    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Znalezienie przerwy w kablu
    Date: Tue, 20 Sep 2016 20:11:38 +0200

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości
    news:mTcsu18qIkadNv8%gof@news.chmurka.net...

    > Próbowałem podłączyć do jednej żyły przebieg ok. 150 kHz i chodzić z
    > odbiornikiem, ale nawet na końcu kabla jest silny sygnał (tak samo po
    > podłączeniu do drugiej żyły). Widocznie zerwany jest tylko jeden przewód,
    > a pojemność między przewodami (albo pojemność samej przerwy) jest tak
    > duża, że się sprzęga...

    Jak podłączasz tylko do jednej żyły to przez pojemność przenosi się do tej
    dobrej i cały czas ją widzisz.
    Ja bym spróbował włączyć generator między dobrą żyłę (masa) a złą (sygnał) i
    wtedy chodzić z odbiornikiem, ale odbierającym pojemnościowo z odniesieniem
    do masy. Wydaje mi się, że za przerwą pojemność do drugiej uziemionej żyły
    powinna wytłumić sygnał.

    Zepsutej lampki na choince szukam za pomocą zwykłego multimetru ustawionego
    na zakres AC i kawałka zgiętej blaszki - tak aby uzyskać dużą pojemność do
    odcinka przewodu między lampkami. Drugi biegun miernika włączam do przewodu
    neutralnego w gniazdku.
    Jak blaszka nałożona na odcinek w którym jest faza to miernik pokazuje rzędu
    6V, a po drugiej stronie przepalonej (lub nie kontaktującej) żarówki poniżej
    2V.
    Gorzej jak jest kilka przerw, ale skokową zmianę wskazywanego napięcia
    między sąsiednimi odcinakami przewodu daje się zauważyć.
    P.G.