  • 21. Data: 2011-12-15 14:03:10
    Temat: Re: pętla fizyki
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Nie mamy 'ciągłych' komputerów.
    Zadziwiajace jak szybko kazdy temat kieruje sie ku filozofii :)

    Przejrzalem ta prace:
    http://www.twins.pk.edu.pl/~awosatko/pocz_w11s.pdf
    W koncu cos prostego i w miare zrozumialego :)

    Na wykresach widac, ze metoda Lsode jest jednak duzo dokladniejsza
    niz RK.

    Przy ugieciu belki mozna zalozyc ze oddzialujace sily sa niezmienne.
    Belka po ugieciu jest odrobine blizej osrodka ktory ja przyciaga i
    sila grawitacyjna jest minimalnie wieksza, ale mozna ja pominac.

    Nie widze jeszcze jak uwzglednic owe przesuniecie.

    > A problem o którym mówisz byłby poważniejszy jakby planeta wpadała
    > w 'osobliwość', czyli b. blisko Słońca.

    > Nie.
    Hmmm, nie rozumiem. Zeby zastosowac RK np. drugiego rzedu to musze
    policzyc k1 i k2. Jesli RR jest drugiego rzedu to o ile sie nie myle
    musze 3 razy liczyc k1 i 3 razy k2? 2 razy dla drugiej pochodnej i jeden
    raz dla pierwszej? Czyli gdy uzyje RK 4go rzedu to 20 "obliczen" w jednym
    kroku?

    > Dostałeś message ID, grupę i tytuł wątku.
    > Przeczytaj pierwszego posta, dowiesz się
    > wszytkiego;
    Ok, to przeczytam :)

  • 22. Data: 2011-12-15 22:43:28
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-15 15:03, M.M. pisze:

> [...]
    > W koncu cos prostego i w miare zrozumialego :)
    >
    > Na wykresach widac, ze metoda Lsode jest jednak duzo dokladniejsza

    Nigdy nie mówiłem, że RK jest najlepsza;)
    No i co to jest lsode. Bo równie dobrze za pomocą lsode
    można odpalić eulera, jak i metode adamsa 12 rzędu;)
    Jeszcze się okaże, że domyślnie (bez opcji) używa
    RK45;) Porównujesz wynik z metoda RK trzeciego rzędu.

> [...]
    > sila grawitacyjna jest minimalnie wieksza, ale mozna ja pominac.

    > Nie widze jeszcze jak uwzglednic owe przesuniecie.

    Olać.
    Inaczej, policz najpierw zmienne tej siły przez zbliżenie
    do jądra ziemi, a potem olej, jako nieistotną.

    > Hmmm, nie rozumiem. Zeby zastosowac RK np. drugiego rzedu to musze

    A przeczytałeś to, co było po 'nie'.

> [...]
    > raz dla pierwszej? Czyli gdy uzyje RK 4go rzedu to 20 "obliczen" w jednym

    Nie przeczytałeś:(
    Prościej nie umiem napisać, musisz sięgnąć do materiałów:)

    Nie mamy żadnych prędkości i przyspieszeń. Do 'solvera' wkładamy
    już układ pierwszego rzędu. I dalej masz wszytko wektorowo,
    a k1,k2 są skalarmi.

    K1, k2... liczysz raz (w kroku). W RK rzędu n wywołujesz
    funkcję n razy. W adaptatywnych ciut gorzej, RK45 wywołuje
    6 razy.

    pzdr
    bartekltg

  • 23. Data: 2011-12-15 23:31:04
    Temat: Re: p?tla fizyki
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2011-12-14 17:47, A.L. pisze:

    > Niezupelnie jest to oczywiste, bo RK wymaga wielu ewaluacji prawych
    > stron rownania do wykonania jednego kroku, a Euler tylko jednego. Wiec
    > nalezaloby sie zastanowic jak wypada proownanie.

