_z_separatorem_-gniazdo_f-_D0013.h

    Ano, w rzeczy samej. Widywałem, jeden taki, bez wtyczuszki (i tak do czego
    innego wykorzystam) nawet mam.
    W każdym razie, do stosowania tego (znaczy się, wzmacniacza) nadal namawiam
    dopiero wtedy, gdy inne metody poprawy poziomu i jakości sygnału
    (lokalizacja i zwrot anteny, itd) już nie poprawiają sytuacji.

  • 30. Data: 2016-09-25 22:28:51
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2016-09-23 o 19:31, HF5BS pisze:

> [...]
    BT010s%20manual.pdf
    > strona 4 - zasilanie anteny, jak widać, jest taka opcja.
    > Więc pewnie i OTV powinien mieć taką opcję.

    Z tym zasilaniem jest różnie, najczęściej jest 12V ale spotkałem się i z
    5V na wyjściu, do tego niektóre dekodery zapominają po wyłączeniu
    zasilania, trzeba ręcznie włączać w menu.
    Do tego dochodzi jeszcze przesterowanie sygnału, o ile w tv analogowej
    nie było to wielkim problemem to w cyfrowej powoduje całkowity zanik
    obrazu, najlepszyw wyjściem są zasilacze z reg napięciem wyjściowym.

    --
    Pozdr

    Janusz_K