  • Data: 2019-08-09 17:04:30
    Temat: Re: Inkubator -- temperatura i wilgotność, różne pomysły
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Ale mają też wady. BJT mają zmienne hfe w funkcji temperatury,

    I tak masz regulator.

    >mosfety pewnie też mogą pływać (choć nigdy nie sprawdzałem).

    Jak najbardziej plywaja.

    >Nie wiem tylko w którą stronę -- czy zrobi się ładne ujemne
    >sprzężenie zwrotne, czy
    >"thermal runaway" :)

    Teoretycznie w dobra.
    W praktyce - w niektorych typach na wykresach widac, ze w niedobrą.

    >Więc bez zewnętrznego feedbacku (kontroli bazy /
    >bramki na podstawie prądu płynącego przez tranzystor) nie osiągnę
    >stabilnego oddawania mocy.

    W BJT dajesz opornik emiterowy i jest stabilnie.
    No ale to komplikacja niestety.

    >No i tranzystor może się przebić, i przed tym też trzeba się
    >zabezpieczyć.

    a) bezpiecznik
    b) albo mocny zasilacz - przebity tranzystor sie rozewrze :-)
    c) w odpowiednich warunkach - rzadko sie przebijaja

    Zrobiłem wczoraj próbę. Przyczepiłem (oczywiście z pastą) dwa
    rezystory
    18R 10W do radiatora (zwykłe drutowe w porcelanie, bez własnego
    radiatora)
    i pchnąłem w nie 13V, czyli miałem 18W mocy. Na radiatorze był
    wentylator,
    a po przeciwnej stronie pudła wisiał termometr.

    A mowilem, ze tranzystory tansze :-)

    J.