  • 41. Data: 2023-10-31 13:14:09
    Temat: Re: Print serwer problemy
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 31 Oct 2023 04:43:31 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > A jaki jest tego sens biznesowy? Jest popyt na tego typu podejście, że
    > klient traci sporo elastyczności, ale za to ktoś za niego wszystko
    > ogarnia na poziomie, na który mogłoby go nie stać? Czy to po prostu
    > przymuszanie do uzycia już istniejącej infrastruktury, bo zarządca
    > nieruchomoscią wybrał sobie taki model (dodatkowy profit), a
    > nieruchomość na tyle prestizowa, że i tak ma najemców?

    Różnie.
    Mam u siebie w firmie np. klaser serwerowy i pół szafy urządzeń SAN.
    Na tym stoją wirtualki dla różnych klientów.
    Wirtualki różne: począwszy od serwerów FTP czy WWW, przez stacje Windows i
    WinSrv, serwery antyspamowe i antywirusowe, aż do maszyn z Exchange czy
    Zimbrą.

    Część ruchu idzie przez FortiGate, część przez unifi.
    Jeden klient utrzymuje tylko domenę i ma kilka maili, inny do tego ma www,
    są tacy, co mają wirtualny WinSrv i pracują na RDP (np. Comarch Optima czy
    Enova), a jeszcze inni mają fafnaście wirtualnych serwerów do różnych
    zadań.

    Aktualnie, nawet jak firma kupuje dla siebie serwer, to najczęściej stawia
    się na nim co najmniej fizyczny WinSrv jako host i na nim Vmware z
    wirtualnym WinSrv. Na hoście siedzi SQL i ewentualnie SMB, a wirtualka robi
    za RDP z aplikacjami. Paradoksalnie zwiększa to wydajność, niż gdyby
    wszystko (SQL+RDP) stało na jednej instalacji. Zwiększa też bezpieczeństwo.
    Oczywiście nie dotyczy to Windows Essentials.

    > To juz praktycznie standard od pewnego czasu. Kiedyś np. zarządzalne
    > switche to było sporo kasy, teraz różnica często do przełknięcia. Sam
    > mam chałupe posegmentowaną róznymi vlanami w zalezności czy dostęp jest
    > uzyskany po "enterprise" czy standardowym wpa2.

    Przydaje się.
    Czasem choćby i dla gości.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 42. Data: 2023-10-31 18:16:47
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/10/2023 03:51, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Chcesz sto lat ;) wytrwać bez jakiegokolwiek restartu routerka?

    Routerki do zmiany haseł nie wymagają restartu, tylko kilkunastu minut
    na konfigurację w te i wewte przy działajacej na nich sieci i masie
    urządzeń doń wpiętych.

    To jedna z tych rad których nie da się użyć, choć jesli zależało by od
    tego stworzenie koalicji Konfy z PiSem i Lewicą, to byłbym pierwszy do
    rekonfiguracji.

  • 43. Data: 2023-10-31 20:18:00
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 paź 2023 o 18:16, heby pisze:

    > Routerki do zmiany haseł nie wymagają restartu,

    Nie wymagają.

    > tylko kilkunastu minut na konfigurację

    W kilkanaście (niecały kwadrans) minut przed laty:
    - kąpałem się pod prysznicem
    - szedłem do sklepu
    - kupowałem to i owo
    - wracałem ze sklepu
    Łącznie niespełna kwadrans.

    53.113378571144445, 23.144071194157544
    53.114090603338370, 23.146837504383686
    Ale wtedy można było iść na skróty, bo
    (dziś dwujezdniowa) droga była wąska...

    Zdjęcie hasła w APku i przywrócenie tyle nie trwa!
    Zdjęcie hasła w PeCecie też tyle nie trwa.
    (przywrócenie nie jest tu liczone)
    Instalacja drukarki i ustawienie jej hasła z PeCeta też tyle nie trwa.
    Wszystkie te czynności nie trwają tak długo!!!

    Ale (o czym już napisałem) ustawiłem to hasło przyciskami drukarki.
    Do drukarki można też dostać się via USB. (awaryjnie)

    U mnie ten restart zajął więcej niż minutę.
    (mniej niż instalacja drukarki i wpisanie znanego hasła)

    Samo wymyślenie hasła może trochę trwać. :)
    Nie może być zbyt łatwe (alamaasa) ale nie może być zbyt trudne...
    (skoro warto je zapisać tylko ;) w swej białkowej pamięci, APku
    i podczepionych urządzeniach...)
    Ma szczęście może być bardzo długie. :)

    > w te i wewte przy działajacej na nich sieci i masie urządzeń doń
    wpiętych.

