  • Data: 2018-07-01 17:21:02
    Temat: Re: Przedwojenne automaty telefoniczne
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > Z drugiej strony to zalozyc 15 mln telefonow to jest jakis wysilek.
    > A ludzie chca mieszkan, butow, szynki ... nie wszystko naraz.

    Tym niemniej plan był własnie taki. I propagandowo nawet się powiódł.
    Gdy się rozmawiało z mieszakńcami wsi, można było usłyszeć coś w stylu:
    Telefon? A po co na wsi telefon? To może dobre w miastach, tu mamy
    wszędzie blisko, jak chcę se pogadać z sąsiedam, to idę do niego
    z flaszką.

    > Ciekawe - niby podkarpackie, ale jednak blisko cywilizacji.
    > I kolej niedalego. I szkola ambitna
    > http://www.zspmilcza.pl/historia-szko-y.html

    Podkarpacie ma ostatnio złą prasę. Zasłużoną, ale tylko częściowo.
    W każdym razie tam zawsze było blisko cywilizacji. Kiedyś to się
    nazywało województwem lwowskim. A Lwów -- ten pod wieloma względami
    ztał wyżej od Krakowa.

    > Murowanego kosciola sie w jedna noc nie postawi. Hm, a moze ...
    > http://podkarpackie.regiopedia.pl/wiki/kosciol-wybud
    owany-w-ciagu-jednej-nocy

    Nawet znam takich, co cegły (a w zasadzie pustaki) kładli tamtej nocy.

    > No ale ... z braku telefonu nie bylo jak wladz powiadomic :-)

    Drugi taki przypadek to Murzasichle. Właściwie pierwszy, bo kilka
    lat wcześniejszy. Tam kościół drewniany, więc każdy gazda strugał
    swoją belkę w domu wedle planów, a potem się skrzyknęli żeby złożyć
    to do kupy. A plany mieli dobre, bo pod względem architektury budynek
    wypadł znakomicie.

    Tam też zastosowano ciekawe rozwiązanie z dziedziny telekomunikacji.
    Kabel zasilający oświetlenie budowy pociągnięty był od gospodarza,
    który mieszkał przy wjećdzie do wsi. Gdyby jechali jacys podejrzani,
    ten miał wyłączyć światło.

    --
    Jarek