    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: PAL vs GAL
    Date: Mon, 16 Mar 2020 13:26:18 +0100

    W dniu 2020-03-16 o 09:30, Atlantis pisze:
    > Ostatnio zainteresowałem się trochę kwestią tych starych układów
    > logicznych. Znalazłem w sieci tutorial, a na githubie narzędzie do
    > "kompilowania" wsadów (galasm). Okazuje się też, że już posiadany przeze
    > mnie MiniProg obsługuj te układy. Wydają się więc być one całkiem niezłą
    > alternatywą dla TTL-i, jeśli chodzi o budowanie np. dekoderów pamięci,
    > albo innej elektroniki "wspomagającej" w układach mikroprocesorowych.

    Obecnie chyba już nikt nie używa TTLi, a chyba nie ma GALi biorących
    mało prądu, więc są mało konkurencyjne.
    Nasz pierwszy klucz (okolice 1992) do zabezpieczenia oprogramowania
    (HAK1) bazował na GALu. Była to przejściówka Centronix.
    Projekt kolejnych kluczy zrobiłem przez losowe (z pewnymi założeniami co
    do ilości i wzajemnych wykluczeń) ustalanie punktów przepaleń i
    przepuszczenie wyniku przez symulator i odrzucanie wariantów nie
    spełniających jakichś przyjętych kryteriów (np. tendencja do
    zatrzaskiwania się w jednym stanie). Pamiętam, że zapuściłem program i
    poszedłem na miasto do księgarni. Jak wróciłem to jeszcze pracował. Po
    kilku godzinach miałem wylosowane 20 kluczy. Kolejni klienci dostawali
    kolejne klucze.

    > Chciałem tylko upewnić się co do jednego: jaka jest różnica pomiędzy PAL
    > i GAL? Czy jedyną różnicą faktycznie jest to, że PAL-e programuje się
    > jeden raz, a GAL-e można kasować i programować odwrotnie?

    Też mi się tak wydaje, ale pewności nie mam.
    Z prac przy naszym programatorze Picco-GAL pamiętam, że były elementy,
    które nazywały się PALCE i były reprogramowalne.
    P.G.