  • Data: 2019-02-01 16:43:46
    Temat: Re: Jakie są skutki odsunięcia osi kół zębatych?
    Od: WM <c...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2019-02-01 o 16:11, J.F. pisze:
    > Użytkownik "WM"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Dzieki, tak cos czulem, a na wiki nie wpadlem.

    Jest tam też zabawne nagranie głosu prządki tłumaczącej działanie
    kołowrotka, czyli prząśniczki lub kądziołki.
    Prząśniczka to nie osoba przędąca, tylko jej narzędzie.
    Jest to mylone przy okazji pieśni Moniuszki "u prząśniczki siedzą ..."
    Moniuszko to teraz kompozytor białorusko-polski.

    Będąc dzieckiem myślałem, że piosenka Mazowsza opowiada o dziewczynie
    goniącej koziołeczka, dopiero potem usłyszałem, że to chodziło o
    kądziołkę :)
    Etnografowie twierdzą, że piosenki ludowe mają podteksty erotyczne i
    kądziołka oznacza to co panna ma pod sukienką.
    Tak samo "pojenie konika przy studni" oznacza to samo co obecnie
    "moczenie ogóra" :)

    WM