    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Thu, 31 Jul 2014 08:01:31 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Przekrój promienia lasera - jak?
    From: Tornad <t...@h...com>

    On Thursday, July 31, 2014 6:25:32 AM UTC-4, Artur Miller wrote:

    > rozdzielczość powinna być ok, potrzebuję wiedzieć czy ma mniej więcej

    > 100um czy 200 czy 300 :) na oko nie da rady... spawacz w sumie powinien
    > dać radę...

    Zapomnij o srednicy plamki rownej czy zblizonej do 100 mikronow.
    Element, struktura kawalka krysztalu, ktory to swiatlo, nazywane laserowym
    emituje, ma wymiary rzedu pol na pol milimetra. I ona emituje swiatlo
    rozbiezne o kacie rzedu 20 stopni.

    To swiatlo o dlugosci fali podstawowej rownej te 650 nm ma jeszcze kilka
    harmonicznych.
    To rozbiezne swiatlo jest "przetwarzane" na zblizony do rownoleglego pek
    promieni za pomoca plaskowypuklej soczewki. W Twoim najtanszym "laserku"
    zwanym popularnie poiterem, soczewka ta, wykonana z pleksi, ustawiona jest
    fabrycznie tak aby obraz tej swiecacej powierzchni krysztalu powstawal w
    odleglosci rzedu kilku metrow. I ten obraz nigdy nie bedzie mniejszy od
    zrodla.
    Soczewka z plastyku sie nagrzewa, zatem odksztalca, plynie, tak, ze w sumie
    mozesz nie nadazyc z pomiarami srednicy plamki, ktora bedzie sie ustawicznie
    zmieniac. A intensywnosc swiatla rowniez sie zmienia; powoli ale rosnie z czasem
    (liczonym od zalaczenia).
    To tylko kilka uwag ogolnych.

    Ja sie tym kilka lat temu bawilem i stosowalem laserki z soczewkami szklanymi
    o regulowanej odleglosci od zrodla, co umozliwia ogniskowanie na na rozne, w tym
    troche dalsze odleglosci.

    Niestety, rowniez z powodow optycznych, w sensie praw fizyki, nieuniknione sa
    kolka interferencyjne spowodowane roznica drog promieni zalamywanych w
    soczewce.
    W sumie problem uzyskania srednicy plamki rzedu 0.1 mm jest dosc trudny.
    Moze miedzy krysztalem a soczewka nalezy zastosowac mikroprzeslone z otworkiem
    rzedu 0.05 mm?
    Sa dostepne "laserki" calkowicie lub bardzo zblizone do monochromatycznych,
    w ktorych te piki boczne sa jakos odsiewane. Tyle ze drogie. Dokladnie nie
    pamietam ale np. dioda DFB, dajaca jeden pik czestotliwosci, kosztuje sobie
    ponad stowe, dolarow oczywiscie.
    Pzdr
    Tornad