eGospodarka.plGrupypl.sci.inzynieriaOgrzewanie dużej ilośvi wody - prędkość przepływu przez wymiennik › Re: Ogrzewanie dużej ilośvi wody - prędkość przepływu przez wymiennik
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Sun, 1 Mar 2015 10:49:42 -0800 (PST)
    Subject: Re: Ogrzewanie dużej ilośvi wody - prędkość przepływu przez wymiennik
    From: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu niedziela, 1 marca 2015 19:17:45 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > Jest zbiornik z ok 3000 litrów wody, która jest ogrzewana z pewnego
    > wymIennika ciepła. Jest pompa wymuszającą obieg tej wody, nazwijmy go
    > wtórnym. Po stronie pierwotnej jest źródło ciepła, które ma ogrzać
    > tą wodę. Zależy mi na tym aby woda odebrała jak najwięcej ciepła.
    > Oczywiście zależy to od wielu czynników ale chciałbym zapytać o jeden
    > - o prędkość pompy (przepływu wody przez wymiennik).
    > Jak przepływ jest wolny to temperatura wylotowa z wymiennika jest
    > wysoka ale mniej wody (objętościowo) się ogrzewa, jak przepływ jest
> [...]

    Jeśli pompę włączysz na maksa, to owszem, woda wylatuje słabo ogrzana, ale tej wody
    wylatuje więcej. Jeśli patrzysz tylko na temperaturę wody raz przepędzonej przez
    wymiennik, to intuicja Cię zawodzi. Moc wymiennika jest funkcją różnicy temperatur:
    im większa różnica temperatur między pierwotnym a wtórnym obiegiem, tym więcej mocy z
    tego wymiennika wyciągasz. Niestety, płacisz za to prądem który ta pompa pobiera.
    Jeśli chcesz zbiornik ogrzać jak najszybciej, to włączaj pompę na maksa. Trzeba by
    porachować (albo zmierzyć doświadczalnie) przy którym biegu przyspieszanie pompy
    przestaje mieć sens, bo w którymś momencie dojdziesz do tego że dwukrotnie większe
    zużycie prądu przez pompę da na przykład 5% szybsze ogrzanie zbiornika.