eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s › Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    Date: Mon, 20 Apr 2015 13:08:51 +0200
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s

    W dniu 2015-04-20 o 12:34, jedrek pisze:
    > "Dariusz Dorochowicz"

    > Uzyskaj na wyjściu typowego monostabilnego z układem RC precyzyjne
    > impulsy 10,000000 sek... kosmos!

    No tak, myślałem tylko o impulsie wyzwalającym ;)
    Przerzutnikiem ustalasz na jak długo ma być reset licznika (przerwa w
    liczeniu), a licznikiem wyzwalasz monostabla. Albo jakoś tak.

    > To ma być impuls wzorcowy jako baza do pomiaru okresu. Tym impulsem
    > kalibruję wewnętrzny generator kwarcowy miernika.

    To co w końcu masz mieć? Co chcesz osiągnąć? Jaki dokładnie przebieg
    byłby najlepszy?

    > Przeniesienie już wykorzystuję w swoim zaproponowanym układzie na 74193.
    > Więc na to samo wychodzi.

    Tylko wyjścia przeniesienia można używać na różne sposoby. Nie wiem jaki
    układ tam masz użyty, ale w najlepszej konfiguracji masz jeden takt
    zegara wejściowego (całego licznika, nie jednej dekady).

    > Właśnie kombinuję coś z przerzutnikiem aby zbocze opadające na wyjściu
    > Qd 7490 (kończące cykl liczenia do 10) wygenerowało mi dodatni impuls
    > ustawiający - przed nadejściem kolejnego taktu 1Hz - stan licznika na 9,
    > aby ten nadchodzący takt spowodował początek generowania impulsu 10sek
    > na wyjściu tego 7490 - bez oczekiwania 10 sek czasu martwego.

    Z takimi licznikami to jest kłopot, bo trochę czasu upływa zanim się
    sygnał przedostanie na ostatni przerzutnik. 192/193 jest pod tym
    względem znacznie lepszy. No i daje więcej możliwości - np możliwość
    ustawienia stanu początkowego. Nie chce mi się teraz na to patrzeć, ale
    jest jeszcze 162 czy coś koło tego...
    Według mnie masz możliwość wygenerowania impulsu z odstępem jednego
    taktu zegara wejściowego. Jak za krótko, to co kolejne dekady.

    Pozdrawiam

    DD