-
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!peer02.am4!peer.am4.highwinds-media.com!pee
r02.fr7!futter-mich.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neost
rada.pl!unt-exc-01.news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostr
ada.pl.POSTED!not-for-mail
From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.elektronika
References: <d...@g...com>
<7...@g...com>
<o5ibv5$db0$1@node2.news.atman.pl>
<587cb7d5$0$662$65785112@news.neostrada.pl>
<8...@g...com>
<o5kgpc$ev8$1@node2.news.atman.pl>
<e...@g...com>
In-Reply-To: <e...@g...com>
Subject: Re: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
Date: Tue, 17 Jan 2017 17:31:00 +0100
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="utf-8"; reply-type=original
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
Importance: Normal
X-Newsreader: Microsoft Windows Live Mail 16.4.3528.331
X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V16.4.3528.331
Lines: 97
Message-ID: <587e46c9$0$653$65785112@news.neostrada.pl>
Organization: Telekomunikacja Polska
NNTP-Posting-Host: 83.30.147.62
X-Trace: 1484670665 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 653 83.30.147.62:49658
X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
X-Received-Body-CRC: 2167738367
X-Received-Bytes: 5403
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:711230
[ ukryj nagłówki ]Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ea5d203f-949b-4313-9f68-6484f7dddf9d@go
oglegroups.com...
>Wiesz kiedy powstal bezwzgledny wymog ladowania akumultora
>smochodowego ze zrodla napieciowego 14,5V? Jak kupili licencje na
>126p.
Znaczy sie inna konstrukcja plyt i mniej odporne ?
Byc moze ... tym niemniej i w starszych akumulatorach te ~14.5V dobre.
W starszym samochodzie mogl byc problem regulatora - nowe
elektroniczne byly po prostu precyzyjniejsze.
No i trzeba bylo wody dolewac.
>Od czasu pojawienia sie w Polsce lepszego akumulatora nikt
>uzytkownikom nie powiedzial ze akumulatora samochodowego nie laduje
>sie pradem 1/10 pojemnosci tylko ze zrodla napieciowego o napieciu z
>zakresu 14-14,5V.
>Najwiecej akumulatorow zabili uzytkownicy. Tez ze trzy wykonczylem
>ladujac z gownianych prostownikow zanim zajarzylem o co chodzi w
>ladowaniu akumulatora
samochodowego.
Ale jak ladowales ? Czesto po pare godzin ?
Jedno takie ladowanie akumulatora nie zabije.
Prawde mowiac to ja tez nie jestem jakos bardzo przekonany co do
istotnosci tego C/10, ale ... zalozmy, ze przydarzylo sie wyladowanie
akumulatora, trzeba naladowac do pelna ... mowisz ze lepiej z 14.5V
czy C/10 ?
Bo przy 14.5V to na poczatku poplynie tych amperow sporo.
Akumulatorowi w samochodzie to nie szkodzi ... ale w samochodzie, to
aku jest naladowane prawie do pelna.
A my tu mamy wyjatkowa sytuacje i trzeba aku naladowac od zera ...
lepsze 5A czy 30 ?
Przy czym ... moj "zwykly prostownik", chyba jeszcze z PRL, jak wiele
podobnych, regulacji nie ma.
Plynie ile plynie. Ale trafo ma dobrze dobrane, na poczatku poplynie
ponad 5A, w miare ladowania prad spada i pod koniec jest znikomy,
ampera chyba nie ma.
A szczytowe napiecie ok 19V - co mnie troche dziwi, bo powinno gazowac
az milo.
Ale to widze tylko na kondensatorze, bo z podlaczonym aku jest ~14.5V.
Oczywiscie pod koniec ladowania, bo przy rozladowanym aku to znacznie
mniej.
>W PRL i pozniej informacja o prawidlowym ladowaniu akumulatora jakas
>tajna byla.
>Nawet w pismach motoryzacyjnych podawali nieprawdziwe informacje.
Coz chcesz, ksiazki byly, internetu nie bylo, telefonow nie bylo, a
specjalistow raczej niewielu.
Takich, co by mogli przebadac pare wariantow i powiedziec "tak jest
lepiej".
Dzis specjalistow co prawda podobnie malo :-)
>I pokutuje to do dzisiaj. Pradem 1/10 pojemnosci laduje sie
>akumulatory trakcyjne.
