  • Data: 2019-06-26 10:50:13
    Temat: Re: O Mathematice
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Dziwna logika stoi za Twoim uzasadnieniem. Coś jak:
    > "Więźniowie w zakładzie karnym mają spacerniak, więc nie trzeba ich wypuszczać na
    wolność, bo przecież mogą sobie tam pospacerować."

    Gdybym ich zapytał, gdzie indziej by chcieli pójść, to każdy miałby 1000 pomysłów. A
    jak Ciebie zapytałem co chciałbyś zrobić z kodem źródłowym Wolframa, to nie miałeś i
    nadal nie masz odpowiedzi.

    > A mówiąc konkretniej, te mechanizmy, które nie wymagają udostępniania kodu, nie
    wymagają udostępniania kodu.

    A które wymagają? Ciągle czekam na pomysł wykorzystania kodu. Wszystkie, które do tej
    pory podałeś, nie wymagają.
    Co może też świadczyć o tym, że Twoja potrzeba dostępu do kodu jest bardziej
    psychologiczna, niż techniczna. W sensie - *wydaje* Ci się, że potrzebujesz tego
    dostępu. I to jest OK, ale bądźmy racjonalni.

    żeby móc odpalić. Niektóre dema działają w przeglądarce, a inne nie (te, które
    działają, robią to "raczej tak sobie")

    > Ale dlaczego to ma mieć znaczenie?

    W sumie fakt. Natomiast warte zastanowienia jest to, czemu ten player na 1GB. Otóż
    player musi umieć wykonać kod tego projektu, którzy ma odtworzyć - a może tam być
    dowolna funkcja Wolfama. Czyli player to w rzeczywistości Mathematica, tylko z
    ograniczonym UI.
    Zainstaluj to raz, najlepiej normalną wersję.

    > No nie wiem.
    > Na przykład, jak chcę zobaczyć, jak działa odkurzacz, to biorę śrubokręt, rozkręcam
    i patrzę sobie, jak działa odkurzacz.

    Niestety zły przykład. Właściwie to się podkładasz w tej dyskusji.
    Rozkręcanie odkurzacza śrubokrętem to jest zwykły reverse-engineering. Możesz to
    zrobić z dowolnym programem, do tego znowu (!) nie jest potrzebny jego kod źródłowy.
    Analogią kodu źródłowego w odkurzaczu są rysunki techniczne (czy jakieś wizualizacje
    CAD, itd.). Czyli artefakty inżynierskie, tworzone na poziomie abstrakcji właściwym
    dla dziedziny tego produktu. Czasem jest to rysunek mechaniczny, czasem technika
    złożenia, czasem schemat elektryczny, czasem kod programu, itd.

    I tych artefaktów inżynierskich *nie masz*. Producent je ma. Skąd więc obsesja na
    punkcie kodu źródłowego, skoro nie masz rysunków technicznych odkurzacza?

    BTW - współczesny odkurzacz to komputer z jakimiś nieistotnymi dodatkami typu pompka,
    kółka, rurki jakieś, itp. A w tym komputerze jest kod, którego... nie masz. Czyli
    naprawdę zły przykład.

    > Zeszyty Mathematiki mają potencjał do tego, żeby stanowić medium komunikacji.

    Tak. Mam to na uwadze.

    > Naprawdę bym chciał, żeby tak było.

    To zainstaluj.
    BTW - na najnowszej wersji RaspberryPi (4) ma być Mathematika 12. I sądząc po
    parametrach samego komputera, ten zestaw to już nie są żarty. Wolfram Cloud też
    fajny, nawet na telefonie w tramwaju można się pobawić.