  • 11. Data: 2006-08-25 13:16:50
    Temat: Re: Dziwne działania Pro-Futuro
    Od: Steven Jurczyk <s...@p...pl>

    > Nie wiem czy ktoś miał podobne akcje z dostawcą Pro-Futuro. Jestem
    > administratorem sieci radiowej, około 2000 użyszkodników (no, część nie
    > jest szkodnikami ;) Z racji takiej ilości abonentów używamy łącza z
    > ProFuturo - radiolinia 13Mbps (+ 5 x 4Mbps DSL na WWW). 90% klientów

    Zawsze mnie dziwilo jak "sieci osiedlowe/radiowe" funkcjonuja :)
    2 tysiace uzytkownikow * nawet jakas marna stawka od uzytkownika (np. 30
    zl) rowna sie 60 tysiecy PLN miesiecznie...

    Czy za te pieniadze ciezko jest:

    1) kupic lepsze lacze niz kilka skladanych Neostrad?
    2) zatrudnic lepszego admina?
    3) zainwestowac we wlasna duza pule IP z RIPE tak aby kazdy user mial
    swoje publiczne IP (nawet przymapowane jakims firewalem), po ktorym
    mozna by bylo jego poczynania identyfikowac? Podpowiem ze RIPE nie robi
    zadnego problemu z przydzielaniem ISP pol adresowych o wielkosci
    odpowiadajacej ilosci przypietych uzytkownikow (1 IP = 1
    uzytkownik/Klient)...

    --
    pozdrawiam
    steve

  • 12. Data: 2006-08-25 13:25:22
    Od: Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel>

    Marcin Słowiński wrote:

    > człowieku ale czego ty oczekujesz?

    W zasadzie tylko info od innych operatorów lokalnych, czy spotkali się z
    sytuacją wycięcia prze PF (bądź innego operatora) adresu wychodzącego. I
    to była informacja (jak się później dowiedzieliśmy) - "po 17:00 wyłączyć
    im ruch na adresie x.x.x.x".

    > Odpowiedzi typu "Aha, trudno, skoro nie potrafi Pan sobie z tym poradzić
    > to ok, nie będziemy przeszkadzać." ??

    W żadnym wypadku. Nigdy nie odmawiamy współpracy przy walce ze spamem.
    ale jak pisałem - przybywa niedouczonych użyszkodników w sieci, i
    problemu w zasadzie nie można rozwiązać jednorazowym skryptem, DENY na
    firewallu, czy czymś podobnym. Wiem że problem jest. I niestety dopóki
    niedouczeni siadają do komputera (powyłączane zapory, brak service
    pack'ów itd - bo z MacOSXowcami czy linuksiarzami tych problemów nie ma)
    doputy problem będzie. Wyrżnę jednego robala to pojawi się 10
    następnych. I tak w kółko. Walka z wiatrakami po prostu ...

    > Wiesz jak łatwo złapać etykietkę operatora który ma w nosie spam? I jak
    > ciężko się takiej etykietki pozbyć?

    Wiem doskonale (patrz opinie o TPSA na p.i.mordplik :). Ja nie mam spamu
    w nosie. I PF też nie ma - i bardzo dobrze. Ale nie o tym zacząłem,
    tylko że uważam takie nagłe wyłączenie _CAŁEGO_ ruchu z danego IP za
    niepoważne. I to po godzinie 17. - Dobra - wyłączamy ich i idziemy do
    domu. Niech się martwią. Jak Wam piorun trzaśnie w bazę LMDS'a o 16:30
    to też wysyłacie ekipę na pół godziny, a oni punkt 17:00 zabierają
    zabawki i idą do domu? Dobra - wywalić port 25, ale nie _CAŁY_ ip. Mnie
    problem też dotyczy, bo mnie za przeproszeniem k...a bierze, jak dostaję
    kolejną reklamę "penis enlargement patch" przez coraz wymyślniejsze
    mechanizmy omijające moje filtry.

    > Każdy egzekwuje na swoim poziomie, z moich informacji wynika (do czego
    > sam się przyznajesz) że WIELKROTNIE były monity z naszej (Futuro) strony
    > zanim podjęte zostały jakiekolwiek restrykcje, cytuję:
    >
    > <cytat>
    > Co jakiś czas dostawałem od futrzaków info o spamie, oraz żeby
    > zaprzestać jego wysyłania
    > </cytat>
    >
    > Grep, grep i jeszcze raz grep, nie ma siły, wszystko da się wyciągnąć :)
    > Powodzenia, i nie marudź tylko do roboty. Wujek google na pewno pomoże i
    > polecam wizytę na p.i.mordplik :]