    Liczba urządzeń nie jest istotna.

    > To jedna z tych rad których nie da się użyć, choć jesli zależało by
    od tego stworzenie koalicji Konfy z PiSem i Lewicą, to byłbym pierwszy
    do rekonfiguracji.

    Nie brałem udziału w wyborach.
    (nie glosowałem, nie namawiałem, nie agitowałem itd...)

    -=-

    Jak już napisałem -- u mnie zdjęcie hasła 2.4GHz nie wpływa na 5GHz.
    Niektóre APki mają (o czym mowa nawet w tym wątku) wirtualne podsieci...

    Natomiast od czasu do czasu trzeba APek zrestartować -- cały APek.

    -=-

    Mój dostawca dostępu nocami nadaje morsem ;) -- łączność jest
    periodycznie zrywana... Zabezpieczyłeś się przed zanikiem
    dostępu do netu? Szybko w razie czego przerzucisz się na
    zapasowe łącze?... Takoż z zanikiem zasilania -- masz
    UPSy i UBSy? -- zapewne tak, bo wchodzą w standardowe
    wyposażenie takich domów...

    Smartfon czasami naraz pokazuje WiFi i LTE -- diabli wiedzą,
    jak to rozwiązuje... (oszczędnie czy niekoniecznie)

    Ogólnie znane mi urządzenia radzą sobie w awaryjnych sytuacjach.
    Brak GNSS czy netu bądź zasilania nie powoduje katastrofy. :) Są
    gotowe alternatywne metody...

    -=-

    Czas stracony przeze mnie na ten wątek przekracza *łączny*
    czas stracony na szarpanie się z mą drukarką... Ale drukarka
    dała też zyski. :)

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 44. Data: 2023-10-31 20:21:42
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 paź 2023 o 20:18, Eneuel Leszek Ciszewski dopisuje:

    > Zdjęcie hasła w PeCecie też tyle nie trwa.
    > (przywrócenie nie jest tu liczone)

    PeCet można awaryjnie podpiąć do APka ethernetem, więc
    i zdjęcie hasła można pominąć.

    > Ale drukarka
    > dała też zyski. :)

    W tym wątku jest jedynie mielenie wody młynkiem do kawy...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 45. Data: 2023-10-31 23:49:43
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 paź 2023 o 20:18, Eneuel Leszek Ciszewski pisze do heby:

    E> U mnie ten restart zajął więcej niż minutę.
    E> (mniej niż instalacja drukarki i wpisanie znanego hasła)

    Wpisanie z klawiatury PeCeta.
    Jak wspominałem -- hasło wpisałem z drukarki.

    h> w te i wewte przy działajacej na nich sieci i masie
    h> urządzeń doń wpiętych.

    E> Liczba urządzeń nie jest istotna.

    Tam nie jest istotna, ale z ciekawości -- jak wpisałeś hasła tej
    masie urządzeń? Podpinałeś klawiaturę PeCeta do pieca czy lodówki? ;)

    Miałem przez chwilę (miesiąc?) pralkę Candy łączoną (i obsługiwaną)
    via internet (także spoza domowej podsieci -- przykładowo via LTE)
    i już nie pamiętam, jak wpisałem hasło, ale nie zapamiętałem trudności.

    h: Mam w domu 4 routery bezprzewodowe obecnie, do których podpiętych
    h: jest kilkadziesiat urządzeń (głównie smarthome). Wyłaczenie "na
    h: chwilę" niewątpliwie jest operacją logistyczną podobną do katastrofy.

    Drukarkę trudno podłączyć, bo ma mało przycisków, ale tę masę jakoś
    podłączyłeś? Świetlówkę czy karnisze podpinałeś do klawiatury? ;)

    Wszystkich smartnych urządzeń byś chyba nie odciął zmianą hasła
    w jednym routerku... Rzecz jasna to (ten, do którego podłączałbyś
    drukarkę) mógł być routerek, do którego były podłączone pozostałe
    routerki via WiFi...

