eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s › Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    From: "jedrek" <jedrek@jedrek>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    Date: Mon, 20 Apr 2015 12:27:28 +0200

    "ACMM-033"
    > O ile mnie pamięć nie myli, układ ten, 7490, ma dwie sekcje, jedna dzieli
    > przez 5, druga przez 2.
    > Ich zamiana miejscami w szeregu zmieni ci współczynnik wypełnienia (bazuję
    > na oscylogramach z literatury) z 1:1, na 1:4, lub odwrotnie.

    Jest to oczywiste i tak jest to stosowane domyślnie w wielu miernikach z
    epoki TTL.
    Jako dekady liczące 7490 pracują w kodzie BCD 8421, a jako dzielniki zegara
    każda dekada ma połączenie najpierw modulo 5 a potem modulo 2 - i na wyjściu
    każdej dekady jest zawsze 1/2 wypełnienie. Nie wpływa to jednak na czas
    martwy, bo i tak z tego układu był sterowany przerzutnik 7474 który tworzył
    z 0,1Hz falę 0,05Hz. I dalej był czas martwy 10sek.
    W miernikach Zopan w dekadach dzielących zegar wykorzystano wejścia
    ustawiające nóżki 6, 7 licznika 7490 gdzie impuls kasujący stan dekad
    liczących przed kolejnym otwarciem bramki liczącej, jednocześnie ustawiał
    dekady dzielące zegar w stan 1001 czyli 9 - tak więc najbliższy impuls
    zegarowy ustawiał liczniki na 0 i zaczynał się nowy pomiar.
    Czyli metoda zgodna z tym co opisał Marek Stabrowski w książce "Miernictwo
    elektryczne cyfrowa technika pomiarowa" na str. 59.
    Wówczas dla bramki 10 sekund oczekiwanie (czas martwy) na kolejny, nowy
    pomiar - jeżeli ustawieniu na 9, przed pomiare poddano każdy kolejny
    dzielnik 7490 zegara - wyniesie tylko 1us - jeżeli zegarem był takt 1MHz.
    Bez ustawienia 9 będzie się czekać po pomiarze kolejne 10 sekund po nic.

    Układ działa świetnie w samym mierniku. Jednak teraz trzeba podobną czynność
    wykonać dla podawanego z zewnątrz sygnału 1pps z GPS-a. Trzeba uzyskać takt
    0,1Hz ale bez czasu martwego 10s aby móc sobie częstościomierzem mierzyć
    czas trwania impulsu czyli jedynki logicznej 10s - aby mieć rozdzielczość
    odczytu 0,1Hz.
    W najprostszym układzie wstawiam dekadę 7490, na wyjściu uzyskuję falę 0,1Hz
    i mam jeden pomiar na 20 sekund, a docelowo chcę mieć 1 pomiar na 11 sekund.
    Póki co jedyne sensowane rozwiązanie (bez wydłubywania na zewnątrz z
    częstościomerza sygnałów ustawiająco - zerujących) jest właśnie układ, który
    opisałem na początku bazujący na schemacie zamieszczonym na stronie 150 w
    książce Włodzimierza Sasala "Układy Scalone UCA64/UCY74" WKŁ 1990.
    Zakładałem, że da się to rozwiązać prościej, ale póki co wynika, że kończymy
    na opisanym na początku układzie.