  • Data: 2020-01-03 20:47:34
    Temat: Re: Czemu Python jest jaki jest?
    Od: J-23 <B...@p...fm> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.01.2020 o 21:58, g...@g...com pisze:
    > A do których języków nie potrzeba środowiska uruchomieniowego?
    Chyba inaczej rozumiemy środowiska uruchomieniowe.

    Nie będę się tu rozpisywał bo to raczej większość piszących powinna
    wiedzieć jak działają takie środowiska w językach typu .NET, Java i o
    takie środowiska mi chodzi. Teraz czym się różni interpreter Pythona? I
    tutaj zaczynają się schody :) jest to do wytłumaczenia ale jest to dość
    zawiłe. Natomiast odróżnienie teraz kodu skompilowanego od języka
    skryptowego moim zdaniem nie jest problemem. O tym za chwile niżej.

    > "Podział" na "języki skryptowe i kompilowane" z logicznego punktu widzenia nie jest
    podziałem dychotomicznym.
    Tak i nie :)
    > Kiedyś mówiło się o "językach kompilowanych i interpretowanych".
    > Ale to, czy dany język jest "kompilowany czy interpretowany", nie jest kwestia
    samego języka, tylko narzędzi. (Np. istnieją interpretery języka C)

    Jeżeli bierzesz sam kod pod uwagę "bez próby jego wykonania" To owszem
    masz 100% racji i nawet wtedy pokuszę się o powiedzenie ze 100% kodu -
    niezależnie w jakim języku jest napisane będzie niczym więcej jak tylko
    "skryptem"

    Ale jeżeli o tym rozmawiamy to nie ma sensu też wtrącać różnic między
    językami typu szybkość wykonania czy wydajność pod względem np użycia
    ilości pamięci

    > Określenie "język skryptowy" nie ma związku z tym, jaka jest technika
    implementacji. Z definicji jest to "język służący do pisania skryptów"
    > (albo - bardziej pedantycznie: język, o którym myśli się jako o języku, w którym
    pisze się skrypty).
    Mylisz trochę pojęcia tzn. masz racje ale mylisz skrypt który wykonuje
    pewne zadania np w systemie jak np. cron który ma za zadanie
    w "uproszczeniu" uruchomić określone programy by wykonać określone zadanie
    > I znów, to, czy język służy, czy nie służy do pisania skryptów, nie jest cechą
    samego języka, tylko tego, w jaki sposób ktoś postanowi go użyć.

    I znowu mówisz o języku jak o "suchym tekście" który można by zapisać na
    kartce papieru i zamknąć w zeszycie.

    > Prototypowe języki skryptowe to języki powłoki (np. bash albo DOSowe batche albo
    skrypty w PowerShellu).
    To prawda ale z jedną uwagą bash czy PowerShell są interpretatorami tego
    co zostanie im dostarczone w postaci skryptu i to co napisałeś poniżej
    ma sens tylko "połowicznie"

    > Są one "skryptowe", bo pełnią funkcję "end-user programmingu" - tzn. ich autorzy
    nie muszą rozumieć szczegółów implementacji systemów, a wystarczy, że znają zasady
    korzystania z tych systemów.

    "Połowicznie" jest to prawda. Bo o ile do napisania "skryptu" nie jest
    potrzebna wiedza o implementacji jakiegoś elementu systemu. To nie to
    decyduje o "skryptowości" danego języka.

    Tak pokrótce o tym czy dany język jest skryptowy czy nie decyduję kilka
    czynników: (skrócę do trzech bardzo ogólnych)
    - sposób wykonania kodu
    - sposób dostarczenia kodu
    - wyizolowanego środowiska uruchomieniowego uniezależnionego od
    systemu/sprzętu
    Potraktowanie skryptu JTL czy innymi konwerterami nie zmieni cechy
    języka co najwyżej przygotuje duży program wynikowy połączony z tym
    skryptem co pozwoli na jego uruchomienie jak skompilowanego programu

    > W dalszej kolejności mamy języki takie jak Perl czy AWK, które są uznawane za
    skryptowe, bo są podobne do skryptowych.
    Nie są podobne tylko są skryptowe :)
    > Ponieważ zakres zastosowań Pythona pokrywa się z zakresem zastosowan Perla, a
    niekiedy i języków powłoki, czasem i o nim mówi się, że jest "skryptowy".

    Błędne założenie ale już tu tyle napisałem że chyba da się zauważyć -
    wspólną cechy dla języków skryptowych (interpretowanych) - zresztą to
    jest do znalezienia w sieci. Wiki nie jest wyrocznią tutaj ale ma to
    dość obrazowo przedstawione.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_interpretow
    any
    https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C4%99zyk_skryptowy

    > Znam ludzi, którzy woleliby do tych samych celów użyć Haskella (który jest "mocno
    kompilowany").

    Tego nie znam więc się nie wypowiem

    > Swego rodzaju "opozycją" do języków skryptowych są języki systemowe - czyli takie,
    które służą do pisania dużych, skomplikowanych systemów (czy raczej: o których się
    myśli, że do tego służą).

    Dobrze że dodałeś nawias bo aż się chciało napisać co oznacza - tzw.
    "języki systemowe" ale już mówisz o zastosowaniu języka a to zupełnie
    inna para butów
    > Ale to nie jest twardy podział. Języki takie jak PHP czy JavaScript można w tym
    duchu nazwać "webowymi", bo się ich używa do opracowywania stron (choć nic nie stoi
    na przeszkodzie, by pisać w nich skrypty).

    Mówisz o sposobie zastosowania nie zmienia to faktu że są to języki
    skryptowe

    > No, a PostScript jest oczywiście stosowy.

    Szczerze powiem:) nie wiem nigdy nie miałem potrzeby tego używać :)

    Pozdrawiam
    J-23