    From: Shrek <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Spalanie a masa samochodu
    Date: Thu, 12 Jan 2017 18:30:19 +0100

    W dniu 12.01.2017 o 17:14, Bolko pisze:
> [...]
    jedzie z A do B jak najmniej sie zatrzymywaly. Sama jazda to tylko pokonanie oporow
    ruchu. Rozpedzanie kosztuje duzo paliwa.

    > Ale ja nie mówię tutaj o autobusie miejskim.
    > Tylko o takim gdzie
    > najpierw ma pięć przystanków gdzie zbiera ludzi
    > potem 100 km
    > i znowu pięć przystanków.
    > A ciężarówka jeśli nie jedzie autostradą to też musi się co jakiś czas zatrzymać ze
    względu na panujące warunki ruchu

    Już ci napisali. Jak już się rozpędzisz, to znakomita większość oporów
    to opory powietrza zależace od powierzchni czołowej i współczynnika Cx,
    oraz od prędkości (różnie się szacuje ale co najmniej od sześcianu).
    Powierzchnia czołowa taka sama, cx podobny, prędkośc wieksza - niewiele,
    ale opór rośnie z sześcianem. Co zaoszczędzisz na mniejszej energii na
    rozpędzenie stracisz na tym, ze jedziesz o 10 km/h szybciej.

    Shrek