    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 4 May 2020 09:53:10 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Baltic pipe
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 4 maja 2020 22:42:10 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > OK, ale czy skroplenie nie kosztuje dodatkowej energii ?

    Odzyskuje się. Zary sprawność obiegu cieplnego, ale jakoś z tym żyjemy na codzień.

    > I czy do nas nie lepiej dosyłać gazociagiem, skoro juz jest ?

    Mie chodzi o koszt tylko o cenę. Nie wiem, wiktionary, albo SJP. Poradzisz sobie.

    > Pomijam kwestie polityczne - czy chca nam sprzedac, zostaje kwestia
    > kosztów tranzytu przez Bialorus lub Ukraine.
    >
    > No i ewentualnie kwestie gieldowe - kupimy na gieldzie, i juz tak
    > latwo nie zlekcewaza arbitrazu.
    > Chyba ze ... oficjalne sankcje na nas naloza :-)

    To tak nie działa. To nie jest zabawa w przedszkolu.

    > No nie wiem - kopie sie i wydobywa, problemem byl chyba ten łupkowy,
    > ktory jakos nie chcial sie wydostac tak jak w USA...

    No to wiesz czy nie wiesz? Bo bzdury piszesz.

    > Tym razem zyski zostaja u Putina.
    > Tym niemniej jesli rata kredytu jest nizsza niz oplaty tranzytowe dla
    > krajow posrednich .. to czemu nie zainwestowac.

    Myślałem że chodzi Ci o Polski reeksport na Ukrainę generuje zyski polityczne. A sam
    rurociąg pod wodą- jasne że są do przodu, ale musieli się wysilić na inwestycję.
    Gdyby potrafili się dogadać z Polską to by nie musieli.

    > Taaa - nie kupimy gazu, kupimy wyroby z Chin czy Rosji.

    Właśnie mamy okazję do niekupienia. Nawet dobrze uzasadnioną.

    > A nie powinno byc to elastyczne ?
    > Ale akurat gaz sie skonczy i to raczej szybciej.

    A kto mówi o braku elastyczności? Konsekwentym można być także w elastyczny sposób.

    > Taa, latwo powiedziec - i panstwo ma byc przeciw narodowi, co to
    > wlasnie wybral nowych poslow, bo powiedzieli "dosc" :-)

    Majaczysz.

    > a to sie w elastycznosci miesci.

    > Ale juz nie tak "mniejsza czy wykonalny".
    >
    > Patrz na elektryczny samochod, szczegolnie w Kaliforni.

    Pisz.

    > Po prostu lobby naukowcow przekonalo kolejne rzady, ze powinnismy
    > placic.
    > Widac niewielkie pieniadze, to i przekonac bylo latwiej :-)
    >
    > Ale jestem bardzo ciekaw, czy z tego ITER cos wyjdzie, bo jak czytam,
    > ze projekt badawczy rozpisany na 30 lat, to mam watpliwosci czy
    > autorzy sami w to wierza, czy licza na to, ze juz beda na emeryturze
    > :-)

    To jest projekt naukowy. On nie jest po to żebyś miał z niego prąd, tylko żeby ktoś
    tam wiedział jak (w jaki sposób, przy jakich inwestycjach i kosztach
    eksploatacyjnych) postawić następny taki tokamak, który już komercyjnie, z
    gwarancjami będzie działał, być może u Ciebie za rogiem. Być może będzie musiał być
    większy niż ITER, być może z droższych materiałów, być może nie tak opłacalny jak nam
    się dzisiaj wydaje- w 2025 zaczniemy się tego dowiadywać.

    > A ja nie, bo tam chyba prawie nie ma geotermii.
    > Islandia - owszem. Szwajcaria ... juz sie odwrocila.
    > A teraz wyobraz sobie, ze mamy kraj co konsekwentnie realizuje
    > wytyczony kierunek i nie patrzy na nic.
    > Toz nawet Partia co 5 lat rewidowala kierunki :)

    Nie, nie wyobrażam sobie takiego kraju. Ale opowiadaj, bo widzę że Cię gniecie.