    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Znowu o rondach
    Date: Sun, 18 Mar 2018 14:26:44 +0100

    W dniu 2018-03-18 o 12:39, Tomasz Pyra pisze:

    > Oczywiście milej zjechać do lewej jak się nie skręca w prawo, żeby
    > umożliwić komuś wjazd, ale specjalnego zagrożenia z powodu niezrobienia
    > tego to nie ma.

    Tomku, temat wałkowany często. Nie masz racji moim zdaniem.

    Stłuczki na rondach nie są rzadkością. O ile jednopasmowe są ok, to przy
    rondach wielopasmowych i nie turbinowych to zmora. Chodzi głównie o
    zmianę pasa. Chyba wspominałem o tym Tobie w innej dyskusji - znajomy z
    drogówki opowiadał mi jaka jest różnica między młodym "drogówkowiczem" a
    doświadczonym w kontekście badania zdarzeń na takich rondach. Młodzian
    ponoć patrzy na znaki i kończy sprawę. Bardziej doświadczony bada
    wgniecenia, ustala kąt uderzenia itp. Oczywiście w skrócie. A wszystko
    to było w kontekście rond wielopasmowych i ciągłych wezwań do tych
    stłuczek. Otóż typowa sytuacja to jednoczesny wjazd na rondo gdy ktoś
    inny zmienia pas z lewego na prawy. Tej sytuacji praktycznie nie ma w
    wersji "wyprostowanej" jak w Twoim przykładzie. Owszem, też się zdarza
    ale to wynik braku wyobraźni / kultury kierowców i łatwo unikać kolizji.
    Przy wielopasmowych rondach odcinek kiedy pas trzeba zmienić by zjechać
    w prawo często jest bardzo krótki względem mijanego kolejnego wjazdu na
    to rondo. Druga rzecz to widoczność w prawym lusterku na zakręcie
    ciągłym lewym (jakim jest rondo) jest bardzo ograniczona. To drugi
    czynnik ryzyka. Warto liczyć użycie klaksonu przez kierowców w tym
    obszarze by oszacować kolizyjność.

    Tak na marginesie, bardzo spodobało mi się wykonanie nowego ronda
    wielopasmowego turbinowego. Rozdzielenie pasów wykonano za pomocą
    przerywanych betonowych krawężników. Jak dla mnie - ideał.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek