  • Data: 2019-01-03 10:14:00
    Temat: Re: Uwagi odnośnie książki Stroustrupa
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    > Rozbawiła mnie też mikro-sekcja zatytułowana "uwaga na martwe referencje".
    > Wygląda na to, że starym C++owym zwyczajem wyrażenia lambda są po prostu kolejnym
    mechanizmem do strzelania sobie w stopę.

    I co w tym zabawnego? C++ tradycyjnie oferuje dżentelmeński układ, w którym daje
    programiście jakąś wartość dodaną w zamian za udział programisty w upewnieniu się co
    do poprawności różnych konstrukcji. W tym wypadku wartością dodaną jest możliwość
    korzystania z jakieś ograniczonej formy lambdy, bez konieczności posiadania garbage
    collectora. Dzięki temu można tego użyć w tych projektach, gdzie garbage collectora
    nie może być z innych powodów i to jest unikalna oferta, której inne języki nie mają.
    Inaczej - istnieje pewna klasa projektów, w których nikt[*] nie ma lepszej oferty.
    Dla mnie układ jest fair, w każdym razie jest to układ dla świadomego odbiorcy i ta
    świadomość jest budowana np. dodatkową sekcją "uwaga na martwe referencje". Co
    ciekawe, ten problem jest rozstrzygalny lokalnie i statycznie, tzn. poprawność kodu w
    tym zakresie można sprawdzić automatem.

    Efekt końcowy jest taki, że takie wyrażenia dopuszcza się w systemach krytycznych np.
    w branży motoryzacyjnej, natomiast w ogóle nie da się tam zastosować żadnego z
    języków, które tu wspomniałeś.

    Kompletnie nie rozumiem, dlaczego tak bardzo starasz się krytykować C++ nie oferując
    w jego zastępstwie niczego lepszego.

    [*] Najbliżej do tego jest Ada, która ma funkcje lokalne (ale jednak nie anonimowe
    lamdy), ale tylko downward-closure, z upward-closure się nie dało zachowując ogólną
    kulturę języka jaką jest brak niejawnych zachowań niezdefiniowanych.