  • Data: 2017-06-20 01:03:05
    Temat: Re: Następny wieżowiec się spalił
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan WM napisał:

    > W Chorwacji widziałem drewniane żaluzje w formie zewnętrznych okiennic.

    Nic nadzwyczajnego, rzecz normalna w budownictwie śródziemnomorskim.
    Wszędzie tam tak jest od wieków. Ale akurat w Chorwacji konserwator
    zabytków bez problemu przybija pieczątke jeśli mu kto przedstawi
    zahtjev na plastikowe okiennice w remontowanym XVI-wiecznym domu.
    Udają stare drewniane, ale to mi się akurat średnio podoba. Za to
    jako lokalną ciekawostke można podać, że okienne ościeżnice w tych
    domach wykonane są często z wapienia. A do nich świetnie spasowane
    drewniane skrzydła okien na stalowych zawiasach obstalowanych w
    kamieniu. Po prostu lokalny kamień (marmur, trawertyn or compatible)
    był tańszy i łatwiej dostępny od deficytowego drewna przywożonego
    skądeś (w tej chwili mam na myśli Dalmację). Obróbka też idzie równie
    lekko jak w stolarni.

    > Widziałem zdjęcie wysokiego domu z egzotycznego kraju. Z prawie
    > każdego okna wystawała rama z linkami, na których wisiało pranie.

    W niektórych włoskich gminach magistrat specjalnie dopłaca mieszkańcom,
    by dla świętego spokoju wieszali te swoje gacie na sznurku. Bo inaczej
    turyści marudzą. Ale co to za egzotyka, jakaś tam panie Italia...

    Jarek

    PS
    Ktoś tu ostatnio dopominał się, by było więcej mteriałoznawstwa.
    W programie gimnazjum bodajże.

    --
    Pralka kocha pranie
    Kocha też Rafałka