  • Data: 2020-01-10 14:22:38
    Temat: Re: Ekologiczne elektryki
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik sczygiel napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    W dniu czwartek, 9 stycznia 2020 13:11:32 UTC-6 użytkownik
    j...@j...org napisał:

    >Troche tak jest.
    >Zazwyczaj jak rynek nie jest monopolistyczny (kopalnie, huty,
    >walcownie, podwykonawcy, energetyka) to cena z grubsza odwzorowuje
    >najbardziej istotne koszty produkcji danego dobra.

    >Dzis te wszystkie wyliczenia nie tylko trudno zrobic bo to jednak
    >rynek i kazdy producent i podwykonawca ma swoje koszty ktorymi sie
    >nie chwali na prawo i lewo wiec mozna tylko se pogdybac ale i sa one
    >oblozone bledem wyniklym z roznych podatkowych ulg i doplat.

    >Stare powiedzenie sie sprawdza: Jak to takie tanie to czemu takie
    >drogie?

    A wlasnie slysze, ze gornicy groza wyjsciem na ulice i tory, bo
    elektrownie nie odbieraja zakontraktowanego wegla.
    I rzad ma klopot - wiecej glosow straci Duda u gornikow, czy u reszty
    spoleczenstwa :-)

    Ech, zeby tak sie dalo przesunac podwyzki pradu do maja, a potem to
    moze byc i po 7 zl :-P

    >A tu bym przytoczyl to co kiedys na grupie fizycznej chyba Tornad
    >napisal:
    >Jak slonce poswieci to jest pewna szansa ze swiatlo sie odbije i
    >wroci w kosmos umozliwiajac ziemi bycie chlodniejsza. Jak polozymy
    >baterie to sie ta energia uwiezi i zostanie na ziemi.

    Akurat te panele zamieniaja na prad tylko 14% padajacej energii.
    Ba - przeciez na wyprodukowanie tego pradu w inny sposob tez
    musielibysmy zuzyc energie - i to znacznie wiecej.

    Wiec punkt pierwszy - co lepiej odbija - baterie czy ziemia/trawa pod
    nimi.
    Baterie dosc ciemne, wiec swiatlo widzialne pochlaniaja, nie jestem
    pewien co do podczerwieni.

    To co pochlona, to sie w wiekszosci zamienia w cieplo, podobnie jak na
    normalnym gruncie.
    I tu wchodzi efekt cieplarniany - na ile moga to cieplo
    wypromieniowac - czy raczej - na ile redukcja CO2 pomaga
    wypromieniowac.

    Gdzies tam jeszcze jest kwestia wody w gruncie. A para wodna to tez
    gaz cieplarniany.

    A przeciez obok gruntow sa tez oceany - i one odbijaja, promieniuja i
    paruja :)

    >Do tego wiesz, mozna i hute aluminium napedzac sloncem. Albo palic
    >dizlem z rzepaku. Tez ekologicznie i odnawialnie...
    >Co to dowodzi? Ze duzych roznic nie ma...

    Tylko czy ten diesel z rzepaku jest realny, bo jakos tak po chwili
    popularnosci zaczeto od niego odchodzic.
    I nie wiadomo - dla wszyskich nie starczy, szkodliwy dla silnikow,
    katalizatorow, DPF, a moze lobby naftowe zaplacilo ... a moze wszystko
    po trochu :-)

    >A atom sie nam czai. Dzis mamy sie jako tako. Ale odpadow
    >radioaktywnych bedzie przybywac.

    Odpadow malo. Ale uranu chyba tez nieduzo.

    Tymczasem pod nosem, ale w bezpiecznej odleglosci, mamy reaktor
    termojadrowy, ktory nam podsyla energie i to duzo.
    Tylko skorzystac :-)

    J.