  • Data: 2019-09-03 10:58:01
    Temat: Re: Jak to robią w NASA
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Dlatego, że zamiast dopracować "nowy" język programowania typu "safety"

    Uniwersytety robią to w tempie 3 języki na rok. Nic z tego. To tak nie działa.

    > (niech to nawet będzie Misra-C/C++, ale jako _jezyk_ a nie zwykle
    > chore C/C++ z setkami reguł ktore rudno zpamietac, a co dopiero stosowac
    > (wiem wiem, Parasofty itp super na tym syfie zarabiaja:), albo po prostu
    > "odkurzyć" i ulepszyć Adę - czy nawet Modulę2 (tak tak wiem - M2 to
    > bardziej real-time niz safety) to na siłę trzyma się tych C/C++ czyli
    > języków _skrajnie_ nie nadających się do tzw. "bezpiecznego"
    > programowania.

    Masz rację. Ale problem polega na tym, że to właśnie programiści (ogólnie: przemysł)
    trzymają się tych języków. Przemysł jest zdumimewająco odporny na zmiany w tej
    dziedzinie, więc jedyne, co można przemysłowi zaproponować, to dokręcanie śruby na
    tym, co mają. Dlatego powstają standardy kodowania.

    I bez przesady z tymi regułami, których się nie da zapamiętać. Wystarczy zrozumimeć,
    skąd się wzięły, wtedy nie trzeba ich już pamiętać, bo ich stosowanie staje się
    naturalne. Naprawdę, musisz pamiętać regułę o niestosowaniu goto, żeby nie stosować?
    Ja nie stosowałem zanim się dowiedziałem, że jest taka reguła gdzieś w jakimś
    standardzie.

    Natomiast prawdą jest też, że są reguły, które faktycznie nie pasują do
    rzeczywistości. Mnie na tej liście uderzyła reguła, że w kodzie ma być ileś tam
    assertów. Nie mniej i nie więcej, tylko ileś tam. Bzdura jakaś.
    Na szczęście MISRA nie ma takiej reguły. Ani w AUTOSAR. I to też pokazuje, że NASA
    nie jest wcale wyznacznikiem najlepszej praktyki. Albo ten blog jest od czapy, to też
    możliwe.

    > PS: Oczywiscie wiem ze Misra(y) to nie tylko j.prog czy AUTOSARowe normy
    > np. do bilbliotek/APIs, ale czesc tyczaca C/C++ zwyczajnie przyprawia
    > o wymioty... :(

    Przemysł ma inne zdanie. Nie da się zakazać używania języka C.
    I nawet chyba nie należy. Lepiej dać ludziom wytyczne, jakie cele jakościowe mają
    osiągnąć i niech sobie sami wybiorą, czym je będą osiągać. To jest pole dla
    konkurencji - tzn. jeśli potrafisz te cele osiągnąć taniej, niż konkurencja używająca
    języka C, to Twój zysk.
    Tylko jakoś nikt się nie wychyla i dalej wszyscy "konkurują" robiąc wszystko tak
    samo, jak reszta.