  • 51. Data: 2017-05-31 16:38:52
    Temat: Re: Problem powszechnego stosowania PWM przy wrzecionach CNC
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    W dniu 31.05.2017 o 11:49, Adam Wysocki pisze:

    > Juz doczytalem, i PDF-a i http://ep.com.pl/files/6532.pdf.

    Sądząc z tego, co piszesz, nie doczytałeś.

    > Dobrze mi sie wydaje, ze to po prostu kontroler PWM, a kontrola napiecia
    > drenu (majac rezystor miedzy zrodlem a masa) jest tylko w celu wykrycia
    > przeciazenia?
    >
    > To znaczy, ze nie ma regulacji obrotow, a jedynie regulacja wypelnienia
    > PWM, tak?

    Oczywiście że jest regulacja.

    > Jaka jest przewaga tego ukladu nad zwyklym generatorem PWM na 555, jesli
    > chodzi o regulacje (pomijajac soft-start, LPF i kontrole przeciazenia)?
    > To, ze zwieksza wypelnienie wraz ze spadkiem Vbat? Czy to naprawde az tyle
    > daje w kwestii utrzymania stalych obrotow?

    Daje bardzo dużo, znowu odsyłam do pdf'a.

    > Czy ten uklad jest bardzo wrazliwy na wartosci elementow? Chcialbym troche
    > je zmienic, Rosc zrobic 43k (wtedy f=21.1kHz), rezystor na CCS 27k
    > (Iccs=102uA), rezystory szeregowe z auto i man zamiast 499R dac 470R. Do
    > tego dzielnik miedzy Aref i ILR 39k + 10k, zeby zabezpieczenie dzialalo
    > przy 10A.

    Trochę tam pozmieniałem...

    > Regulacja w trybie MAN jak rozumiem jest od zera (gdy potencjometr zwiera
    > oba wejscia), zgadza sie?

    Nie próbowałem regulacji od zera. Mam mały silnik, nie ma to sensu.

    > Czy po wykryciu overcurrent i dwoch probach automatycznego uruchomienia
    > silnika trzeba rozlaczyc na chwile MAN z Vbat, zeby sprobowal ruszyc znowu
    > (czyli potrzebuje dodatkowego przycisku "reset")? Tak sie wydaje po
    > lekturze PDF-a, ale wole sie upewnic...

    Nie wiem, po prostu wyciągam wtyczkę z sieci. A z tymi próbami trzeba
    wykazać czujność. Zasilam tym małą piłę tarczową, po zatrzymaniu
    startuje z zaskoczenia ;-)
    Wysłałbym Ci schemat układu, który zrobiłem, ale dałeś durnowatego emaila...

    P.P.

  • 52. Data: 2017-06-01 10:03:00
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    > Sądząc z tego, co piszesz, nie doczytałeś.

    Co pominalem?

    > Oczywiście że jest regulacja.

    I tego wlasnie nie rozumiem - gdzie, jak, skad? Co musi sie zmienic, zeby
    wypelnienie PWM sie zmienilo, oprocz rezystancji miedzy AUTO i MAN? Tylko
    Vbat?

    > Daje bardzo dużo, znowu odsyłam do pdf'a.

    Ok, czyli to tylko regulacja na podstawie Vbat?

    > Nie próbowałem regulacji od zera. Mam mały silnik, nie ma to sensu.

    Mi sie przyda od zera, albo prawie-zera. Silnik maly, ale czasem
    potrzebuje bardzo wolnych obrotow.

    > Nie wiem, po prostu wyciągam wtyczkę z sieci. A z tymi próbami trzeba
    > wykazać czujność. Zasilam tym małą piłę tarczową, po zatrzymaniu
    > startuje z zaskoczenia ;-)

    Ja potrzebuje przelacznika / przycisku - czasem potrzebuje, zeby swiecilo
    podswietlenie plytki (bo to wiertarka stolowa, glownie do PCB ale nie
    tylko), ale wiertarka nie wiercila :)

    > Wysłałbym Ci schemat układu, który zrobiłem, ale dałeś durnowatego emaila...

    We From: jest falszywy, ale w sygnaturce poprawny... przed malpa grp, po
    malpie chmurka.net

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 53. Data: 2017-06-01 10:24:16
    Od: ww <w...@o...pl>

    W dniu 2017-05-24 o 22:37, Marek S pisze:
    > Przy takim podejściu silnik zatrzymuje się od samego patrzenia na niego.
    > Nadrabia się tą utratę podnosząc moc silników do kilowatów.
    >
    > Jakie są Wasze doświadczenia w tej kwestii? Czy jest sens budować
    > cyfrowy stabilizator prędkości obrotowej silnika o mniejszej mocy czy
    > też zastosować standardowe podejście: wrzeciono napędzane kilowatami i
    > falownik do tego?

