  • 21. Data: 2017-03-17 00:49:13
    Temat: Re: Postęp techniczny w podeszłym wieku
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    Dodam jeszcze trzy grosze, bo to dość ciekawy temat jest - zwłaszcza
    dla nas, osób w wieku około 50 lat. Dlaczego ?

    Ano - bo myśmy są przełomowym pokoleniem :)
    Pokolenia przed nami zasadniczo nie miały do czynienia z komputerami w
    "młodszych latach", czyli wtedy kiedy się przyswaja "systemy myślowe".

    Z tego wynika taki problem ludzi znacznie starszych od nas - czyli np.
    mojej mamy, koło 70-tki, że oni w jakiś sposób "nie mogą uchwycić"
    sposobu myślenia, który jest niezbędny dla obsługi tego typu technologii.

    Czyli na przykład - moja mama potrafi korzystać z internetu, wejdzie
    sobie na fejsbuka, coś tam prostego porobi. Ale - kiedy trzeba zrobić
    coś co wykracza poza "pamięciowe" czynności - wtedy dupa blada.
    Wtedy się gubi jak andzia w ... zapomniałem w czym się gubi andzia :)

    Ciężko jest jej zrozumieć jaka jest różnica pomiędzy przeglądarką, a
    "contentem internetowym". Ma też problem z czynnościami, które wymagają
    "rozumienia idei komputera", a nie pamiętania, co i gdzie kliknąć.
    Niby jak tłumaczę - to rozumie. Ale zastosować to w praktyce - marnie.

    To moim zdaniem jest ograniczenie tak trudne do przeskoczenia, bo nie
    mieli możliwości nauczenia się w młodości tego sposobu myślenia właśnie.
    Nie wykształciło im się to po prostu.

    Bo przecież komputery to pierwsze urządzenia, które praktycznie nie
    działają na zasadzie "gałka lewa robi to gałka prawa tamto".
    Trzeba rozumieć "koncept" stojący za maszyną - bo to on jest drogą do
    realizowania działań. Niezależnie czy w jednym komputerze jest system
    taki a w innym siaki.

    Z kolei pokolenia młodsze urodziły się w świecie, gdzie to jest już
    zwykłe narzędzie. Oczywiste, powszechne. Którego używa się "jak jest",
    bez nadmiernego wchodzenia w to "jak to działa", na zasadzie pewnego
    nawet odruchu.

    My zaś wychowywaliśmy się w świecie "jeszcze normalnym". Bez myślącego
    za nas urządzenia, które nam znajdzie, podsunie i poprowadzi.
    To na pewno miało wpływ na to, jak myślimy.

    Szczęśliwie - podczas upowszechniania się komputerów byliśmy na tyle
    młodzi, żeby ten "softwareowocentryczny" sposób rozumowania przyswoić.

    Czyli - podsumowując - mamy to co najlepsze z obu światów :)

    I zadaję sobie pytanie - czy młodzi, żyjący w świecie bez zagrożeń,
    dostatnim, z myślącymi za nich pudełeczkami - nie zostali przez to na
    tyle zdegradowani intelektualnie, że teraz jak w masło wchodzi w nich
    populizm, socjalizm i inne - wydawałoby się dostatecznie skompromitowane
    w XX wieku atrakcje ?

    Pamiętacie, kiedy w latach 90-tych w Polsce pojawiła się satelitarna TV,
    zagraniczne kanały.
    Pamiętacie, czym było MTV ?

    Kiedy to się stało - i jak - że dziś MTV to ściek dla debili.
    W TV mamy programy "warsaw shore" i inne kretynizmy.

    Jak to się stało, że w telewizorze miliony ludzi oglądają faceta, który
    telepie się w zawieszonym na gumach toy-toy, przewracając się w gównie ?
    (tak , widziałem takie coś niestety...).

    Jak na Boga do tego doszło ? Zamiast społeczeństw rozwijających się
    duchowo i intelektualnie - o czym marzyliśmy w XX wieku, że "hoho, co to
    będzie w roku 2xxx !" - mamy społeczeństwa leniwe, roszczeniowe i chyba
    coraz głupsze.

    Iluminaci ? Kosmici ? Czy zwykła tendencja do idiocenia gatunku w
    nadmiernym dobrobycie ?

  • 22. Data: 2017-03-17 01:00:27
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2017-03-16 o 22:48, re pisze:

    > Technikalia może mnie nie przerastają ale swoboda z ich korzystania jest
    > u mnie znacznie znacznie słabsza niż u "następnego pokolenia". Oglądamy
    > film i jest wątpliwość w jakim filmie grał któryś z aktorów. Zanim się
    > ruszę do swojego peceta w "gabinecie" to syn już sprawdzi na komórce.

    Tez mam 50+ ale smarkofonem posluguje sie w miare sprawnie
    - zwłaszcza jak mi się nie chce dupska ruszyć
    żeby na chwile włączać kompa w "gabinecie" gdy fon leży na stole ;)

    Pozdro

  • 23. Data: 2017-03-17 06:56:16
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Mar 2017 15:53:27 +0100, Marek <f...@f...com> wrote:
    > Postęp techniczny był tak szybki, że młodzi (żeby nie powiedzieć
    > dzieci) lepiej nadążali z przyswajaniem technikaliów.

    Mit. Legenda miejska. Powstała w środowisku mamusiek i tatusiów
    zafascynowanych swoim potomstwem.

  • 24. Data: 2017-03-17 07:13:57
    Od: slawek <f...@f...com>

    On Thu, 16 Mar 2017 21:15:00 +0100, Paweł Pawłowicz
    > Co gorsza, oni zupełnie nie potrafią [...]