    Wiem, wiem. Grep jest jednak nieco za słaby. Bo logi są rozczłonkowane
    na 5 routerach (logi squidów i z dwóch maszyn flag TCP SYN). Tylko, albo
    aż tyle ile wymagają tego przepisy (bo nie sądze żeby inny lokalny
    operator przejmował się retencją danych - może aż do pierwszej wyzyty
    smutnych panów z ABW/prokuratury/policji :) Więc te 5 logów
    jednodniowych trzeba złożyć w jedno miejsce i wyciągnąć sensownie
    pokrywające się dane. A wystarczy różnica 1 sekundy w synchronizacji
    czasu na maszynach i jest tragedia (czyli ręczne szukanie) - mimo
    synchronizacji wszystkich maszyn z jednego miejsca (akurat ntp.task.gda.pl)

    --
    Marcin Kwiatkowski
    Mandriva IE Asterisk trainer

  • 13. Data: 2006-08-25 13:33:38
    Od: Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel>

    Steven Jurczyk wrote:

    > Zawsze mnie dziwilo jak "sieci osiedlowe/radiowe" funkcjonuja :)
    > 2 tysiace uzytkownikow * nawet jakas marna stawka od uzytkownika (np. 30
    > zl) rowna sie 60 tysiecy PLN miesiecznie...

    No właśnie u nas dużo klientów nie jest na tych "marnych" stawkach, bo
    ich parametry niezadowalają:)

    > Czy za te pieniadze ciezko jest:
    >
    > 1) kupic lepsze lacze niz kilka skladanych Neostrad?

    Chmm. 13Mbps z futuro na dedykowanej radiolinii na cały ruch poza WWW i
    5xDSL 4Mbps na ruch wychodzący z serwerów proxy to raczej nie są zabawki
    (no z tymi DSLami można dyskutować, ale sprawdza się).

    > 2) zatrudnic lepszego admina?

    Cóż - ja bogiem nie jestem, i na pewno w wielu sprawach mogę się mylić.
    Jednak nie uważam się za marnego/przeciętnego admina. Niejedną sieć
    zbudowałem (żaden ze zlecających/pracodawców zastrzeżeń nie miał). To z
    jednej strony. A z drugiej (bo i tak już praktycznie nie pracuję w PL)
    to na prawdę dobrego admina jest ciężko znaleźć. I nie chodzi tu o
    oczekiwania finansowe takiego gościa, bo sieć jest na tyle rentowna że
    można sobie na to pozwolić, tylko o człowieka, który wie co robi i jak
    to zrobić.

> [...]
    > zadnego problemu z przydzielaniem ISP pol adresowych o wielkosci
    > odpowiadajacej ilosci przypietych uzytkownikow (1 IP = 1

    Właśnie od kilku miesięcy o to walczymy (wręcz o pulę PI). Tyle że RIPE
    już bardzo niechętnie daje adresy (nie dziwne - IPv4 się kończy...)

    > --
    > pozdrawiam
    > steve

    Pozdrawiam,
    Marcin Kwiatkowski

  • 14. Data: 2006-08-25 13:52:21
    Od: Piotr Suchowski <p...@t...wklej.moje.nazwisko.pl>

> [...]
    > 5xDSL 4Mbps na ruch wychodzący z serwerów proxy to raczej nie są zabawki
    > (no z tymi DSLami można dyskutować, ale sprawdza się).

    To właśnie są zabawki.

    > Właśnie od kilku miesięcy o to walczymy (wręcz o pulę PI). Tyle że RIPE
    > już bardzo niechętnie daje adresy (nie dziwne - IPv4 się kończy...)

    Nie powiedziałbym, ipv4 jeszcze długo się nie skończy, a i z uzyskaniem
    adresów nigdy nie miałem (ja, oraz kilku moich najbliższych znajomych) u
    nich problemów.

    --
    ,,,
    (o o)

  • 15. Data: 2006-08-25 13:58:54
    Od: Piotr Suchowski <p...@t...wklej.moje.nazwisko.pl>

    Marcin Kwiatkowski napisał(a):
    > Protezą na szybko problem rozwiązałem puszczając cały ruch SMTP na
    > DSL'e. tepsa i tak ma w głębokim poważaniu czy klient spamuje/rozsyła
    > wirusy/czy konstruuje bombę jądrową. A czasu brak, bo w poniedziałek
    > administrację przejmuje młody admin, który jest przerażony takimi
    > problemami.

    Gratuluje, sposób na wyeliminowanie spameriady na łączach - wysyłać
    DSLem, no super.

    --
    ,,,
    (o o)

  • 16. Data: 2006-08-25 14:04:21
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 25.08.2006 Marcin Kwiatkowski <m...@N...ajc.com.peel> napisał/a:
> [...]
    > 5xDSL 4Mbps na ruch wychodzący z serwerów proxy to raczej nie są zabawki
    > (no z tymi DSLami można dyskutować, ale sprawdza się).

    Sa. Ja mam 15 Mbit/s (dwa lacza, na obydwu BGP) na ~180 osob.

    > Właśnie od kilku miesięcy o to walczymy (wręcz o pulę PI). Tyle że RIPE
    > już bardzo niechętnie daje adresy (nie dziwne - IPv4 się kończy...)

