  • Data: 2018-01-11 20:23:51
    Temat: Re: Stary laptop i nowy dysk SSD SATA
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 1/10/2018 11:39 PM, Pszemol wrote:
    > Z tego co pamiętam, instalki z dziewiczych płyt microsoftu kończyły się
    > brakiem driverow do webcamery czy innych komponentow. A dziś pewnie tych
    > driverow nie znajde...

    Wszystkie drivery na stronie produktu, do pobrania.

    > System teraz juz pracuje z nieoryginalna aktywacja Windows. Ten kaptop byl
    > juz w brudnych rękach kilku technikow zanim dożył stanu obecjego. Brak
    > driverow w aktualnej instalacji jest jedna z przyczyn pomyslu na remont.

    Brak driverów w aktualnej instalacji? Żartujesz chyba. Nikt nie
    pofatygował sie żeby je znaleźć choćby po PCI ID? Może więc je
    zainstaluj z łaski swojej i nagle okaże sie ze to zacznie działać.

    > To się je odinstaluje potem :-) jak sam laptop bedzie działać ok.

    W moim Acerze nie da się. Sa instalowane z systemem w sposób
    uniemozliwiający ich usunięcie bez bardzo skomplikowanych zabiegów.
    Wiele z nich jest tak przerażająco gowniana że instalacja z płyty
    producenta jest kiepskim żartem marketoidów z Acera. W jednej z płyt do
    Sony nie było lepiej. Jak na razie na bloatware nie trafiłem tylko w FS
    i Dellu tylko że Dell od razu instalował root certyfikaty co powinno
    wysłać odpowiedzialnych na stos.

    > A co w tym złego, bo niewtajemniczony się poczułem? :-)

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/dell-instaluje-
    na-laptopach-certyfikat-umozliwiajacy-ataki-mitm/

    https://zaufanatrzeciastrona.pl/post/laptopy-lenovo-
    podsluchuja-twoje-polaczenia-i-umozliwiaja-to-innym/

    Płyty producenta sprzetu należy traktować jako skażone.

    > Nie pomyślałem o tym w ogóle...
    > Oczekuje ze po restore o numer licencji juz nie bedzie pytal - nie mam tej
    > nalepki... a to mi zadałeś teraz klina.

    Jeśli masz numer w BIOSie - nie zapyta chyba że jest to OEM i wymaga
    wgrania certyfikatu. Jesli masz numer na naklejce to to samo - jesli to
    OEM producenta sprzetu to wymaga certyfikatu. Istnieja możliwości
    doinstalowania certyfikatów OEM po instalacji systemu.

    > A bez update Visty moge sprobowac zrobic jakis upgrade do Win7 lub Win8-10?

    A masz klucz/licencję?

    > Niby tak, ale ten dysk sie przyda do innych rzeczy jak laptop tatusia
    > wyzionie ducha.

    Bez sensu kupować na zapas, dysk to żadna inwestycja.

    > Przetestowac? Co masz na mysli?

    Wsadzasz w laptop a system bootujesz z pendrive/cd. SystemRescueCD albo
    Hirens albo co tam masz. Masz wtedy możliwośc zrobienia partycji, kopii
    systemu, sprawdzenia SMARTa, wydajności itp.

    > Czyli z Visty od Sonego nie wskoczę na Win7 ani Win8??

    Musisz mieć licencję na upgrade. Bez tego Vista jest nieupgradeowalna do
    czegokolwiek innego.

    A mądrzu ludzie nie kupują upgrade Vista->7 z prostej przyczyny: czas na
    zainstalowanie Visty aby zainstalwoać Win7 jest czasem straconym i
    uszkadza korę mózgową.