    Takie szkolne podejście mówi, że koszt*) na krok rośnie nam
    liniowo wraz z rzędem, a błąd lokalny maleje jak h^(rząd+1)
    Jeśli euler zapewnia nam błąd lokalny eps, to ilość
    kroków, do uzyskania tego samego rzędu dokładnośći
    w schemacie 3 rzędu wynosi pierwiastek z liczby
    kroków eulera. Oczywiscei przy odpowiednich założeniach
    co do gładkości funkcji.

    *) za koszt rozumiem tu ilość wywołań funkcji
    (np w obliczeniach RK ma człon kwadratowy)
    i myślę tylko o schematach otwartych.

    > Zbieznosc jest wlasnoscia "trywialna"; ewidentnie nei stosujemy
    > schematow ktore nie sa zbiezne. Natomiast kazdy schemat charakteryzuje

    :)

    > sie dwoma parametrami: rzedem aproksymacji i obszarem stabilnosci. I
    > tylko w tych kategoriach schematy mozna porownywac, dodajac
    > ewentualnie zlozonosc obliczeniowa rozumiana jako ilosc ewaluacji
    > prawych stron rownania na krok.
    >
    > Przy okazji dobrze wspomniec ze "Runge Kutta" nei oznacza jednej
    > metody, a klase metod z ktorych kazda ma inne wlasciwosci w sensie
    > podanych wyzej, to znaczy obszar stabilnosci, rzad aproksymacji i
    > zlozonosc obliczeniowa. RK45 jest nazwa jednej z konkretnych
    > implementacji.

    Ze wszystkim się zgadzam.

    > Obszary stabilnosci popularnych metod RK i Eulera sa bardzo zblizone,
    > wiec z punktu widzenia maksymalnego dopuszczalnego kroku niewiele sie
    > obie metody roznia. Jezeli zas jestesmy w obszarze stabilnosci, RM
    > wysokiego rzedu aproksymacji da rozwiazanie dokladniejsze niz Euler,
    > ale bedzie to okupione wieksza zlozonoscia obliczeniowa. Co sie oplaca
    > a co nie - pozostaje problemem otwartym., a odpowiedz zalezy miedzy
    > innymi od tego jak kosztowne jest obliczanie prawych stron roznania.

    Wszytko ok.
    Ale jesteś w stanie podać jakiś przykład (nietrywialny, czyli nie
    x'=const czy bardzo krótki obszar całkowania, że 4 kroki eulera
    dadzą satysfakcjonujące rozwiązanie), gdzie euler sprawdzi się
    lepiej.

    pzdr
    bartekltg

  • 24. Data: 2011-12-16 00:04:15
    Od: A.L. <l...@a...com>

    Tak sie studentow uczy?...

    A.L.

  • 25. Data: 2011-12-16 00:16:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Fri, 16 Dec 2011 00:31:04 +0100, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:

> [...]
    >x'=const czy bardzo krótki obszar całkowania, że 4 kroki eulera
    >dadzą satysfakcjonujące rozwiązanie), gdzie euler sprawdzi się

    Pomarancze sa bardziej niz :)

    Wszystklo zalezy od "sprawdzi sie". Czasem niepotzrebna jest duza
    dokladnosc a duza szybkosc obliczen. Jakos tak roznania ciepla na
    przyklad na ogol rozwiazuje sie metoda jawna 4 punktowa, ktora jest
    roznowazna Eulerowi, a malo kto rozwiazuje Runge Kutta. Chociaz mozna.

    Wybor metody jest problemem wielokryterialnym, i jednym "lepiej" sie
    go nei zalatwi

    A.L.

  • 26. Data: 2011-12-16 06:07:21
    Od: " M.M." <m...@g...SKASUJ-TO.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Nie przeczytałeś:(
    > Prościej nie umiem napisać, musisz sięgnąć do materiałów:)
    Ok, dzieki za wszystko, zajrze dokladniej :)
    Oczywiscie przeczytalem, ale najwyrazniej trzeba sie bardziej przylozyc
    niz tak "pomiedzy etatami" :)