-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.
atman.pl!goblin1!goblin.stu.neva.ru!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02.news.neost
rada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "bartosz" <b...@w...wywal.pl>
Newsgroups: pl.misc.samochody
References: <54526e64$0$12635$65785112@news.neostrada.pl>
<5452add6$0$11150$65785112@news.neostrada.pl>
<r...@4...com>
<b...@g...com>
Subject: Re: Projekt 30
Date: Mon, 3 Nov 2014 16:16:39 +0100
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.5931
X-RFC2646: Format=Flowed; Original
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.6157
X-Antivirus: avast! (VPS 141103-1, 2014-11-03), Outbound message
X-Antivirus-Status: Clean
Lines: 77
Message-ID: <54579c62$0$27288$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: host-89-229-86-230.szczecin.mm.pl
X-Trace: 1415027810 unt-rea-a-02.news.neostrada.pl 27288 89.229.86.230:65275
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2548510
[ ukryj nagłówki ]Nie ma co uzywac wielkich slow, ale strefa 30 to po prostu zwyczajna bzdura,
podobnie jak inne administracyjne proby narzucenia ludziom rozwiazan, ktore
jakiemus urzedasowi wydaja sie cudowne.
Opisywane tu "zalety" takiej strefy mozna bardzo latwo sparodiowac,
proponujac "strefe 20", "strefe 10" czy w koncu "strefe 0" - w tej ostatniej
niewatpliwie nie bedzie dochodzilo do zadnych wypadkow komunikacyjnych....
Rozprawie sie teraz z podanymi wadami i zaletami:
1. "wszyscy jezdza wolniej" - to z jednej strony cudowny przyklad myslenia
zyczeniowego, nie majacego wiele wspolnego z rzeczywistoscia. Prawdziwe
zdanie powinno brzmiec: "wszyscy jezdza zgodnie z zastanymi warunkami na
drodze". Z drugiej strony "wolniejsza jazda wszystkich" (nieuzasadniona
warunkami drogowymi) powoduje ograniczenie przepustowosci drog i w efekcie -
powstanie lub nasilenie korkow. Czy o to chodzi?
2. "wypadki praktycznie się nie zdarzają przy tych prędkościach a jeśli już
to bez ofiar śmiertelnych" - bzdura! Znany jest mi osobiscie wypadek w
Warszawie, w ktorym cofajaca smieciarka w strefie zamieszkania rozjechala
czlowieka "na smierc". Wypadki smiertelne beda sie zdarzac niezaleznie od
charakteru ograniczenia predkosci, bo to nie predkosc jest przyczyna
wypadkow, tylko niedostosowanie sie uczestnika ruchu do warunkow panujacych
w danej chwili na drodze. Pisalem o tym wielokrotnie i w szerokim kontekscie
na grupie szczecinskiej.
3. "wzrasta bezpieczeństwo ruchu dla pieszych i rowerzystów" - calkowita
nieprawda, nie tylko w kontekscie wydarzenia przywolanego w punkcie 2. Po
prostu piesi i rowerzysci w takich strefach dostaja kreciola i ogole
przestaja dbac o swoje bezpieczenstwo, zamieniajac sie w swiete krowy. Nie
przyjmuja do wiadomosci, ze strefa 30 nie wlacza im zadnego trybu "god" czy
innej niesmiertelnosci. Ciagle nie maja oni szans w starciu z tonami
zelastwa samochodowego, ktore tak czy siak nie dadza rady zatrzymac sie w
miejscu - chyba, ze w "strefie 0"...
4. "mniejsze wydatki na infrastrukturę (sygnalizacja świetlna, znaki itp)" -
ten argument to juz czysta masakra. Wlasnie ze Szczecina znam osobiscie
przypadek, gdy zmiana organizacji ruchu na tzw. bezpieczniejsza (strefa 30
oraz skrzyzowania rownorzedne w ciagu ulic Wojciechowskiego i Wiosny Ludow)
doprowadzila do rozrostu oznakowania do postaci nigdy tam nie widzianej. A
wlasnie zle rozwiazania komunikacyjne poznac mozna po towarzyszacych im
tonach znakow.
