  • Data: 2019-06-29 15:28:34
    Temat: Re: O Mathematice
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > A jest jakaś "stronka" gdzie byłoby porównanie
    > Clojure, Haskella, Wolframa

    Nie spotkałem. I nie wiem, czy taka tabelka miałaby sens. Wolfram to nie tylko język.
    Właściwie językiem to się stało dopiero niedawno a to, co powstało przez ostatnie 30
    lat to cały stos rozwiązań, od języka skryptowego po chmurę i dostęp do gotowych
    danych. Nie da się tego opisać jedną tabelką z plusami i minusami ani nie da się też
    prowadzić dyskusji na ten temat na zasadzie "Haskell ma leniwe sekwencje. Wolfram ma?
    Nie ma? No co za syf, normalnie nie da się w tym pisać", itp.

    Ale może to rzuci więcej światła:

    http://www.wolfram.com/developer/why-develop/

    Z punktu widzenia Wolframa jego głównym konkurentem jest Python. Ale nie dlatego, że
    Python jest najlepszy, tylko dlatego, że jest najpowszechniejszy i statystycznie z
    tej puli najlepiej jest wyciągać potencjalnych nowych użytkowników. Wokół Pythona
    jest też najwięcej gotowych frameworków do czegokolwiek, więc to właśnie tym
    frameworkom można przeciwstawić różne gotowe Wolframowe rozwiązania.
    Z tej perspektywy Clojure albo Haskell w ogóle nie są dla Wolframa żadną konkurencją,
    chyba że ktoś chce się ograniczyć wyłącznie do samego rdzenia języka, gramatyki,
    typów, itd. Wtedy tabelka z plusami i minusami miałaby sens. Ale czy takie dobrowolne
    ograniczenie swojego horyzontu ma sens, to już inny temat. Trochę jak rozważania, czy
    ładniejsze brzmienie ma klakson w samochodzie, czy dzwonek w rowerze. Może nawet jest
    gdzieś tabelka z plusami i minusami na ten temat. ;-)

    > platform [{WIN, LIN, MOS}/{x86, 32bit, 64bit}, {PC2003-WM2006, iOS,
    > Android}/{ARM}]*

    Na pecety (w tym RaspberryPi) jest kompletny produkt, na telefony jest apka do pracy
    w chmurze. Wygląda to tak, że na telefonie widać notebook (i dowolne inne zasoby),
    który jest przeliczany gdzie indziej:

    http://www.wolfram.com/cloud-app/

    Nawet fajnie to działa, ale ponieważ serwery są w US, to jednak opóźnienia psują
    zabawę przy interaktywnych programach.