    From: Cezar <c...@t...pl.nospam>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Bać się?
    Date: Sat, 15 Dec 2018 13:34:36 +0000

    On 15/12/2018 12:29, Piotr Gałka wrote:
    > Niedawno gdzieś widziałem info o jakimś małym czymś (niewiele większym
    > od rezystora SMD) odkrytym na jakichś płytach głównych, co dostarczało
    > gdzie trzeba wszystkie ważne informacje o działaniach użytkownika.
    > OIDP się wtedy okazało, że te płyty są popularne w wielu komputerach
    > stosowanych chyba w różnych instytucjach w USA.

    jesli myslisz o supermicro to akurat bylo fake news (chyba)

    > A potem się dziwić, że chińscy projektanci nie wiedzieć skąd znają
    > największe tajemnice przemysłowe innych krajów.
    >
    > Niedawno zastanawiałem się nad notebookiem:
    >
    > https://www.x-kom.pl/p/426850-notebook-laptop-156-hu
    awei-matebook-d-156-i5-8250u-8gb-256gbssd-win10.html

    > Cieszy się podobno dużym wzięciem - inne 15,6" o podobnych parametrach
    > są trochę szersze, trochę dłuższe, wyraźnie grubsze i cięższe.
    >
    > A dziś widzę:
    >
    > https://wiadomosci.wp.pl/huawei-na-cenzurowanym-u-so
    jusznikow-co-zrobi-polska-6326777739167873a

> [...]
    >
    > Jestem cienki z oprogramowania, systemów, firewalli itp. Wydaje mi się,
    > że ilość danych latających między komputerem a siecią jest tak ogromna,
    > że nie wyobrażam sobie wyłapania w tej masie jakiejś wysyłanej raz na
    > miesiąc ramki zawierającej np. wykryte przez pluskwę loginy i hasła i
    > może jeszcze listę plików uznanych przez pluskwę za potencjalnie
    > interesujące z pytaniem czy je wysyłać.
    >
    > Zastanawia mnie, czy poza upgradem Windows jest w komputerach jeszcze
    > inny mechanizm samozniszczenia pozwalający np. producentowi płyty
    > głównej wyłączyć wszystkie swoje płyty na świecie.

    myslisz ze jak uzywasz intela lub AMD to jestes bezpieczny?
    od lat wiadomo ze procesory mają backdory, i nieudekomentowane
    instrukcje które praktycznie mogą uruchomić wszystko i mieć dostę do
    wszystkiego.
    Pooglądaj sobie te prezentacje:
    https://www.youtube.com/watch?v=_eSAF_qT_FY

    https://www.youtube.com/watch?v=KrksBdWcZgQ

    Sam Intel i AMD dostarczają uaktualnienia do producentów komputerów i
    systemów operacyjnych a oni praktycznie nie wiedzą co tam się uruchamia.

    Dochodzi do tego TPM i UEFI, których bezpieczeństo jest dyskusyjne.

    c.