Co do tych pozal sie boze "specjalistow", wyznaczajacych strefy - kolega za
dlugo przebywa w Niemczech i zapomnial, ze specjalistow u nas juz nie ma -
sa zerokompetentne pociotki i krewni krolika, zajmujacy wysoko platne
stanowiska wskutek poplecznictwa i partyjniactwa.
Zawsze mnie dziwi argument, ze np. "w miescie X strefa 30 sprawdza sie i
jest swietnie". Jest to myslenie ograniczone klapkami na oczach, bo
prawdopodobnie zniesienie tej strefy sprawdziloby sie w takich miejscach
jeszcze lepiej, zwiekszajac przepustowosc drog. To ta sama zasada, wg ktorej
usuniecie sygnalizacji i znakow ze skrzyzowan w wielu przypadkach usprawnia
ruch i nie wplywa negatywnie na bezpieczenstwo - sa zwiazane z tym badania i
publikacje.
Sztuczne ograniczenie narzucane na ruch drogowy mozna porownac do
wychowywania dziecka pod kloszem, bez wypuszczania go z domu. Zapewne takie
dziecko ma mniej szans na zrobienie sobie i inym krzywdy (co jednak nie
wyklucza takiej ewentualnosci), ale w efekcie wychowa sie na mimotyczna
pokrake. Na tej samej zasadzie korzysci ze sztucznie tlumionego ruchu
drogowego sa znacznie mniejsze od wynikajacych stad strat - zarowno w sensie
krotko- jak i dlugofalowym.
I na koniec: przyczyna wypadkow _nie jest przekraczanie predkosci podanej na
znakach_! Jest nia niedostosowanie uczestnikow ruchu do aktualnie panujacych
warunkow! W tym duchu trzeba wychowywac zarowno kierowcow, jak i pieszych ,
rowerzystow i wszystkich innych korzystajacych z drog. Na drodze o wiele
bardziej wole spotkac osobe jezdzaca szybko, ale rozsadna i potrafiaca
dostosowac sie do panujacych warunkow, niz nierozsadna mameje slepo
podazajaca za znakami i przepisami - czego i Wam zycze.
bart
Następne wpisy z tego wątku
- 03.11.14 18:12 bartosz
- 03.11.14 21:34 Liwiusz
- 03.11.14 21:49 Maciek
- 04.11.14 08:03 Trybun
- 04.11.14 09:18 p...@g...com
- 05.11.14 10:07 Piotr
- 05.11.14 11:00 r...@k...net
- 05.11.14 13:42 Grzegorz
- 05.11.14 15:03 Liwiusz
- 05.11.14 16:02 bartosz
- 05.11.14 16:01 bartosz
- 05.11.14 16:08 bartosz
- 05.11.14 16:27 Liwiusz
- 05.11.14 16:29 Liwiusz
- 05.11.14 16:38 bartosz
Najnowsze wątki z tej grupy
- ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- Samo rozładowywanie baterii trakcyjnej w elektryku.
- Będziemy się znowu zrzucać na elektryki...
- Dwukabinowy Citroen - dziwadło pod zabudowę spec
- Czy dopłaty do używanych elektryków z Niemiec będą również do czterokołowców lekkich?
- IZERA CD.
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Opel? Ale jaki Opel?? A może nie Opel?
- IZERA - A może jedna Tusk nie ZDOŁA tego ZAORAĆ
- Koniecznie potrzebuję kampera...
- naprawa zamka
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Jaką kamerkę samochodową polecacie?
- Lunar Rover był elektrykiem. Ważył 35 kg Zasięg 80 km Na Księżycu w 1971 r.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=
- 2024-05-17 Bieruń => Administrator i wdrożeniowiec Lotus Notes/Domino <=
- 2024-05-17 Warszawa => Senior Software Engineer PHP (BillPro) Contractor <=