  • Data: 2018-01-31 15:18:29
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: nadir <n...@h...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2018-01-31 o 10:44, J.F. pisze:

    > Technologia DSL nie, ale modemowa to pewnie tak.

    Masz na myśli konwencjonalny modem, np. V.21, V.22 itd?

    > Ale moze nastapil duzy postep przez dekade.

    To na pewno, tylko że zanim na dobre u nas zadomowiły się HDSL-e czy
    inne tego typu urządzenia, to już międzymiastowe kable miedziane były
    zastępowane światłowodami.

    > Wiec ciekaw jestem jaki mial zasieg taki cyfrowy modem/trakt  2Mbps w
    > latach 80-tych, czy 70-tych.

    Praktycznie nieograniczony, bo zawsze po drodze sygnał był
    wzmacniany/regenerowany. Przecież kable podmorskie działały na tej samej
    zasadzie.

    > Kable wydaje mi sie, ze nie byly jakies bardzo inne. Pomijajac te
    > koncentryki, to pewnie dali wieloparowy, moze troche grubszy niz do
    > abonenta.
    > Swoja droga transmitowano tez sygnaly radiowe i telewizyjne, wiec te
    > koncentryki chyba byly ...

    Tak, żyły były grubsze ale nadal wykorzystywano tylko dwie pary. Jak
    była potrzeba więcej niż 30-tu łącz to albo na kolejnych dwóch parach
    zestawiano kolejny trakt, albo stosowano kolejną krotność systemu, zdaje
    się 8Mbit, czyli 120 łącz. Ale to już raczej po, właśnie, koncentrykach
    lub radioliniach, bo zwykła para miedziana by tego nie "przełknęła".

    > Co kilkadziesiat km to masz jakies miasteczko, gdzie centrala i tak
    > jest, to jest gdzie wsadzic sprzet.
    > Ale te HDSL raczej nie pozwalaly na takie 30-50 km ...

    HDSL to raczej 2-3 kilometry, z regeneracją może 5km? Ale też dużo
    zależało od producenta urządzenia i jakości kabla. Czasem w jednym kablu
    jeden HDSL zakłócał drugiego i błędy transmisji były takie, że wszystkie
    urządzenia "zrywały" połączenie.

    > ale:
    > -w Swidnicy, a nie w polu,
    > -Swidnica, Wroclaw, Legnica - tak po ~70 km od siebie,
    > -technologia zapewne foniczna, to moze te 70 km wystarcza, ewentualnie z
    > ze wzmacniakami po drodze.
    >  a my nagle chcemy 2Mbps
    > -co prawda widze tam koncentryk na mapie ...
    > -w bunkrze/podziemiu ... a co to za budynek u gory ?
    >  Centrala, poczta ?

    Stacja wzmacniakowa, to na ogół było miejsce gdzie kable się krzyżowały,
    rozgałęziały, zaczynały lub kończyły, zapewniała też zdalne zasilanie do
    tych gdzieś ukrytych/zakopanych wzmacniaków. Często była obsadzona
    całodobową obsługą.
    Co do tego budynku w Świdnicy, to nie mam pojęcia, tak na szybko to
    tylko znalazłem. Te stacje, które ja widziałem też na ogół były w
    obiektach Poczty czy Telekomunikacji. Choć znałem stację, która była w
    pewnej wsi, w budynku na pierwszy rzut w ogóle nie powiązanym z
    łącznością. Po prostu przebiegał tamtędy kabel i trzeba było akurat w
    okolicy zrobić stację, to ją zrobiono.
    Odległości między wzmacniakami były dobierane w/g pomiarów/projektów i
    wypadały tam, gdzie jeszcze jakość sygnału dawała szansę na wzmocnienie.
    Praktycznie dla każdego kabla inaczej to wyglądało, z drugiej strony
    tych kabli dalekosiężnych nie było też tak ekstremalnie dużo.

    > I jakby mial taki budynek stawiac co 10 km ... drogo by wychodzilo.

    Sam wzmacniak, to mogła być na przykład szczelna, żeliwna skrzynia
    wielkości średniej lodówki zakopana na skraju lasu i drogi.