    From: q...@t...no1 (Queequeg)
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: TN-C / TN-C-S i "bolec"
    Date: Thu, 28 Nov 2019 01:48:49 +0000 (UTC)

    RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> wrote:

    > Dlaczego pozbawionych RCD? Pozbawiając instalację RCD pozbawiasz się
    > ochrony przed większością przypadkowych zagrożeń.

    Też nie rozumiem, dlaczego pozbawionych RCD, ale RCD z jakiegoś powodu
    widuję bardzo rzadko. Wynajmowałem trochę mieszkań, jak u kogoś jestem
    i coś robię to też wiem, jaka jest instalacja, i nigdzie jeszcze nie
    widziałem RCD.

    Właściwie to widziałem. W jednym miejscu, w którym to ja robiłem
    instalację i sam tę różnicówkę wstawiłem. Inne instalacje, które
    widziałem, były już "zastane".

    Podejrzewam, że rozmowa przebiega tak:

    - droga pani, możemy tu zamontować takie dodatkowe zabezpieczenie, które...
    - a ile to kosztuje?
    - no będzie to dodatkowe 50 zł
    - a to wymagane?
    - no nie, ale...
    - to nie montujemy

    Ewentualnie instalację robi murarz przy okazji robienia remontu. Pewnie
    taki sam fachowiec jak ten, który podłączył u mnie linię telefoniczną pod
    fazę -- był wątek jakiś (dłuższy) czas temu, jak swój prąd znalazłem w
    skrzynce TP piętro niżej...

    Kiedyś chciałem przerobić instalację u mamy, wymienić rozdzielnicę ze
    starej z wkręcanymi "korkami" na nowszą, z "esami" i różnicówką, ale
    podejście jest takie, że działa już tyle lat, więc nie dotykać, bo po co
    dodatkowy problem. No to nie dotykam. Tym bardziej, że trzeba byłoby kłaść
    nowe przewody, bo instalacja jest dwuprzewodowa i z mostkami na uziemieniu
    (rok 1991). U ciotki też nie dotykam -- framugi też nie dotykam, bo kopie
    prądem. Ludzi na siłę się nie uszczęśliwi :(

    Był fachowiec od szafy. Podłączył zasilanie do oświetlenia szafy cienkim
    kabelkiem do LEDów, z pojedynczą izolacją. Puścił go ładnie przez dziurę
    w ścianie bez żadnego innego zabezpieczenia. No i co zrobisz -- tak pan
    fachowiec zrobił, działa, więc po co ruszać...

    Lampę podłączoną po parze wyciągniętej ze skrętki komputerowej też
    widziałem. Wisiała sobie radośnie u "chińczyka". Pewnie zadowolony, że
    działa, a oszczędził na kablu.

    > Nie. RCD w takich wypadkach chroni.

    Ok, a jeśli nie ma RCD i nie ma perspektywy, żeby było?

    > Lokalnie tworzysz TN-C-S. Sprzęt elektryczny łączony z instalacją
    > wodociągową łączy się również z nią poprzez PE. Masz wspólny potencjał,
    > który traktujesz jak uziemiony.

    Nadal -- to prawda także przy braku różnicówki?

    Do instalacji wodociągowej mam podłączoną tylko pralkę, ale wąż od pralki
    nie jest metalowy.

    > Gniazdka nie mają znaczenia - RCD chroni przed porażeniami na drodze L
    > - PE.

    Ale RCD nie ma :(

    > Słabo mi się robi, jak czytam o instalacji w XXI wieku bez RCD. Ja
    > zakładałem RCD w XX wieku jeszcze.

    Mi też, ale... taki jest stan zastany. Jakbym ja robił tę instalację albo
    miał tu cokolwiek do powiedzenia, to różnicówka by była...

    Druga sytuacja jest u znajomej. Wynajmuje pokój, odświeżyła go sobie
    (odmalowała), chce wymienić gniazdka. Instalacja jest dwuprzewodowa,
    gniazdka podłączone w łańcuszek (daisy-chain; wiem, bo jej je odkręcałem
    przed malowaniem). W mieszkaniu nie ma różnicówki i nie będzie. I teraz
    pytanie, czy gniazdka kupić z bolcem, czy bez... ja jestem za tym, żeby
    w tej sytuacji były bez bolca.