eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaEliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s › Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    From: "jedrek" <jedrek@jedrek>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Eliminacja czasu martwego częstościomierza TTL - bramkowanie 10s
    Date: Mon, 20 Apr 2015 17:06:42 +0200

    "Dariusz Dorochowicz"

    > Z czego 1s odstępu i 10s na pomiar?

    Otóż to.

    > Żeby mieć 0.1Hz dokładności to raczej musisz 10 sekund mierzyć - nijak
    > nie wychodzi inaczej.

    Tak właśnie jest czynione.
    Ponieważ miernik, stary poczciwy Zopan KZ2026 posiada możliwość pomiaru
    okresu (bo niektóe mierniki to tylko częstościomierze i okresu nimi nie
    pomierzymy i wtedy ciężko to kalibrować przez goły 1PPS) to mi nie są
    potrzebne inne ustrojstwa, które mi będą tworzyć na podstawie taktu 1PPS
    jakieś tam wzorce 10MHz i pochodne - tak zrobił tu jeden człowiek:
    http://www.sp2jjh.republika.pl/GPSDO%20DL4JAL&Counte
    r%20S53MV.htm
    bazując na publikacji:
    http://www.ik0otg.net/index.php?option=com_content&v
    iew=article&id=53&Itemid=59&lang=en

    Bez dodatkowych pętli PLL z długim czasem, uśredniających ewentualną
    niestabilność taktu 1PPS z odbiornika GPS uzyskuję dokładność 0,2Hz
    Odbiornik FGPMMOPA6C
    https://www.adafruit.com/datasheets/GlobalTop-FGPMMO
    PA6H-Datasheet-V0A.pdf
    gwarantuje stałość taktu +/-10ns
    Co w najgorszym wypadku daje błąd na poziomie 0,2Hz. Każdy kolejny odczyt
    trzyma wynika jak skała, nie widzę pływania, skakania.
    Faktycznie jest ten takt dużo stabilniejszy niż ze starego NovAtel SuperStar
    2.
    Zauważyłem, że nowszy odbiornik w ogóle dwa swoje zbocza impulsu 1Hz ma
    równie stabilne.
    Przy NovAtelu po przełączeniu na wyzwalanie miernika zboczem opadającym było
    widać gołym okiem pływanie kolejnych wyników o kilka Hz.
    O takiej stabilności mogłem pomarzyć gdy próbowałem wykorzystać nośną Wawy 1
    225kHz na falach długich z Solca. Wzorzec dobry jak ktoś mieszka
    kilkadziesiąt km od Solca :)
    W najlepszym wypadku miałem skakania wyników o 2-3Hz przy pomiarze 1MHz (za
    dużo śmieci w miejskim eterze).
    A na GPS skoczy sporadycznie 0,1Hz (raz na kilkanaście odczytów) dla 10MHz
    czyli o dwa rzędy lepsza stabilność wyjściowego sygnału.