    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: Jak jest z wielkością księżyca #2 ? ... a jednak
    Date: Mon, 26 Jun 2017 12:32:47 +0200

    Użytkownik "Marek S" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-06-23 o 14:47, J.F. pisze:

    >Po pierwsze - hiperfokalna przy 600mm f/6.3 wynosi ok 2km.
    >Po drugie - czy widzisz na zdjęciu jakąś chmurę, do której AF mógłby
    >się ustawić? Bo ja nie.

    Ale widze konstrukcje. Byla w odleglosci ponad 2 km ?

    >Po czwarte AF Tamrona jest bardzo precyzyjny.

    Ale nie wiadomo na co lapie.

    >Po piate ostrość na nieskończoność nie jest tożsama z ustawieniem
    >pierścienia ostrości na krańcową pozycję. Ręczne ustawienie ostrości
    >przy tej ogniskowej na maksimum daje mydło. Nic nie jest wtedy ostre.
    >Obiektywy, przede wszystkim długie, muszą mieć trochę luzu by AF mógł
    >pracować przy obu końcach ostrzenia.

    Nam wystarczy, aby bylo powtarzalne ... choc mydlo moze utrudnic
    okreslenie wymiarow.

    >Szukasz dziury w całym. Dyskusja robi się mało konstruktywna.

    No coz, wyszlo ze jest mniejsze, a powinno byc wieksze.
    Soczewka atmosferyczna czy blad aparatu ?
    watpliwosci by usunela jakas skala w stalej odleglosci, ale przyznaje,
    ze to juz nieporeczne sie robi w Twoim przypadku, bo odsunac by trzeba
    IMO co najmniej na 2m.

    Tylko ja sie juz pogubilem - kiedy byla pelnia, 15.06 czy 9.06 ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Supermoon
    akurat mielismy okres "dalekich" pelni, teraz sie bedzie zblizal i
    bedzie coraz wiekszy w pelniach.

    Przydatne
    https://ssd.jpl.nasa.gov/horizons.cgi#results
    Po wybraniu "Target body" Moon, i zaznaczeniu w "Table Settings"
    pozycji 13 - Target annular diameter,

    Tylko wychodzi mi, ze pelnia byla 9.06, z rozmiarem katowym ksiezyca
    1765 sekund, a 15.06 rozmiar byl 1830 - 3.7% wiecej.
    Okolo 8 pikseli przy rozmiarze 220px.
    I na zdjeciu tak jakos jest - pionowy 15-go 221px, poziomy w pelni
    216, pionowy w pelni 207.

    Niewatpliwie jednak zlapales jakies splaszczenie powodowane przez
    atmosfere ... miejmy nadzieje :)

    J.