    Nie wiem czy to całkiem na temat ale jest taki patent:

    http://www.vhipe.com/product-private/SuperPID-Home.h
    tm

  • 54. Data: 2017-06-01 11:30:48
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-05-31 o 16:38, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Sądząc z tego, co piszesz, nie doczytałeś.

    > Oczywiście że jest regulacja.
    Oczywiście że nie ma regulacji obrotów. Adam ma rację. Ten układ to sterownik PWM i
    nie ma
    wbudowanego żadnego regulatora prędkości.

    Poza tym to ten artykuł zawiera błędy merytoryczne, np.

    "Zmiana wartości przepływającego prądu wpływa nie tylko na szybkość obrotów wirnika,
    lecz także
    na moment obrotowy, co w wielu aplikacjach dyskwalifikuje takie rozwiązania."

    Kompletne bzdura. Zmiana prądu powoduje właśnie zmianę momentu. Przy stałym
    strumieniu wzbudzenia
    przebiegi prądu i momentu silnika są identyczne (oczywiście w innej skali). Ta zmiana
    momentu
    przekłada się na prędkość zgodnie z elementarnym równaniem ruchu.

  • 55. Data: 2017-06-01 11:44:19
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-06-01 o 10:03, Adam Wysocki pisze:

    > Co pominalem?

    Wzór na współczynnik wypełnienia, wykres opisujący ten współczynnik,
    problem tolerancji elementów (zastosowano poprniki 1% ze względu na ich
    stabilność, nie ze względu na wymagania układu). W ogóle odnoszę
    wrażenie, że tego po prostu nie przeczytałeś.

> [...]
    zeby
    > wypelnienie PWM sie zmienilo, oprocz rezystancji miedzy AUTO i MAN?

    To wyjaśnili Koledzy w odpowiedzi o starych magnetofonach kasetowych.

    > Ok, czyli to tylko regulacja na podstawie Vbat?

    Nie!

    > Mi sie przyda od zera, albo prawie-zera. Silnik maly, ale czasem
    > potrzebuje bardzo wolnych obrotow.

    Przy mocy rzędu pojedynczych watów niewiele zwalczysz.

    Nie widzę problemu.

    P.P.

  • 56. Data: 2017-06-01 11:48:02
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-06-01 o 11:30, Elektrolot pisze:

> [...]
    > identyczne (oczywiście w innej skali). Ta zmiana momentu przekłada się
    > na prędkość zgodnie z elementarnym równaniem ruchu.

    Przeczytaj pdf'a i notę aplikacyjną TI zamiast wypocin EP.
    Regulacja jest. I bardzo dobrze działa, zrobiłem ten układ ze
    dwadzieścia lat temu, używam do dziś.

    P.P.

  • 57. Data: 2017-06-01 12:12:50
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 11:48, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Przeczytaj pdf'a i notę aplikacyjną TI zamiast wypocin EP.
    > Regulacja jest. I bardzo dobrze działa, zrobiłem ten układ ze dwadzieścia lat temu,
    używam do dziś.

    Przejrzałem pdf TI i ten układ nie ma wbudowanego żadnego regulatora prędkości. Jeśli
    zrobiłeś ten
    układ to podaj wejście do którego podłączyłeś sprzężenie zwrotne od prędkości.

  • 58. Data: 2017-06-01 13:17:20
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Wzór na współczynnik wypełnienia, wykres opisujący ten współczynnik,

    Widzialem - i dlatego wspomnialem o kompensacji Vbat.

    > problem tolerancji elementów (zastosowano poprniki 1% ze względu na ich
    > stabilność, nie ze względu na wymagania układu).

    Tego nie umiem znalezc. Mamy w ogole ten sam datasheet?

    https://source.z2data.com/2016/10/3/6/43/23/193/7172
    55/tpic2101.pdf

    > W ogóle odnoszę wrażenie, że tego po prostu nie przeczytałeś.

    Przeczytalem...

    > To wyjaśnili Koledzy w odpowiedzi o starych magnetofonach kasetowych.

    Koledzy wspominali tylko o SEM wirnika i o wylaczniku odsrodkowym, tu jak
    rozumiem zadnego pomiaru SEM nie ma.

    > Nie!