    -=-
    Wspomniany przeze mnie w innym poście tego wątku regulator temperatury
    ma aż ;) dwa przyciski do ustawiania temperaturowych progów (wŁączania
    i wYŁączania zasilania) a jednak i łatwo ustawić te progi, i łatwo
    odczytać ustawienia, choć normalnie (nie podczas ustawiania) wyświetlana
    jest mierzona temperatura... (podstawa do włączania i wyłączania grzałki)

    Łatwo ustawić i odczytać te progi bez instrukcji.
    (która zawsze gdzieś zginie)

    Trochę trudniej bez instrukcji bawić się wspomnianym mierniczkiem,
    ale aż tak pracowity nie jestem, by szukać instrukcji...

    -=-

    > Czas stracony przeze mnie na ten wątek przekracza *łączny*
    > czas stracony na szarpanie się z mą drukarką... Ale drukarka
    > dała też zyski. :)

    Zdecydowanie przekracza!!!

    - ustawienie hasła w drukarce
    - instalacja starego softu do dwóch laptopów i smartfonu
    - wywalenie nieużytecznej masy tego softu
    (właśnie wtedy drukarka przestała być widoczna, choć nadal
    zachowywała się poprawnie, jeśli nie liczyć tej rzekomej
    niewidoczności via WiFi; rzecz jasna w APku była widoczna,
    więc wiedziałem, jak do niej zajrzeć z PeCeta)
    - lanie czarnego tuszu i kolorowego atramentu
    - instalowanie nowych sterowników i użytecznego softu
    - ponowne ustawienie hasła w drukarce (wiele wówczas zmieniłem
    w ustawkach drukarki i APka, dlatego hasło podałem ponownie;
    w APku zmieniłem to i owo, bo postawiłem po drodze (od Dunaja
    do mnie) ,,bezpiecznik'' -- stary APek TPlinka, zadaniem
    którego była (i jest) ochrona nowej Tendy przed szaleństwami Dunaja...)
    - szarpanie się (próbowałem wielu dróg ominięcia problemu)
    z softem, którego nie mogłem zainstalować z uwagi na
    nieufność (aż sięgnąłem po nowy soft)
    - podczepienie zasilania 230V (gniazdka nie miałem w pobliżu)

    Te wszystkie czynności łącznie wzięte trwały zdecydowanie krócej
    niż mój udział w tym wątku... Tyle tylko, że z drukarki mam jakiś
    pożytek...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 46. Data: 2023-11-01 01:46:37
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 31 paź 2023 o 23:49, Eneuel Leszek Ciszewski pisze do heby:

    > Tam nie jest istotna, ale z ciekawości -- jak wpisałeś hasła tej
    > masie urządzeń? Podpinałeś klawiaturę PeCeta do pieca czy lodówki? ;)

    Tenda ma zarówno WPS jak i sieć gościa. Tedy być może można skorzystać
    z WPS (nigdy z tego nie korzystałem) lub posiłkować się siecią gościa,
    niezależnie hasłowaną i nazywaną -- pod tą siecią obaczyć drukarkę, by
    ją: obaczyć w sieci; zainstalować pod Win; ustawić SSID sieci i hasło,
    by obaczyć drukarkę wpiętą w docelową sieć, w której jest wiadoma masa
    smarthomów, których odłączenie od internetu choćby na minutę spowoduje
    katastrofalne skutki logistycznej natury...

    Nudne te rozważania...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    -bf- `- \`_`"'-.o'\:/.d`|'.p \; https://www.eneuel.ct8.pl \|/..s

  • 47. Data: 2023-11-01 15:17:35
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/10/2023 23:49, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
    > Tam nie jest istotna, ale z ciekawości -- jak wpisałeś hasła tej
    > masie urządzeń? Podpinałeś klawiaturę PeCeta do pieca czy lodówki? ;)

    Bardzi różnie. Od WPS, przez ESPHome, po zahardkodowanie do firmware na
    etapie programowania.

    > Drukarkę trudno podłączyć, bo ma mało przycisków, ale tę masę jakoś
    > podłączyłeś? Świetlówkę czy karnisze podpinałeś do klawiatury? ;)

    Nie, masz ograniczoną wyobraźnię, jak to można zrobić.

    > Wszystkich smartnych urządzeń byś chyba nie odciął zmianą hasła
    > w jednym routerku...

    Owszem. Odciąłbym.

    > Rzecz jasna to (ten, do którego podłączałbyś
    > drukarkę) mógł być routerek, do którego były podłączone pozostałe
    > routerki via WiFi...

