  • Data: 2018-08-11 14:03:55
    Temat: Re: Złącze M.2
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid> szukaj wiadomości tego autora

    Osoba podpisana jako Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    w artykule <news:5xlqn04kpa3.1jg6sley8ej0d$.dlg@40tude.net> pisze:

    > Nie mylisz się aby? To cytat z serwisówki:
    > "The M.2 Socket 3 shares bandwidth with SATA ports 5 and 6. Refer to
    > section 2.6.3 PCH Storage Configuration of this user guide for more
    > details."
    > Zwracam uwagę na "and" :) Podobną uwagę znajdziesz w opcjach BIOS na
    > ekranie. I jeśli mam rację i dysk zajmuje dwa porty, to prędkość
    > transferu powinna być taka jak dla dwóch portów łącznie. I tu kolejna
    > wątpliwość - producenci dysków M.2 SATA podają jako max. transfer
    > wielkość właściwą dla jednego portu. To czemu miałby taki dysk zajmować
> [...]

    Przypomnij sobie, jak wcześniej rozwiązywano mapowanie urządzeń SATA na
    IDE/ATA. Na jednej ze znanych mi płyt dwa kanały SATA mogły być mapowane
    na trzecie i czwarte urządzenie PATA. Liczba dostępnych urządzeń mogła
    zatem zmienić się z sześciu na cztery, a wtedy podłączone urządzenie PATA
    mogło blokować dostęp do urządzenia SATA.

    W Twoim przypadku "and" oznacza zapewne, że na tej płycie kanały SATA
    występują w parach, a nie że dysk M.2 SATA zajmuję parę kanałów. Dysk M.2
    SATA może zostać przypisany do jednego z pary kanałów - w tym przypadku
    pary obejmującej kanał 5 _i_ 6.

    Wzorem starszych rozwiązań BIOS/UEFI może robić przypisanie na różne
    sposoby, ale zwykle zachowuje priotytet dla urządzeń starszego typu
    (czyli nie M.2). _Przykładowo_ może być tak:
    * W przypadku najprostszym, opisanym przez Irokeza, dysk M.2 jest przypisany
    na sztywno do jednego kanału. Jeśli ten kanał jest zajęty przez urządzenie
    SATA, dysk M.2 SATA nie będzie dostępny. Dla ułatwienia na płycie takie
    gniazdo SATA może być innego koloru.
    * W przypadku automagicznym dysk M.2 SATA jest przypisany do *pierwszego*
    *wolnego* kanału, podobnie jak Windows przypisuje litery do partycji.
    W Twoim przypadku zakres obejmuje tylko parę kanałów 5 i 6, więc jeśli
    do obu kanałów są podłączone urządzenia SATA, dysk M.2 SATA nie będzie
    dostępny.
    * W wersji najbardziej zaawansowanej możesz sam przypisać dyskowi M.2 numer
    kanału SATA, a wtedy sam odpowiadasz za to, że dysk M.2 będzie niedostępny,
    bo go przypisałeś do kanału zajętego.

    W papierowej instrukcji zazwyczaj znajdziesz tylko jedno stwierdzenie
    opisujące poprawne podłączenie, bez rozwijania go na różne możliwe sposoby
    czy ostrzeżeń przed złym podłączeniem. Czasami można znaleźć bardziej
    zaawansowane opisy na płycie ze sterownikami, ale w praktyce i tak ludzie
    próbują (celowo czy przez nieuwagę) zrobić rzeczy, których instrukcja nie
    przewiduje.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)