    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Slave i2c blokuje magistralę....
    Date: Wed, 31 Oct 2018 22:31:43 +0100

    W dniu 2018-10-31 o 21:24, Marek pisze:
    > Taka sytuacja: jest na magistrali tylko jeden master i jeden slave.
    > Komunikacja potrafi działać kilka dni bez problemów po czym nagle master
    > zgłasza bus collision. Okazuje się, że slave trwale ściąga  do masy sda
    > i tak trzyma. Podobno może się tak zdarzyc, np.  slave dostał jakieś
    > zakłócenia, nie  zobaczył zegara  i  pozostał zawieszony  na ack. Jest
    > na to sposób polegający na "ręcznym" wygenerowaniu kilku taktów scl by
    > slave się "odwiesił" i zwolnił magistralę. Niestety to w tym przypadku
    > nie pomaga, pomaga jedynie off/on zasilania slave'a. Slave to ds2482,
> [...]

    Mam praktycznie zerowe doświadczenie z I2C, ale to co opisujesz wygląda
    jak latch-up pinu w scalaku.

    Czy jest szansa, że na pinach pojawia się chwilowy stan poniżej -0,3V.
    To może spowodować latch-up.
    Przyczyną może być np. za duża indukcyjność połączenia między
    kondensatorem blokującym zasilanie scalaka i jego strukturą wewnętrzną,
    albo zła wartość lub typ (ESR) kondensatora. Np. obudowa przewlekana ma
    z natury większe impedancje połączeń zasilań do struktury bo do pinów
    jest dalej.
    Impuls prądu pobierany przez scalak w czasie zmiany stanu może na tych
    indukcyjnościach wydzielić impulsowe spadki napięcia. Potencjał GND
    scalaka skacze do góry (VCC w dół), gdy tymczasem inny scalak utrzymuje
    stan linii na poziomie GND i już wejście danego scalaka widzi napięcie
    poniżej jego GND, które może doprowadzić do latch-up-u struktur
    pasożytniczych pina.
    P.G.