    From: Piotrne <p...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wzorzec czasu
    Date: Sun, 26 Oct 2014 18:29:28 +0100

    W dniu 2014-10-25 22:53, John Smith pisze:

    > Skorzystaj z GPS i końcówki 1pps na module. Z tanich rozwiązań nie znam
    > dokładniejszego wzorca.

    Do ciągłego użycia GPS jest raczej niewygodny (antena poza mieszkaniem,
    ciągłe zasilanie odbiornika GPS). Wzorzec czasu chciałem mieć "niezależny"
    - wbudowany w zegar.

    > Stabilizacja temperatury powinna działać w sposób ciągły, czyli
    > regulacja dwustawna odpada.

    W DS3231 temperatura mierzona jest co 64 sekundy i odpowiednio dokonywana jest
    korekta częstotliwości.

    > Pozostanie jeszcze niemały błąd wynikający ze starzenia się kwarcu,
    > rzędu 1ppm/rok, ale po kilku latach problem się zmniejszy.

    Tam jest jeszcze dodatkowy rejestr do zapisu wartości kalibracji
    w zakresie -12,7 do +12,7 ppm co 0,1 ppm. Czyli powinno dać się
    "dokalibrować" do około 1 sekundy na kwartał. Może kilka takich
    dokładniej skalibrowanych DS3231 działających jednocześnie
    (z uśrednianiem czasu) dałoby jeszcze jakąś poprawę.

    GPS może być przydatny jako wzorzec czasu do dokładnego częstościomierza.
    Fabryczne w cenie rzędu kilkuset złotych mają błąd rzędu kilku ppm,
    czyli nie nadają się do kalibrowania DS3231 (skoro chcę uzyskać 0,1 ppm).

    Czy takie wyjście sekundowe z modułu GPS daje rzeczywiście impulsy
    równo co jedną sekundę (np. z błędem kilkudziesięciu nanosekund)?
    Jeśli tak, można byłoby użyć takiego wzorca do pomiaru częstotliwości
    z rozdzielczością i dokładnością nieco lepszą niż 0,1 ppm.
    A może to jest 0,1 ppm, ale tylko w długim odcinku czasu?

    Do kupienia są np. moduły GPS za ok. 13$:
    http://www.ebay.com/itm/390631684988
    Jest tam wyjście "Timepulse", ale muszę doczytać czy nadaje się to
    jako wzorzec 1 Hz z dokładnością 0,1 ppm.

    Z opisu NEO-6T:

    ============
    1.7.2 Timepulse and frequency reference
    NEO-6T comes with a timepulse output which can be configured from
    0.25 Hz up to 10 MHz. The timepulse can either be used for time
    synchronization (i.e. 1 pulse per second) or as a reference frequency
    in the MHz range. A timepulse in the MHz range provides excellent
    long-term frequency accuracy and stability.

    1.7.3 Time mark
    NEO-6T can be used for precise time measurements with sub-microsecond
    resolution using the external interrupt (EXTINT0). Rising and falling
    edges of these signals are time-stamped to the GPS or UTC time
    and counted. The Time Mark functionality can be enabled with the
    UBX-CFG-TM2 message.

    Napisano "...provides excellent long-term frequency accuracy",
    czyli "short-term" niekoniecznie jest "excellent"? Częstościomierz
    potrzebuje raczej short-term...

    P.