    Zaczynasz wymyślać piętrowe debilizmy tylko po to aby usprawiedliwić
    kompletnie iditycznie skonstruowane firmware w drukarkach wifi.

    Te drukarki nie były by złe, problem w tym, że w działach embedded
    siedzą 60-letni imbecyle, piszące soft do tych drukarek za pomocą BCPLa.
    Więc to nie jest problem z *technologią* tylko z *implementacją*, która
    jest poniżającej, dla ludzkości, jakości..

  • 48. Data: 2023-11-01 16:06:54
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 1 lis 2023 o 15:17, heby pisze:

    > Nie, masz ograniczoną wyobraźnię, jak to można zrobić.

    Być może mam ograniczoną wyobraźnię, ale to nie ja mam problem
    z drukarką WiFi. (ogólnie nie mam/miewam problemów z podłączaniem
    urządzeń czy komponentów do PeCeta itp...)

    Pokazałem wiele (choćby: WPS; 2.4GH/5GHz; sieć gościa; chwilowo USB;
    wprowadzenie hasła z drukarki...) rozwiązań podczepienia drukarki bez
    odłączania innych urządzeń...

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 49. Data: 2023-11-01 20:37:58
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 1 lis 2023 o 16:06, Eneuel Leszek Ciszewski dopowiada:

    > Pokazałem wiele (choćby: WPS; 2.4GH/5GHz; sieć gościa; chwilowo USB;
    > wprowadzenie hasła z drukarki...) rozwiązań podczepienia drukarki bez
    > odłączania innych urządzeń...

    Być może dałoby się połączyć ad hoc i skonfigurować
    pod APka, wstawiając hasło...

    -=-

    BTW -- choć nie musiałem, klawiszami drukarki wstukiwałem i adres
    (akurat mój, przykładowo teraz jest 6.6.6.6, ale wcześniej był
    nieco inny -- 6.6.1.?) i maskę, i nazwę sieci...

    Później to wszystko przerabiałem spod PeCeta (choć niby drukarki
    nie było widać -- trochę jak we mgle) a ostatecznie zapewne
    stanęło na DHCP...

    Spod smartfonu też to i owo przerabiałem z ustawkami.

    To nie ja mam problemy -- lecz ktoś inny. :)

    -=-

    Najwięcej czasu drukarka WiFi zabrała tym wątkiem. :)

    -=-

    Pralka Candy też była podłączona do zahasłowanego APka -- nie
    zapamiętałem trudności. Tutaj musiałem dać adres zaczynający
    się od 192. -- bo tak zażyczyła sobie Tenda...

    Przed nastu laty dawałem ciasne maski -- później mi przeszło
    i daję na końcu zero. (choć nadal daję ograniczenia w serwerze DHCP)

    BTW -- czym są maski powiedział mi człowiek ze 30 lat temu.
    Użył do tego dosłownie kilku słów. :)

    -=-

    https://youtu.be/GXAEIPoxNew?t=246

    --
    `_._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    (,-.`._,'( |\`-/| '.'O`-,` .,; o.' eneuel#eneuel.ct8.pl '.O_'

  • 50. Data: 2023-11-02 12:52:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 1 Nov 2023 20:37:58 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):

> [...]
    > (akurat mój, przykładowo teraz jest 6.6.6.6, ale wcześniej był
    > nieco inny -- 6.6.1.?) i maskę, i nazwę sieci...

    Nie pomyliłeś się?
    Nie miało być: 10.6.6.6?
    Przecież 6.x to adres publiczny.

    > (...)
    >
    > Pralka Candy też była podłączona do zahasłowanego APka -- nie
    > zapamiętałem trudności. Tutaj musiałem dać adres zaczynający
    > się od 192. -- bo tak zażyczyła sobie Tenda...

    A który to model ma zafiksowany adres?
    U klientów stoją różne Tendy ustawione także na 172.x.x.x

    > Przed nastu laty dawałem ciasne maski -- później mi przeszło
    > i daję na końcu zero. (choć nadal daję ograniczenia w serwerze DHCP)

    Czy wiesz, do czego służy maska?
    U siebie w domu możesz używać /28 jak masz kilka urządzeń, jak i /8 jeśli
    masz tych urządzeń znacznie znacznie więcej.
    Standardowo używa się /24

    --
    Pozdrawiam.

    Adam