    Wiec co jeszcze wplywa na wypelnienie, jesli nie sygnal wejsciowy i Vbat?
    Wspomniany w datasheecie wzor wyraznie mowi, ze nic:

    PWMout = ((2.88 + 6.56 * (Vman - Vauto)) / Vbat) * 100%

    Z kolei napiecie z drenu, wchodzac na ILS, sluzy tylko do funkcji "current
    limit"...

    "This condition activates a closed-loop control, causing the INT terminal
    to be pulled low (...) lowering the commanded duty cycle to close the
    loop".

    A pozniej jest opis "current fault operation".

    Rozumiem to tak, ze jak prad wzrosnie powyzej ustawiony (na schemacie
    referencyjnym 14.5A, u mnie bedzie to 10A), to wypelnienie spada, a jak
    mimo tego prad nie spadnie, to calosc sie wylaczy. Ale to sytuacja przy
    pracy pod obciazeniem, a nie regulacja obrotow (np. jalowych).

    > Przy mocy rzędu pojedynczych watów niewiele zwalczysz.

    Wystarczy mi zeby krecil sie stosunkowo powoli, ale utrzymywal te obroty
    niezaleznie od obciazenia (czyli jak go obciaze, to ma sobie zwiekszyc
    wypelnienie, zeby utrzymac ustawione obroty), a nie zatrzymywal sie. To
    chce osiagnac. Czy jest to do osiagniecia na tym ukladzie? Z tego, co
    czytam, chyba nie?

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 59. Data: 2017-06-01 13:44:04
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl> wrote:

    > Przeczytaj pdf'a i notę aplikacyjną TI zamiast wypocin EP.
    > Regulacja jest. I bardzo dobrze działa, zrobiłem ten układ ze
    > dwadzieścia lat temu, używam do dziś.

    Nota aplikacyjna:

    http://www.ti.com/lit/an/slit110/slit110.pdf

    "In many applications, a key design goal is to minimize variations in
    power delivered to a load as the supply voltage varies."

    I to ma sens - majac stale obciazenie silnika, gdy zmienia sie napiecie,
    to sterujemy silnikiem tak, zeby to skompensowac i dostarczana moc byla
    stala. Na przyklad, tak jak pisza, w sterowaniu wiatraka w samochodzie.
    Obciazenie stale, napiecie sie zmienia nawet od 11.5V do 14.5V, i moc na
    silnik bedzie dostarczana stala.

    U mnie jest inaczej - chce wiercic pod zmiennym obciazeniem, ale zasilanie
    mam w miare stale - mocny, stabilizowany zasilacz, niewielkie wahania Vbat
    moga byc z powodu kabli zasilajacych. Nie chce kompensowac napiecia
    zasilajacego, chce kompensowac spadajace pod obciazeniem obroty (czyli
    wzrost obciazenia silnika).

    Z kolei jesli bede mial uklad sprzezenia zwrotnego, bioracy sygnal z
    obrotow, to i tak nie musze kompensowac zasilania, bo kompensacja obrotow
    sama to zalatwi. Tak naprawde widze oczami wyobrazni uklad bez histerezy,
    za to z ograniczeniem czestotliwosci, ktory zamieni obroty na napiecie,
    porowna je z ustawionym i zacznie zwiekszac wypelnienie po ich spadku oraz
    zmniejszac po ich przekroczeniu.

    --
    [ Email: a@b a=grp b=chmurka.net ]
    [ Web: http://www.chmurka.net/ ]

  • 60. Data: 2017-06-01 14:27:05
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-06-01 o 13:44, Adam Wysocki pisze:
> [...]
    > porowna je z ustawionym i zacznie zwiekszac wypelnienie po ich spadku oraz

    Dobrze kombinujesz. W praktyce dla siników DC stosuje się kaskadowe łączenie
    regulatorów. W pętli
    zewnętrznej pracuje regulator prędkości (Rp), a w pętli wewnętrznej regulator prądu
    (Ri). Wyjście
    regulatora Rp jest podłączone do Ri. Najczęściej są to regulatory PI. Ri steruje
    przekształtnikiem -
    np. w tym przypadku przekształtnik DC/DC z PWM ale może to być również np. prostownik
    tyrystorowy
    dla silników dużej mocy.

    Załóżmy że prędkość spadła z uwagi na większy moment obciążenia, więc na wyjściu Rp
    sygnał wzrośnie,
    zatem wzrośnie wartość zadana prądu, czyli Ri wystawi większy sygnał dla
    przekształtnika. To
    spowoduje zwiększenie wypełnienia PWM -> wzrost prądu -> wzrost momentu -> wzrost
    prędkości, aż do
    momentu gdy uchyb prędkości będzie 0.