  • Data: 2017-01-17 17:31:00
    Temat: Re: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    dyskusyjnych:ea5d203f-949b-4313-9f68-6484f7dddf9d@go
    oglegroups.com...
    >Wiesz kiedy powstal bezwzgledny wymog ladowania akumultora
    >smochodowego ze zrodla napieciowego 14,5V? Jak kupili licencje na
    >126p.

    Znaczy sie inna konstrukcja plyt i mniej odporne ?
    Byc moze ... tym niemniej i w starszych akumulatorach te ~14.5V dobre.

    W starszym samochodzie mogl byc problem regulatora - nowe
    elektroniczne byly po prostu precyzyjniejsze.
    No i trzeba bylo wody dolewac.

    >Od czasu pojawienia sie w Polsce lepszego akumulatora nikt
    >uzytkownikom nie powiedzial ze akumulatora samochodowego nie laduje
    >sie pradem 1/10 pojemnosci tylko ze zrodla napieciowego o napieciu z
    >zakresu 14-14,5V.
    >Najwiecej akumulatorow zabili uzytkownicy. Tez ze trzy wykonczylem
    >ladujac z gownianych prostownikow zanim zajarzylem o co chodzi w
    >ladowaniu akumulatora
    samochodowego.

    Ale jak ladowales ? Czesto po pare godzin ?
    Jedno takie ladowanie akumulatora nie zabije.

    Prawde mowiac to ja tez nie jestem jakos bardzo przekonany co do
    istotnosci tego C/10, ale ... zalozmy, ze przydarzylo sie wyladowanie
    akumulatora, trzeba naladowac do pelna ... mowisz ze lepiej z 14.5V
    czy C/10 ?
    Bo przy 14.5V to na poczatku poplynie tych amperow sporo.
    Akumulatorowi w samochodzie to nie szkodzi ... ale w samochodzie, to
    aku jest naladowane prawie do pelna.
    A my tu mamy wyjatkowa sytuacje i trzeba aku naladowac od zera ...
    lepsze 5A czy 30 ?

    Przy czym ... moj "zwykly prostownik", chyba jeszcze z PRL, jak wiele
    podobnych, regulacji nie ma.
    Plynie ile plynie. Ale trafo ma dobrze dobrane, na poczatku poplynie
    ponad 5A, w miare ladowania prad spada i pod koniec jest znikomy,
    ampera chyba nie ma.
    A szczytowe napiecie ok 19V - co mnie troche dziwi, bo powinno gazowac
    az milo.
    Ale to widze tylko na kondensatorze, bo z podlaczonym aku jest ~14.5V.
    Oczywiscie pod koniec ladowania, bo przy rozladowanym aku to znacznie
    mniej.

    >W PRL i pozniej informacja o prawidlowym ladowaniu akumulatora jakas
    >tajna byla.
    >Nawet w pismach motoryzacyjnych podawali nieprawdziwe informacje.

    Coz chcesz, ksiazki byly, internetu nie bylo, telefonow nie bylo, a
    specjalistow raczej niewielu.
    Takich, co by mogli przebadac pare wariantow i powiedziec "tak jest
    lepiej".

    Dzis specjalistow co prawda podobnie malo :-)

    >I pokutuje to do dzisiaj. Pradem 1/10 pojemnosci laduje sie
    >akumulatory trakcyjne.

    Tak sie czasem zastanawiam, czy to nie jest taki kompromisowy prad -
    latwo zapamietac, sie laduje, ale sie nie przeladuje jak sie zostawi.
    Oczywiscie o ile zasilacz jest bardziej napieciowy niz pradowy.

    Trakcyjne sie ogolnie inaczej laduje - trafiaja rozladowane, laduje
    sie do wysokiego napiecia aby mocno naladowac, i ktos czuwa aby
    wylaczyc ...

    >Ale przy nich mozna sobie na to pozwolic bo ich pojemnosc jest a
    >przynajmniej powinna byc uzytkownikowi znana.
    >I elektryk odpowiedzialny za ladowanie wie ze wraz ze spadkiem
    >pojemnosci albo ma zmniejszac czas ladowania albo zmniejsac prad.
    >Poza tym w akumulatorach trakcyjnych sprawdza sie gestosc elektrolitu
    >i to ona decyduje o odlaczeniu akumulatora od ladowarki.

    ... albo elektryk na zwolnieniu, a wozkowy podlaczyl "prostownik" i
    poszedl do domu :-)

    Ty jakis plik wygladajacy na wspolczesny www.powersys.pl/pliki/fbc.pdf
    Rozne te prady ladowania - od 0.3C do 0.12C.

    No ale wrocmy do samochodow - mowisz, ze taki rozladowany rozruchowy
    lepiej duzym pradem niz umiarkowanym ?
    Pomijam to, ze dobrze jest wylaczyc ladowanie przy tych ~14V.

    P.S. Jeszcze jedna ciekawostka - utrata pojemnosci przy zimnym
    akumulatorze.
    Hm, temperatura raczej substancji na elektrodach nie zmienia, to czemu
    mniejsza pojemnosc ?
    Czy to nie jest kwestia napiecia - tzn SEM spada, opor rosnie, wiec
    napiecie spada jeszcze bardziej, a uparlismy sie rozladowac np do
    1.8V.

    J.