    Potrafią. Ale tylko niektórzy. Może 1 na 20.

    Dawniej było podobnie. Jednak była większa selekcja już na początku
    np. studiów. Teraz na studia trafia 60% populacji.

    > Czekają tylko na podanie [...]

    Nie są głupi. Manipulują. Osiągają cel bez zbędnego, ich zdaniem,
    wysiłku.

  • 25. Data: 2017-03-17 07:39:14
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-03-16 o 23:36, Marek pisze:

    > Mógłbyś podkręcić jasność pytania?

    Zauważyłem że prawie w każdym wątku przewija się użytkownik
    "niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU" rzucający jakimiś hasłami
    rodem z podręcznika młodego propagandzisty, które nic nie wnoszą do
    treści wątku co najwyżej swoim agresywnym tonem próbują sprowokować
    innych do pyskówki na grupie. (na szczęście bez skutku).
    Wniosek może być tylko jeden, albo ktoś to robi bo czuje nieodpartą
    potrzebę, albo mu za to płacą. Może to jakaś forma nakręcania statystyk
    różnych haseł w google na zlecenie :)

  • 26. Data: 2017-03-17 07:43:46
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2017-03-16 o 15:53, Marek pisze:
> [...]
    > technikaliów. Większość z Was ma wykształcenie techniczne lub chociaż
    > intuicję techniczną (może nawet oba). Kilkadziesiąt lat temu zapewne
    > byliście właśnie tymi młodziencami (lub pannami), na których z podziwem
    > patrzyli ci starsi, co nie nadążali.
    > A jak to b jest teraz, czy nadal nadążacie w starciu z młodszymi? Czy
    > już zdarza się, że łapiecie się na tym, że współczesne technikalia
    > zaczynają Was przerastać i teraz sami patrzycie z podziwem na młodszych?
    > A może nic się nie zmieniło, postępu takiego już nie ma i wcale pola

    Ja tam widzę różnicę jak mi element smd 0805 (mniejszych staram się nie
    uzywać) spadnie gdzieś na podłogę. Albo jak lutuję jakiś układ z rastrem
    nóżek 0.5mm.

  • 27. Data: 2017-03-17 08:08:41
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-16 o 17:34, niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU pisze:

    > model optymalny wyeliminował coś takiego jak książki i zastąpił je czymś
    > takim co nazywa się chyba fachowo "prezentacja"...

    Kilka razy potrzebne mi informacje byłem w stanie znaleźć wyłącznie w
    formie takiej prezentacji na youtube. Trwała ze 20 minut i przekazała
    tyle wiedzy, ile byłbym w stanie zmieścić w jednym 10-linijkowym
    akapicie tekstu. Wniosek jest taki, że chyba ludzie mają za dużo czasu,
    ponieważ napisanie takiego akapitu zajmuje 5 minut, jego odczytanie
    minutę, a w przypadku filmu zarówno twórca jak i widz poświęcają na to
    czas znacznie większy.

    L.

  • 28. Data: 2017-03-17 08:10:50
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-03-16 o 23:46, Marek pisze:
    > wyrasta nam
    >
    > Ciekawa puenta, trudno się nie zgodzić.

    Taki trend
    Użytkownik ma mieć tylko guzik i wyświetlacz, a reszta inteligencji jest
    w chmurze, którą to chmurę może sobie wynająć, korzystać za darmo ale z
    reklamami, lub co gorsza ktoś może kazać włączyć to do abonamentu
    obowiązkowego. To się bardziej opłaca twórcom i dystrybutorom wszelkich
    usług w końcu na tym polega sukces google

  • 29. Data: 2017-03-17 08:13:52
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-16 o 22:48, re pisze:

    > moja komórka leży przede mną. Pytam kiedy kończy zajęcia to sprawdza
    > sobie na komórce plan zajęć i sprawdza na jakdojadę kiedy przyjedzie
    > autobusem na przystanek. rwa to błyskawicznie.

    Jeśli nagle zabraknie internetu, albo zepsuje się telefon, czy będzie
    umiał pójść na zajęcia i wrócić do domu? To pytanie żartobliwie
    retoryczne, ale mam wrażenie, że wielu nie będzie umiało.

    L.

  • 30. Data: 2017-03-17 08:21:57
    Od: Luke <l...@l...net>

    W dniu 2017-03-17 o 00:49, sundayman pisze:

    > Bo przecież komputery to pierwsze urządzenia, które praktycznie nie
    > działają na zasadzie "gałka lewa robi to gałka prawa tamto".

    Uczenie przeze mnie 60-latków obsługi komputera w pracy (w minimalnym
    potrzebnym do tego stopniu, była taka konieczność) wymagało w dużej
    mierze na ciągłym zwracaniu uwagi, że trzeba patrzeć na ekran, a nie
    naciskać kolejne klawisze, patrząc na klawiaturę (to był jeszcze DOS ze
    skrótami, tryb tekstowy).

    > Iluminaci ? Kosmici ? Czy zwykła tendencja do idiocenia gatunku w
    > nadmiernym dobrobycie ?

    Wydaje mi się, że zwykła ludzka cecha, która napotykając na podatny
    grunt dobrze się rozwija. Czyli najbliżej tego ostatniego.

    I jeśli dołożymy do tego żenujący poziom programów nauczania (w zasadzie
    to, co obecnie dzieci mają w szkole podstawowej, w starych dobrych
    czasach nauczył je średnio inteligentny rodzic na spacerze), mamy to, co
    mamy.

    L.