  • Data: 2019-08-09 10:24:41
    Temat: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Od: q...@t...no1 (Queequeg) szukaj wiadomości tego autora

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > A jak kaloryfery wylacza ?

    To inkubacja będzie najmniejszym problemem :) Ale fakt, rezerwa musi być.

    Btw, ta lodówka nie ma 80 x 80 x 80. Podałem tyle na oko, bo tyle mi się
    wydawało, ale widać mam ślepe oko, bo wnętrze ma jakieś 45 x 45 x 30.

    > -sa tansze :-)
    > -latwo sie przykreca,
    > -mozna regulowac liniowo

    Ale mają też wady. BJT mają zmienne hfe w funkcji temperatury, mosfety
    pewnie też mogą pływać (choć nigdy nie sprawdzałem). Nie wiem tylko w
    którą stronę -- czy zrobi się ładne ujemne sprzężenie zwrotne, czy
    "thermal runaway" :) Więc bez zewnętrznego feedbacku (kontroli bazy /
    bramki na podstawie prądu płynącego przez tranzystor) nie osiągnę
    stabilnego oddawania mocy. No i tranzystor może się przebić, i przed
    tym też trzeba się zabezpieczyć.

    Z rezystorami nie ma takich problemów. Też mają swój temperaturowy
    współczynnik rezystancji, ale nie są wzmacniaczami, więc zakładam, że
    mniejszy, niż tranzystor sterowany stałym prądem (BJT) / napięciem
    (mosfet)... no i przepalają się na przerwę a nie przebijają na zwarcie :)

    Zrobiłem wczoraj próbę. Przyczepiłem (oczywiście z pastą) dwa rezystory
    18R 10W do radiatora (zwykłe drutowe w porcelanie, bez własnego radiatora)
    i pchnąłem w nie 13V, czyli miałem 18W mocy. Na radiatorze był wentylator,
    a po przeciwnej stronie pudła wisiał termometr.

    W jakieś 40 minut udało się podnieść temperaturę z 27 stopni (tyle miałem
    w pokoju) do 37. Pewnie dałoby się i bardziej, ale dowiedziałem się tego,
    czego chciałem, więc przerwałem próbę.

    Wnioski z próby:

    1. 20W wystarczy, więc jak dam założone 40W, to nie będzie żadnego
    problemu.

    2. Lodówka i tak nie była dobrze zaizolowana (brak pianki pod podłogą,
    brak pianki na części z tyłu -- otwór po parowniku prowizorycznie
    zaklejony taśmą, która dobrze przewodziła ciepło), więc tym bardziej
    będzie OK (zamierzam kupić piankę i uzupełnić, i zaślepić ten otwór).

    3. Rezystory grzały się jak wściekłe i bardzo źle oddawały ciepło do
    radiatora (radiator był ledwo ciepły, a same rezystory miały 102
    stopnie).

    4. Kupiłem więc dwie sztuki 6R8 50W z radiatorem, takie o takie:
    <http://allegro.pl/item7217512473.html>. Połączę je równolegle i niech
    każdy wydziela 21W, będzie zapas na przyszłość :)