eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s › Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    Date: Mon, 20 Apr 2015 14:55:09 +0200

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości
    >Typowy układ bramowania w mierniku częstotliwości to przy
    >rozdzielczości 1Hz czas otwarcia bramki 1 sek. i kolejna sekunda to
    >martwy czas, gdzie bramka oczekuje na kolejny stan H otwierający ją
    >na kolejną 1 sekundę. Czyli wzorcowe 1Hz jest podzielone
    >przerzutnikiem przez 2, otrzymujemy przebieg 0,5Hz o wypełnieniu
    >dokładnie 50%.

    A bufory licznikow masz, czy widac jak liczy, potem sie wynik
    zatrzymuje na sekunde ?

    Bo ogolnie to trzeba zrobic tak:
    a) zamknac bramke,
    b) przepisac licznik do bufora,
    c) wyzerowac licznik,
    d) otworzyc bramke.

    To sie daje zrobic bardzo szybko (~100ns), tylko jest problem z
    ukladem generujacym odpowiednia sekwencje krotkich impulsow.
    No a jak sekwencja trwa zbyt dlugo, to wypadaloby wyzerowac liczniki
    liczace pomiarowa sekunde czy tam 10s.

    Musi byc na TTL ? Na FPGA byloby latwiej :-)

    >W moich gdybaniach, na podstawie książki Marka Stabrowskiego
    >"Miernictwo elektryczne cyfrowa technika pomiarowa" i opisanej tam
    >idei wydedukowałem układ gdzie ostatnia "dekada" dzieląca zegar
    >miernika i sterowanie bramką (czyli ta co z 1Hz ma zrobić 0,1Hz)
    >została wykonana na liczniku 193 i przerzutniku JK 112 (wyjście Q
    >przerzutnika otwiera bramkę), który to licznik liczy wstecz od
    >wpisanego stanu "11" (wejściem ładującym stany z wejść ustawiających
    >A,B,C,D), pierwszy impuls (po załadowaniu "11") zegarowy wzorcowego
    >1Hz zmieniejsza stan licznika do "10", otwiera w tym momencie

    I to jest jest prawidlowe rozwiazanie, choc nie jedyne.
    Krotkie impulsy mozna odmierzac np 74123.

    >Martwy czas został więc tutaj ograniczony do 1sek przy bramkowaniu
    >10sek.
    >Można to jakoś inaczej, prościej rozwiązać? (bezprocesorowo, na
    >piechotę na TTL). Mowa o typowym mierniku zrobionym na "piechotę" na
    >TTL-kach 7490.

    Prosciej to niekoniecznie, ale moze lepiej - czemu czs martwy ma byc
    1s, nie moze byc 0.1s, czy 0.01s - a to tylko kwestia ile tam dekad i
    czy wpiszesz 11, 101, 1001 :-)

    J.