    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Wzorzec czasu
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Mon, 27 Oct 2014 07:37:17 +0100

    Dnia Sat, 25 Oct 2014 21:00:27 +0200, Piotrne napisał(a):
    > - GSM
    > - aktualny czas podają sieci komórkowe. Nie wiem, z jaką dokładnością
    > i jak łatwo do tego się dostać (oczywiście w niezależnym urządzeniu,
    > a nie z poziomu programu działającego na smartfonie).

    O ile kojarze, to dostarcza dokladny czas. Moze niekoniecznie
    wyswietlanego na komorce, ale wyswietla.

    Nawiasem mowiac - separacja kanalow GSM jest 200kHz.
    Do odbioru wypadaloby miec lepsza dokladnosc wstepnego dostrojenia, a
    do nadawania chyba jeszcze lepsza, zeby nie siac po innych kanalach.

    20kHz w pasmie 1.8GHz to ~10ppm ... kwarc moze nie starczyc, siec
    odgornie pomaga.

    > Czy jest możliwe, że w okolicach sekundy przestępnej te wzorce (np. 50 Hz)
    > "rozciągają się"? Podobno tak robi Google z NTP ("leap smear"):
    > http://googleblog.blogspot.in/2011/09/time-technolog
    y-and-leaping-seconds.html

    Tak ogolnie to nikt nie lubi "przeskakiwania" czasu, bo to nie wiadomo
    czy sie jakiejs akcji nie pominie, lub nie powtorzy (np doliczenie
    odsetek do konta). Stad "rozciaganie".
    siec 50Hz bodajze ma byc dlugookresowo dokladna, wiec tez musi te
    sekundy uwzgledniac, a turbiny nie zatrzymasz na sekunde, ani nie
    przyspieszysz.

    GPS chyba najlepszy, bo on nie uwzglednia ... ale na drugim poziomie
    uzwglednia i nie wiadomo co dostajesz :-)

    P.S. zegarek tranzystorowy
    http://hackaday.com/2010/01/11/194-transistor-clock-
    will-blow-your-mind/

    J.