    Nie widze problemu z otrzymaniem PI. Mam dwie sztuki, /24 i /23.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com/ ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * JID: v...@j...atman.pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ8JIV *

  • 17. Data: 2006-08-25 15:27:33
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Marcin Kwiatkowski wrote:

    > Chmm. 13Mbps z futuro na dedykowanej radiolinii na cały ruch poza WWW i
    > 5xDSL 4Mbps na ruch wychodzący z serwerów proxy to raczej nie są zabawki
    > (no z tymi DSLami można dyskutować, ale sprawdza się).

    Sorry, ale to jest jakaś rzeźba a nie rozwiązanie tematu.

    > Właśnie od kilku miesięcy o to walczymy (wręcz o pulę PI). Tyle że RIPE
    > już bardzo niechętnie daje adresy (nie dziwne - IPv4 się kończy...)

    Dziwne, bo ja nie miałem nigdy kłopotów z uzyskaniem stosownej ilości
    adresów - dwa lata temu brałem PI /22 potem po roku /23, teraz niedawno znowu
    /22 i nie było żadnych problemów.

    Ad meritum wątku - uważam, że skoro nie możecie sobie poradzić ze
    spamerami/smieciarzami/wylęgarnią wirusów to nie ma się co dziwić, że upstream
    wyłączył Ci w końcu łącze. Sam zrobiłbym tak samo.

    TOM
    AS33868 MAN
    Załoga górki rozrządowej szerokie ma perspektywy,
    bez nich nie działa żadna kolej, bezsilne są lokomotywy.

  • 18. Data: 2006-08-25 15:42:06
    Od: Paweł Małachowski <p...@t...niewazne>

    Marcin Kwiatkowski wrote:

> [...]
    > flag SYN z jednej doby zajmują 60mln. linii. Więc żeby wychwytywać
    > takich ludków musiał bym nic innego nie robić tylko czytać logi, żeby
    > _może_ po tygodniu namierzyć jednego dymiącego. Inaczej gdyby wszyscy
    > mieli adresy publiczne. Wówczas, jak jakiś ptyś trafi na spamtrapa, to
    > DOKŁADNIE wiem kto (i w ciągu 10 sekund znika mu usługa SMTP).
    > Postawienie własnego proxy SMTP też nie jest najlepszym rozwiazaniem,
    > ponieważ nie każdy serwer przyjmie połączenie z proxy (owszem, były
    > takie próby, ale bardzo dużo klientów narzekało na niedziałającą

    Jakie 60mln linii? Co Ty p...sz?

    Kto Ci każde dociekać na podstawie raportu SpamCopa konkretnego
    użytkownika odpowiedzialnego za konkretnego spama?

    Tu działa statystyka. Masz x misiów, którzy spamują. Tak, wiadomo,
    że w dzisiejszych czasach w dużej sieci nie da się dojść do x=0.
    Wystarczy, że zaczniesz podglądać ruch bieżący i wycinać ich
    sam, bez czekania na raporty SpamCopa. Jest spora szansa, że
    przy okazji załatwisz i tego, na którego przyszedł raport...

    Popularne systemy operacyjne jak Linux czy *BSD umożliwiają Ci
    limitowanie liczby połączeń na określony port. Nawet jak masz
    rutery sprzętowe (jakoś wątpię), to możesz zrobić port monitoring
    i sniffować ruch np. wyłapując rate'm na porcie 25 hosty wysyłające
    za dużo pakietów SYN na minutę. Potem możesz tym nakarmić firewalla
    i wygenerować misiowi przekierowanie WWW na stronę z monitem.

    > się nie będę. Zapraszam do firmy i oferuję miesięczną pensję za
    > rozwiązanie problemu. Bo kilka niezależnych osób po zapoznaniu się z

    A może być student, zdalnie?

    --
    Paweł Małachowski

  • 19. Data: 2006-08-25 18:38:12
    Od: "Marcin Gontarz" <N...@n...pl>

> [...]
    > administratorem sieci radiowej, około 2000 użyszkodników (no, część nie
    > jest szkodnikami ;) Z racji takiej ilości abonentów używamy łącza z
    [ble ble ble ]

    Zmień operatora a:
    1 . zaplacisz mniej za megabit
    2 . nie bedziesz mial takich akcji
    3 . bedziesz spal spokojnie
    4 . bedziesz mial normalna umowe a nie jakies cuda

    Marcin "MrG" Gontarz
    mbx : mrg(at)nowanet.pl | web : www.nowanet.pl
    gsm : 609 33 11 20 | gad : 3864459 | skp : mrgoliat

  • 20. Data: 2006-08-25 18:42:37
    Od: "Marcin Gontarz" <N...@n...pl>

    Użytkownik "Marcin Gontarz" <N...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > 2 . nie bedziesz mial takich akcji
    > 3 . bedziesz spal spokojnie
    > 4 . bedziesz mial normalna umowe a nie jakies cuda

    za szybko "send" poszło ;-)
    te 4 punkty maja racje bytu kiedy
    dopilnowałeś sprawy od swojej strony
    jesli nie sam sobie jestes winny