Tak sie czasem zastanawiam, czy to nie jest taki kompromisowy prad -
latwo zapamietac, sie laduje, ale sie nie przeladuje jak sie zostawi.
Oczywiscie o ile zasilacz jest bardziej napieciowy niz pradowy.
Trakcyjne sie ogolnie inaczej laduje - trafiaja rozladowane, laduje
sie do wysokiego napiecia aby mocno naladowac, i ktos czuwa aby
wylaczyc ...
>Ale przy nich mozna sobie na to pozwolic bo ich pojemnosc jest a
>przynajmniej powinna byc uzytkownikowi znana.
>I elektryk odpowiedzialny za ladowanie wie ze wraz ze spadkiem
>pojemnosci albo ma zmniejszac czas ladowania albo zmniejsac prad.
>Poza tym w akumulatorach trakcyjnych sprawdza sie gestosc elektrolitu
>i to ona decyduje o odlaczeniu akumulatora od ladowarki.
... albo elektryk na zwolnieniu, a wozkowy podlaczyl "prostownik" i
poszedl do domu :-)
Ty jakis plik wygladajacy na wspolczesny www.powersys.pl/pliki/fbc.pdf
Rozne te prady ladowania - od 0.3C do 0.12C.
No ale wrocmy do samochodow - mowisz, ze taki rozladowany rozruchowy
lepiej duzym pradem niz umiarkowanym ?
Pomijam to, ze dobrze jest wylaczyc ladowanie przy tych ~14V.
P.S. Jeszcze jedna ciekawostka - utrata pojemnosci przy zimnym
akumulatorze.
Hm, temperatura raczej substancji na elektrodach nie zmienia, to czemu
mniejsza pojemnosc ?
Czy to nie jest kwestia napiecia - tzn SEM spada, opor rosnie, wiec
napiecie spada jeszcze bardziej, a uparlismy sie rozladowac np do
1.8V.
J.
Następne wpisy z tego wątku
- 17.01.17 19:14 Zenek Kapelinder
- 17.01.17 20:12 J.F.
- 17.01.17 20:47 Zenek Kapelinder
- 17.01.17 21:12 J.F.
- 17.01.17 21:30 Zenek Kapelinder
- 18.01.17 09:41 Paweł Pawłowicz
- 18.01.17 19:46 Irokez
Najnowsze wątki z tej grupy
- System operacyjny dla 6800?
- Przyłączenie działki do sieci elektrycznej
- Działalność nierejestrowana/definicja sprzętu elektronicznego/misie i kolejki
- Smukły, długi ściągacz izolacji do kynaru
- rezystor 3 omy 400W
- [newbie] Jaki multimetr za 2-4 stówy?
- szafka sieciowa
- Raspberry Pi 5 + dyski SATA
- lutownica na węgiel
- Znów czary (albo niewiedza) - tym razem fotowoltaika
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- przeźroczyste koszulki
- Re: Win 10/11 nie lubi OKI
- Programator czasowy TUYA.
Najnowsze wątki
- 2024-05-18 Warszawa => Mid PHP Developer (Laravel) <=
- 2024-05-18 Warszawa => Software .Net Developer <=
- 2024-05-18 Warszawa => Mid/Senior QA Engineer <=
- 2024-05-18 Ulm => Solution Architect (sichere Kommunikation und IoT-Loesungen <=
- 2024-05-18 Katowice => Head of Virtualization Platform Management and Operating S
- 2024-05-18 Warszawa => SAP WM Consultant / Execution <=
- 2024-05-18 Wrocław => Consultant/Implementer Comarch ERP XL <=
- 2024-05-18 Gdańsk => Head of International Freight Forwarding Department <=
- 2024-05-18 Warszawa => Account Manager (Recruitment Services) <=
- 2024-05-18 Łódź => Salesperson - CRM Systems <=
- 2024-05-18 Łódź => Handlowiec - Systemy CRM <=
- 2024-05-17 ZŁOMNIK o pracy w TVN TURBO, nowych przepisach i współczesnej motoryzacji. Turbo Taryfa!
- 2024-05-17 Białystok => DevOps Engineer Conexa First (Contractor) <=
- 2024-05-17 Warszawa => Starszy inżynier oprogramowania (Rust) <=
- 2024-05-17 Zabrze => Junior HelpDesk <=