    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bf214
    Date: Wed, 9 Oct 2019 12:17:08 +0200

    dyskusyjnych:i...@4...n
    et...
    Dnia Wed, 9 Oct 2019 07:57:51 +0200, J.F. napisał(a):

    >Panowie, błądzicie: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tranzystor_mesa
    >Ta "górka" to efekt wytrawienia płytki.

    o mowisz, ze "talerzyk" to krzem ?
    Krzem chyba jednak zawsze kwadratowy czy prostokatny.

    A swoja droga - o co chodzilo w tej technologii MESA ?
    Ta dyfuzja obszaru bazy (p), w ktory potem dyfundujemy emiter (n)
    nigdy mi sie nie podobala, ale widac dzialala.

    W MESA tez jest taka dyfuzja, wiec gdzie tu zysk ?

    Pisza o pojemnosci B-C .. istotnie - nieco mniejsza. A przeciez baze
    trzeba jakos podlaczyc, wiec pad powinien byc, i to duzy ... czy
    oszczednosc istotnie taka duza ?

    https://en.wikipedia.org/wiki/Diffused_junction_tran
    sistor#Mesa_transistor
    tu lepsze rysunki, no - moze i jest oszczednosc, IMO nieduza, ale moze
    czestotliwosc rosnie dwukrotnie ...

    A jak to epitaksji wyglada ? Nakladaja cienka warstewka bazy, a na nia
    cienka warstwe emitera ?
    Nie ma podobnych problemow ? Ale techniki jak w MESA sie juz nie
    stosuje.

    P.S.

    "
    Double diffusion

    At Bell Labs Calvin Souther Fuller produced basic physical
    understanding of a means of directly forming the emitter, base, and
    collector by double diffusion. The method was summarized in a history
    of science at Bell:

    Fuller had shown that acceptors of low atomic weight diffuse more
    rapidly than donors, which made possible n-p-n structures by
    simultaneous diffusion of donors and acceptors of appropriately
    different surface concentrations.
    The first n layer (the emitter) was formed because of the greater
    surface concentration of the donor (for example, antimony).
    The base formed beyond it because of the more rapid diffusion of the
    acceptor (for example, aluminum).
    The inner (collector) boundary of the base appeared where the diffused
    aluminum no longer over-compensated the n-type background doping of
    the original silicon.
    The base layers of the resulting transistors were 4 ?m thick. ...
    Resulting transistors had a cut-off frequency of 120 MHz."

    Czyli to sie inaczej robilo, niz ksiazki ucza ?

    J.